3793
Sök

855 t5 spikar Hjälp

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#1
hejsan ja har en 855 t5 som spikar för mig den är chippad till 280hk och 400Nm vet dock inte var det är för chipp:( 
men iaf så börjar den spika vid ca 3000varv på 3an å 4an å 5ans växel inte så farligt på 1an å 2an men de funkar bättre om man bara håller halvgas vid gaspådrag...
den laddar lite olika när den spikar ibland kan den börja spika vid 0,6-0,7 bar å ibland kan den ladda 1,1 bar innan den spikar?
är inte själv speciellt duktig på området men kan de va så att den får för lite bensin? kan det hjälpa att sätta i större spridare?
eller är det bästa att åka de BSR eller chippcenter så att dom kan koppla in sina datorer och justera lite ??

mvh john

7 276 Inlägg
13 april 2009
#2
Byt tändstift till att börja med..


1 878 Inlägg
13 april 2009
#3
kolla vad det är för felkoder lagrade. först innan att börja felsöka.


41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#4
Brains skrev:
Byt tändstift till att börja med..

den är ändå ganska nyservad med nya stift olja å filter...

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#5
Jag tror inte den är chippad utan det är nog bara uppskruvat laddtryck i den.
Om jag inte minns fel så är felkoden 4-1-4 om du har för högt laddtryck.

Den klipper när laddtrycket kommer va?

MVH. Alex

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#6
alexbenhard skrev:
Jag tror inte den är chippad utan det är nog bara uppskruvat laddtryck i den.
Om jag inte minns fel så är felkoden 4-1-4 om du har för högt laddtryck.

Den klipper när laddtrycket kommer va?

MVH. Alex

okej jo ja köpte jö en sån grej som man ska ställa laddtrycket med själv men ja fattar inte redigt hur man kopplar in den rätt..
jo den börjar spika när laddet kommer men varför kan den ladda ca0,6 ibland och ibland upp mot ett bar innan den börjar spika ??
mvh john

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#7
Det är den där grejen som gör att den slår ifrån.
Tror det kallas för fuel-cut när laddtrycket blir för högt.
Det hade inte hänt om den var "chippad".
Så det är bara att köpa ett chip för att få den att gå bra.

Såna där pysventiler är inget att ha.

MVH. Alex

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#8
alexbenhard skrev:
Det är den där grejen som gör att den slår ifrån.
Tror det kallas för fuel-cut när laddtrycket blir för högt.
Det hade inte hänt om den var "chippad".
Så det är bara att köpa ett chip för att få den att gå bra.

Såna där pysventiler är inget att ha.

MVH. Alex

men bilen är jö chippad..   nått mer tips på hur man ska sänka laddet lite så den inte spikar?

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
13 april 2009
#9
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:
Det är den där grejen som gör att den slår ifrån.
Tror det kallas för fuel-cut när laddtrycket blir för högt.
Det hade inte hänt om den var "chippad".
Så det är bara att köpa ett chip för att få den att gå bra.

Såna där pysventiler är inget att ha.

MVH. Alex

men bilen är jö chippad..   nått mer tips på hur man ska sänka laddet lite så den inte spikar?

Hur kan du veta att den är chippad?
Försäljare av bilar är inte helt ärliga alltid vettu....

Kan ju vara som Alex säger, att den är pystrimmad.

Allt för den där jävla hatten!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#10
Den är pystrimmad.
Fuel-cut finns i original programmet inte i chippat tillstånd.

Den hugger mindre om du sätter på grövre downpipe och avgassystem.

Var exakt så på min innan jag chippade den.
Jag körde på 1,1 bar laddtryck med 3" system då högg det inte så mkt.

Om du nu väljer att chippa den så försvinner det helt.

Nej, din bil är (med största sannolikhet) inte chippad.

MVH. Alex

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#11
THEBADGUY skrev:
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:
Det är den där grejen som gör att den slår ifrån.
Tror det kallas för fuel-cut när laddtrycket blir för högt.
Det hade inte hänt om den var "chippad".
Så det är bara att köpa ett chip för att få den att gå bra.

Såna där pysventiler är inget att ha.

MVH. Alex

men bilen är jö chippad..   nått mer tips på hur man ska sänka laddet lite så den inte spikar?

Hur kan du veta att den är chippad?
Försäljare av bilar är inte helt ärliga alltid vettu....

Kan ju vara som Alex säger, att den är pystrimmad.

men finns det nått smart sätt att kolla upp om den är chippad äver huvet taget då ?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#12
johnmagnusson skrev:
THEBADGUY skrev:
johnmagnusson skrev:

men bilen är jö chippad..   nått mer tips på hur man ska sänka laddet lite så den inte spikar?

Hur kan du veta att den är chippad?
Försäljare av bilar är inte helt ärliga alltid vettu....

Kan ju vara som Alex säger, att den är pystrimmad.

men finns det nått smart sätt att kolla upp om den är chippad äver huvet taget då ?

Du får öppna upp styrboxen och titta om det står något skoj på chippet.

Tyvärr kommer det inte göra det för då hade du inte haft detta problemet.
Jag chippade min och då försvann det problemet och även felkoden.

MVH. Alex

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#13
alexbenhard skrev:
Den är pystrimmad.
Fuel-cut finns i original programmet inte i chippat tillstånd.

Den hugger mindre om du sätter på grövre downpipe och avgassystem.

Var exakt så på min innan jag chippade den.
Jag körde på 1,1 bar laddtryck med 3" system då högg det inte så mkt.

Om du nu väljer att chippa den så försvinner det helt.

Nej, din bil är (med största sannolikhet) inte chippad.

MVH. Alex

men ja vet en annan polare som har en 855 t5 han me och han har 3 tum från turbon med racekatt och han har chippad sin på chippcenter och den spikar jö fotfarande lite ??

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#14
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:
Den är pystrimmad.
Fuel-cut finns i original programmet inte i chippat tillstånd.

Den hugger mindre om du sätter på grövre downpipe och avgassystem.

Var exakt så på min innan jag chippade den.
Jag körde på 1,1 bar laddtryck med 3" system då högg det inte så mkt.

Om du nu väljer att chippa den så försvinner det helt.

Nej, din bil är (med största sannolikhet) inte chippad.

MVH. Alex

men ja vet en annan polare som har en 855 t5 han me och han har 3 tum från turbon med racekatt och han har chippad sin på chippcenter och den spikar jö fotfarande lite ??

Ok.

Men vet du hur du läser felkoder?

MVH. Alex

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#15
alexbenhard skrev:
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:
Den är pystrimmad.
Fuel-cut finns i original programmet inte i chippat tillstånd.

Den hugger mindre om du sätter på grövre downpipe och avgassystem.

Var exakt så på min innan jag chippade den.
Jag körde på 1,1 bar laddtryck med 3" system då högg det inte så mkt.

Om du nu väljer att chippa den så försvinner det helt.

Nej, din bil är (med största sannolikhet) inte chippad.

MVH. Alex

men ja vet en annan polare som har en 855 t5 han me och han har 3 tum från turbon med racekatt och han har chippad sin på chippcenter och den spikar jö fotfarande lite ??

Ok.

Men vet du hur du läser felkoder?

MVH. Alex

okej var exakt sitter styrboxen?? är den svår att önnpa ?

nej ja vet inte hur man läser felkoderna måste man inte ha en data och koppla in i bilen för att göra det ?

mvh john

42 Inlägg
13 april 2009
#16
om bilen din spikar bör du nog inte kunna åka i den nu ... tippar på att den blödrar.. brukar vara 1-4 spikningar sen går nån kolv

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#17
boos_ skrev:
om bilen din spikar bör du nog inte kunna åka i den nu ... tippar på att den blödrar.. brukar vara 1-4 spikningar sen går nån kolv

bilen går jö hur bra annars inga missljud ingen svart rök,den starat lätt med, eller nått sånt.. och jag har köpt med bilen ca 80 mil med det såhär och inget har jö hänt.

Hojmek
748 Inlägg
13 april 2009
#18
Tror mer att det är rotorn som är dålig, testa att byta den, är den dålig brukar dom rycka å ha sig smile

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#19
Bodegan skrev:
Tror mer att det är rotorn som är dålig, testa att byta den, är den dålig brukar dom rycka å ha sig smile

okej smile ska ja byta tändkablar och hela kittet då tycker du ? smile mvh john

Hojmek
748 Inlägg
13 april 2009
#20
johnmagnusson skrev:
Bodegan skrev:
Tror mer att det är rotorn som är dålig, testa att byta den, är den dålig brukar dom rycka å ha sig smile

okej smile ska ja byta tändkablar och hela kittet då tycker du ? smile mvh john

Det skadar ju inte men prova att byta rotorn först å kolla för säkerhetsskull att stiften verkligen är fräscha. smile


Sök