4408
Sök

S40N t5 2004 Låter mycket när man växlar.

74 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Hejsan

Har ett litet bekymmer med min lilla bil "S40N t5 2004". Låter mycket när man växlar både när man kör och står stilla. Samt man känner i växelspaken när man växlar att det liksom raslar i spaken.Även när bilen är kall så är det svårt att få i backen eller 1an. Något lager som är på väg att gå?

Tack på förhand cool
Senast redigerat av DJTOGGE (14 april 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
14 april 2009
hur låter de ? urtrampningslagret kan ju va kass, låter de när du trycker ner kopplingen lr släpper upp ?

Dog food lid. Backwards

98 Inlägg
2 april 2011
Drar upp en gammal tråd då!

När jag lägger i tvåan så låter det likadant, ungefär som man "krossväxlar". Låter när man lägger växelspaken i läge2, inte när man trycker ner eller upp kopplingen. Alla andra växlar funkar bra.

Vad är felet?  (FÖ inte samma bil/märke, men det ska väl inte spela någon roll)

Tekniker
345 Inlägg
3 april 2011
Låter som en synkring eller synknav är slitet

Det man inte dör av gör ont.

2 174 Inlägg
3 april 2011
synkring låter väldigt troligt att det blivit ett litet ras pga en gasglad kille som tror bilen går fortare om man växlar hårdare och snabbare smile

98 Inlägg
4 april 2011
Dock är inte fallet så denna gång. Jag har bytt kopplingen precis. Och det var då detta fenomen kom upp. Innan kopplingsbytet så funkade alla växlar kanon. Men jag tror också på synkring. Vad kostar det att byta tro?

Bil det handlar om; BMW M3.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 april 2011
om felet uppkom i samband med bytet tror jag knappast att synkring eller nav är dåliga.

e30? e36? e46? e????

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
18 149 Inlägg
4 april 2011
djstiv skrev:
Dock är inte fallet så denna gång. Jag har bytt kopplingen precis. Och det var då detta fenomen kom upp. Innan kopplingsbytet så funkade alla växlar kanon. Men jag tror också på synkring. Vad kostar det att byta tro?

Bil det handlar om; BMW M3.

Synkring. Dyrt. Lådrenovering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

98 Inlägg
4 april 2011
e36.

Det var inte synkringarna som byttes.

Vad är dyrt? 5000?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 april 2011
kopplar den ur ordentligt? gjordes ingående axeln i lådan ren ordentligt från gammalt kopplingsdamm etc? luft i ledningen till slavcyl också tänkbart.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

98 Inlägg
4 april 2011
Japp den kopplar ur "normalt". Bara när jag ska lägga i växeln som det låter.

Om ingående axel gjordes rent kan jag bara anta då den var inne på verkstad när dom lagade den.

Sök