3578
Sök

Köpråd: BMW 525 (E34) VS BMW 530 (E34)

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Tja..
Har funderat på att köpa en E34a men vet inte vilken som kan passa mig.

Har tänkt använda den som bus/drift bild så vill ha bra krut i motorn

Har hittat några 530s för runt 10000 Men frågan är vilken som ger bäst för den ska inte dra 49l milen för ska gå lite som pendlar bil också.

Nej vill inte ha 240 eller  740 visst billigare reservdelar men sen å andra sidan HUR ROLIG??? xD

Så vilken av 525 o 530 kanske 535an om man hittar billigt är mest driftsäker i motor o drivlina för det ska gå o ligga lite snett wink

¨Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

1 353 Inlägg
16 april 2009
#2
är det dom nyare 530/535 (92-->) så är det ju V8'or och dom tenderar att sluka en del om man är gasglad, fast det gör dom gamla 12V sexorna också tongue


en 525'a duger gott och väl att åka snett på torr asfalt om man vet hur man ska få upp dom på ställ och inte har allt för breda däck heller smile  Det går inte med mina 255'or, men med dom gamla 205'orna så gick det utmärkt, och många 525'or har lamelldiffad bakaxel ifrån fabrik också (:

och en 525'a kör du långkörning i laglig hastighet på 0.7 ungefär, så den är hyffsat ekonomisk också smile


och dom flesta reservdelar till E34 är i klass med äldre volvobilar med vissa undantag, och det mesta finns på biltema också om man är lite snål.

och mest driftsäker måste jag säga att 525'an är, M50 motorn är odödlig om du ger den lite kärlek och service

M60 motorn som sitter i 530 och 535 hade dom problem med nikasil fodret till cylindrarna släppte och ramlade in i cylindrarna, vilket inte var så bra ^^
+ att det är lite sällsynt att hitta nån med manuell låda
Senast redigerat av Batta (16 april 2009)

There's no replacement for displacement

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#3
Batta skrev:
är det dom nyare 530/535 (92-->) så är det ju V8'or och dom tenderar att sluka en del om man är gasglad, fast det gör dom gamla 12V sexorna också tongue


en 525'a duger gott och väl att åka snett på torr asfalt om man vet hur man ska få upp dom på ställ och inte har allt för breda däck heller smile  Det går inte med mina 255'or, men med dom gamla 205'orna så gick det utmärkt, och många 525'or har lamelldiffad bakaxel ifrån fabrik också (:

och en 525'a kör du långkörning i laglig hastighet på 0.7 ungefär, så den är hyffsat ekonomisk också smile


och dom flesta reservdelar till E34 är i klass med äldre volvobilar med vissa undantag, och det mesta finns på biltema också om man är lite snål.

och mest driftsäker måste jag säga att 525'an är, M50 motorn är odödlig om du ger den lite kärlek och service

M60 motorn som sitter i 530 och 535 hade dom problem med nikasil fodret till cylindrarna släppte och ramlade in i cylindrarna, vilket inte var så bra ^^
+ att det är lite sällsynt att hitta nån med manuell låda

¨¨
Har alla 525or M50 motor eller enbart vissa årsmodeller??
Dom 530s jag har hittat är runt 89 med manuell låda. Vill inte ha automatar kraffs ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

1 353 Inlägg
16 april 2009
#4
TooS skrev:
Batta skrev:
är det dom nyare 530/535 (92-->) så är det ju V8'or och dom tenderar att sluka en del om man är gasglad, fast det gör dom gamla 12V sexorna också tongue


en 525'a duger gott och väl att åka snett på torr asfalt om man vet hur man ska få upp dom på ställ och inte har allt för breda däck heller smile  Det går inte med mina 255'or, men med dom gamla 205'orna så gick det utmärkt, och många 525'or har lamelldiffad bakaxel ifrån fabrik också (:

och en 525'a kör du långkörning i laglig hastighet på 0.7 ungefär, så den är hyffsat ekonomisk också smile


och dom flesta reservdelar till E34 är i klass med äldre volvobilar med vissa undantag, och det mesta finns på biltema också om man är lite snål.

och mest driftsäker måste jag säga att 525'an är, M50 motorn är odödlig om du ger den lite kärlek och service

M60 motorn som sitter i 530 och 535 hade dom problem med nikasil fodret till cylindrarna släppte och ramlade in i cylindrarna, vilket inte var så bra ^^
+ att det är lite sällsynt att hitta nån med manuell låda

¨¨
Har alla 525or M50 motor eller enbart vissa årsmodeller??
Dom 530s jag har hittat är runt 89 med manuell låda. Vill inte ha automatar kraffs ^^

näe, ifrån 91--> så är det M50 motor och 93 så fick dom Vanos, vilket innebär Variabla kamtider på insugskammen för mer bottenvrid smile

dom 530'n och 535 har M30 motor, en 3 eller 3.5 lrak sexa med 12 ventiler
530'n har 188 hästar
och 535 har 211 hästar

525'an med M50 motorn har en rak sexa på 2.5 lite och 24 ventiler, och 192 hästar.
Senast redigerat av Batta (16 april 2009)

There's no replacement for displacement

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2009
#5
M30 är en mycket hållbar motor den med, fast ingen slår M50 dvs "Bmws B20". Dessutom är en E34 med M50 rejält mkt snålare än både bilar med M30 eller M60. M20 i de äldre 520 och 525 är en mkt trevlig motor men har dels kamrem, dels är det inte samma slittåliga motor som M50.

En 520 kostar lika mkt att äga som en 525, så välj den senare om du får chansen smile

Kolla autopower.se, bla. "begagnatguiden där finns en specifik för E34 modellen.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
17 april 2009
#6
525 med m20 "12v" är riktigt trevliga men vipporna har en tendens att gå sönder om du är lite för våldsam med den. har varit med om det en gång, och som tidigare sagt, 525a med m50 "24v" är odödlig om du ger den kärlek! båda två går galant att få ut på ställ! smile

lycka till!
// Johan

Det är inte farten som dödar, det är smällen!
eller som engelskmännen säger; It's not the fart that kills, it's the smell!

191 Inlägg
17 april 2009
#7
Jag själv hade valt en 525:a med m50 motor eftersom jag själv har bässt erfarenhet utav den . inget fel på 535 med m30 motorn men oftast slutkörda o jävligt törstiga.en 525 e34 med m50 motor kan du få för vettiga pengar.Mycket trevlig modell som jag själv skulle velat ha,mkt bil för pengarna och en väldigt skön bil att köra med.Så e34 kan jag rekomendera starkt:D vill du ha en köpguide kan jag rekomendera att kolla på autopower.se för jag pallar inte rabbla upp allt själv:P Lycka till med ditt e34 köp:)


12 086 Inlägg
17 april 2009
#8
Jag äger en 540 och har ägt en 325a.

Jag kan konstatera att 325an har en mkt potent och rolig motor, man vill gasa hela tiden tongue
540 är inte lika "rolig", kanske dels pga av automatlådan. Men oavsätt så sätter den iväg bra mkt bättre om man väl spettar fullt än 325an gjorde.

Utan nåon som hällst erfarenhet (utan mer efterforskning, läsning) skulle jag vilja påstå att M30 motorn börjar bli lite gammal och levererar dåligt för sina liter och soppaförbrukning.

Nu vet jag inte hur mkt pengar du vill lägga ut men jag skulle köpt en 525a med M50motorn.

12 086 Inlägg
17 april 2009
#9
Batta skrev:
M60 motorn som sitter i 530 och 535 hade dom problem med nikasil fodret till cylindrarna släppte och ramlade in i cylindrarna, vilket inte var så bra ^^

Det finns ingen 535 med M60, dock fanns en M62B35 i E39an.
Ang nikasilet har jag aldrig hört talas om, men jag har och andra sidan inga argument emot dig tongue

1 798 Inlägg
17 april 2009
#10
jag skulle nog också rekomendera m50 har haft en sån 525 nu såld till en kompis. Mkt fin motor som funkar hlr länge som helst om den sköts. De ja tycker än fördelen me tex en 535 är att 12v motorn har goare motor sång o karraktär. Men om man säger mkt mer ofta man hör en gammal 12 v som tickar som fan. På en m50 har ja inte hört de endast från de hydrauliska lyftarna precis vid kallstart

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#11
Det blir o försöka få tag i en 525a ialf över 91a big_smile Frågan e bara när som det kommer in cash till det men ska nog bli en sådan smile

Hur är dom rackarna o sladda runt i??

Tackar så mycket för alla svar wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2009
#12
TooS skrev:
Det blir o försöka få tag i en 525a ialf över 91a big_smile Frågan e bara när som det kommer in cash till det men ska nog bli en sådan smile

Hur är dom rackarna o sladda runt i??

Tackar så mycket för alla svar wink

Väldigt trevlig och stabil på tvären skulle jag beskriva dem som smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 353 Inlägg
17 april 2009
#13
JapMax skrev:
Batta skrev:
M60 motorn som sitter i 530 och 535 hade dom problem med nikasil fodret till cylindrarna släppte och ramlade in i cylindrarna, vilket inte var så bra ^^

Det finns ingen 535 med M60, dock fanns en M62B35 i E39an.
Ang nikasilet har jag aldrig hört talas om, men jag har och andra sidan inga argument emot dig tongue

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M60



ok, jag ger mig smile
530 har M60 motorn,
535'an fanns visst inte med V8'an

M60B30 satt i E34 530
M60B40 satt i E34 540,

det är väl mest på 4 liters V8'an som nikasilproblemet uppstod , men även 3 liters.
Senast redigerat av Batta (17 april 2009)

There's no replacement for displacement

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#14
Rquired skrev:
Väldigt trevlig och stabil på tvären skulle jag beskriva dem som smile

Det låter som en sak ja precis söker. nu står det vilket man ska köpa först eller lägger energi på. Är inte så sugen på att leka med saaben längre men vill ha den klart för att se va ja klarar av. Har också i tankar på att köpa cross MEN vill ha en bmw o sprätta runt med också xD

Kommer leta efter en 525a och se vad man kan hitta. Om tex en topp e skev e det bara o plana den rätt igen eller är det mer komplicerat än så?? big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2009
#16
TooS skrev:
Rquired skrev:
Väldigt trevlig och stabil på tvären skulle jag beskriva dem som smile

Det låter som en sak ja precis söker. nu står det vilket man ska köpa först eller lägger energi på. Är inte så sugen på att leka med saaben längre men vill ha den klart för att se va ja klarar av. Har också i tankar på att köpa cross MEN vill ha en bmw o sprätta runt med också xD

Kommer leta efter en 525a och se vad man kan hitta. Om tex en topp e skev e det bara o plana den rätt igen eller är det mer komplicerat än så?? big_smile

Tja, "bara"...

Är du händig och har gott om tid kan det vara nånting, men jag hade aldrig köpt ett objekt.
"gick varm" betyder oftast "efter 1h med att bränna däck rök en kylarslang, men jag orkade inte gå hem så..."

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
21 april 2009
#17
Om du vill ha busbil borde du ju satsa på e30. Har åkt 525 e34. Det va en jävla skillnad mot min 325a. e34 är ju mer något man pendlar till jobbet i. Men det är ju min åsikt :p


Hjultomte
1 500 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#18
Kaalle skrev:
Om du vill ha busbil borde du ju satsa på e30. Har åkt 525 e34. Det va en jävla skillnad mot min 325a. e34 är ju mer något man pendlar till jobbet i. Men det är ju min åsikt :p

Tycker väldigt mycket om E30n men 325orna e lite dyrare. Annars hade jag itne tvekat på en e30 den saken är säker

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

dARKiE
5 031 Inlägg
21 april 2009
#19
E34 är mycket fina på tvären, hade själv en 530 E34 dock -88 förut och det sladdades friskt med den... Så du kommer få kul ialf wink Funderar själv på att gå tillbaks till E34.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Meister
6 763 Inlägg
21 april 2009
#20
TooS skrev:
Kaalle skrev:
Om du vill ha busbil borde du ju satsa på e30. Har åkt 525 e34. Det va en jävla skillnad mot min 325a. e34 är ju mer något man pendlar till jobbet i. Men det är ju min åsikt :p

Tycker väldigt mycket om E30n men 325orna e lite dyrare. Annars hade jag itne tvekat på en e30 den saken är säker

Då föreslår jag att du sparar några spänn extra och köper en e30 istället. Jag har kört både kalles e30 325 och mr_emcoms e34 525 och jag kan säga att e34:an är stendöd. Men visst är det en ganska trevlig pendlarbil men speciellt busig är den inte om du jämför med en 325:a



Sök