3575
Sök

Hur drar ni åt hjulen?

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
Allmän fråga när det är tid till att lägga om.

Tänkte på om ni använder mutterdragare, momentnyckel eller fälgkors (handkraft)

Posta på.

Själv så kommer jag använda momentnyckel att dra med.
110Nm ska de dras med enligt papperet men kommer nog dra den lite till wink

Sen har man alltid nyckeln i bilen så man kan dra efter lämpligt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

BMW Power
2 362 Inlägg
3 april 2006
Endast handkraft än så länge wink blir mutterdragare sen smile

BMW, bogsering med wire :/

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
3 april 2006
Fälgkors, fälgkors wink

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
3 april 2006
glöm ej att efterdra! glömde jag och rätt som det var så lossna vänster framhjul! kanske inte riktigt så farligt som det låter men bultarna lossnade något och det blev stor obalans i hjulet! hädanefter drar jag skit hårt efter jag monterat hjul!

man lever bara en gång så lev väl!

95 Inlägg
3 april 2006
Mutterdragare ska det va....ställa sig med fälgkors låter alldeles för jobbigt tycker jag. Å hårt som attans ska man dra.

736 Inlägg
3 april 2006
JonHultgren skrev:
Mutterdragare ska det va....ställa sig med fälgkors låter alldeles för jobbigt tycker jag. Å hårt som attans ska man dra.

Jepp kul mitt i natten med punka mitt i ingenstans och ett fälgkors till hjälp tongue, Drar man åt med fälgkorset kan man lossa med fälgkorset...

21 761 Inlägg
3 april 2006
Har alltid dragit med fälgkors och det har aldrig lossnat någon mutter.

95 Inlägg
3 april 2006
frasse4 skrev:
JonHultgren skrev:

Jepp kul mitt i natten med punka mitt i ingenstans och ett fälgkors till hjälp tongue, Drar man åt med fälgkorset kan man lossa med fälgkorset...

Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P

IT-Tekniker
144 Inlägg
3 april 2006
JonHultgren skrev:

Mjaaa inte hårt som attans särskilt inte med en mutterdragare om man har aluminium fälgar....

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
3 april 2006
Du ska nu fan inte dra åt så hårt du bara kan om du har aluminiumfälgar yikes
De kan ju spricka FFS tongue
Senast redigerat av calibra_nox (3 april 2006)

95 Inlägg
3 april 2006
calibra_nox skrev:
Du ska nu fan inte dra åt så hårt du bara kan om du har aluminiumfälgar yikes
De kan ju spricka FFS tongue

Men man får ju ställa in momenten på mutterdragaren. Men drar man me fälgkors är det bara att dra så hårt det går, du lär ju knappast dra sönder fälgen, isf har du ganska grova armar skulle jag tro.

rallyförare
48 Inlägg
3 april 2006
kör på muttrarna med mutterdragare men spänner ALLTID med Moment

mycket svängar och hårnålar åt folket

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
3 april 2006
moment nyckel då man har alufälgar man inte vill ska spricka.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 741 Inlägg
3 april 2006
Fälgkors allt annat känns lite overkill..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

90 Inlägg
3 april 2006
Ett tips är att skita i allt va mutterdragare heter(på aluminiumfälgar)... Det kan bli snedraget(spänningar)....
Risken är då att hjulet lossnar, tro mig att man inte ä så kaxig när de börjar vobbla i hela framvagnen!! /En som vet

Momentnyckel måste va det ultimata, själv använder ja vanligt fälgkors(funkar för mig)

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
Ni som drar med moment. Hur  mycket drar ni åt?

och hur mycket skiljer det sig mellan alu-fälgar. Är väl vad tillverkaren som rekomenderar. Dumt att dra lite över? Saab har då dragit mina fälgar med en turboladdad mutterdragare och dragit efter med än värre ändå verkar det som :S

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

736 Inlägg
3 april 2006
JonHultgren skrev:
frasse4 skrev:
JonHultgren skrev:

Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P

Mja, skulle lossa en mutter på en gammal saab 900 -84. Satt som berget. Tog ett 2 meters järnrör och förlängde fälgkorset. Sedan hängde vi oss 3 pers på röret. Lät som ett pistolskott och så sprack huvudet på fälgkorset, hade smält typ på någe jävla vis... Slog man några slag på fälgen med en stor slägga, och sedan fick vi loss muttern...

199 Inlägg
3 april 2006
Momentnyckel använder jag!
Senast redigerat av peternb84 (3 april 2006)

Säljare
341 Inlägg
3 april 2006
fälgkors.. har ju fungerat föt 99% av befolkningen hur länge som helst och lär ju göra det ett tag till också...
om ett hjul lossnar tror jag inte att det av pga att man använt ett fälgkors utan att man inte kan dra åt en hjulbult/mutter... (hmm snacka om tummen mitt i handen smile )

Sök