3466
Sök

Hur drar ni åt hjulen?

95 Inlägg
3 april 2006
frasse4 skrev:
JonHultgren skrev:
frasse4 skrev:

Jepp kul mitt i natten med punka mitt i ingenstans och ett fälgkors till hjälp tongue, Drar man åt med fälgkorset kan man lossa med fälgkorset...

Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P

Mja, skulle lossa en mutter på en gammal saab 900 -84. Satt som berget. Tog ett 2 meters järnrör och förlängde fälgkorset. Sedan hängde vi oss 3 pers på röret. Lät som ett pistolskott och så sprack huvudet på fälgkorset, hade smält typ på någe jävla vis... Slog man några slag på fälgen med en stor slägga, och sedan fick vi loss muttern...

Ja, fälgkors och järnrör är en välbeprovad metod ;-)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 april 2006
Använder fälgkors samt drar det sista med 110nm inställt på momentnyckeln när jag monterar alufälgar men bara korset om det är plåt.

- Time Attack -

346 Inlägg
4 april 2006
jo då jag håller mig till fälgkors det är bara dra till man skäms smile så svär man som fan när man ska ta bort dom sen big_smile

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

5 710 Inlägg
4 april 2006
Martin 9-3 skrev:
Ni som drar med moment. Hur  mycket drar ni åt?

Drar mina 120Nm.

Martin 9-3 skrev:
och hur mycket skiljer det sig mellan alu-fälgar. Är väl vad tillverkaren som rekomenderar.

Det är tillverkaren av BILEN som rekommenderar beroende på skruvdiameter, kvalité på skruv mm.

Martin 9-3 skrev:
Dumt att dra lite över?

Japp! Hårt är inte alltid bra och drar man för hårt finns risken att man sträcker ut skruven för långt och då finns risken att de går av och man tappar hjulet....
Därför finns det specat HUR hårt man skall dra och har man då en momentnyckel är det ett väldans bra verktyg för att kunna följa detta.

MVH Jonas
..............

Miklen
4 april 2006
Ja har alltid använt momentnyckel, då sitter dom lagom hårt.. 115Nm drar ja åt..cirka.. Då e dom lätta att få loss när man vill men dom lossar inte självmant..

1 414 Inlägg
4 april 2006
Momentnyckel självklart!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

764 Inlägg
4 april 2006
calibra_nox skrev:
Fälgkors, fälgkors wink

Funkar fiiint... wink

TeQuilla

21 761 Inlägg
5 april 2006
Ja, 110-120 Nm drar man med fälgkors. Det är inga större bekymmer.

8 156 Inlägg
5 april 2006
Jag brukar låta någon annan dra åt när jag använder mig av fälgkors...
Förra gången jag drog åt själv så hade jag ett h-vete att få av fälgarna efteråt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
5 april 2006
först dra mar åt så hårt det går med armarna med fälgkorset sen ställer man sig och hoppar på det för tt vara på säkra sidan .. men helst så vill man ju köra med tryck luft känns alltid tryggare på nå vis

Bmw osv..

272 Inlägg
5 april 2006
Mutterdragar Sveinhårt!

638 Inlägg
6 april 2006
Mutterdragare o momentnyckel. Momentet beror helt på vilken bil det är, finns olika stavar beroende på biltyp.

Kommer väl nånting här snart!

12 086 Inlägg
6 april 2006
Värsta jag vet är däckfirmorna o sina 1000 Nm muttersmackare som drar åt muttrarna så hårt att inte änns stålmannen skulle få upp dem=P Jag brukar smälla i muttrarna i botten med maskin alla 5 sen drar jag åt dem ca ett halvvarv till.. så jävla hårt behöver de inte sitta. Fick byta till sommardäck nu på en bil och dom muttrarna fick jag lossa med kors och 1½ meter järnrör och man är livrädd för att bulten bara ska brista.

638 Inlägg
6 april 2006
JapMax skrev:
Värsta jag vet är däckfirmorna o sina 1000 Nm muttersmackare som drar åt muttrarna så hårt att inte änns stålmannen skulle få upp dem=P Jag brukar smälla i muttrarna i botten med maskin alla 5 sen drar jag åt dem ca ett halvvarv till.. så jävla hårt behöver de inte sitta. Fick byta till sommardäck nu på en bil och dom muttrarna fick jag lossa med kors och 1½ meter järnrör och man är livrädd för att bulten bara ska brista.

Vilka däckfirmor är du hos? Alla som finns här uppe kör med momentstavar, du kan stå i en halvtimme och dra bultarna spelar ingen större roll blir samma moment ändå.
Drar dom med vanlig hylsa så är dom ju idioter.

Kommer väl nånting här snart!

294 Inlägg
6 april 2006
jag använder mutter dragare med momentstav finns inge bättre, lättare o smidigare änn de smile ......... hatar dom som kommer till jobbet å har alufälg, å har dragit åt fälgarna för kung å fosterland, så då får man stå där å svär en massa å banka å slår. och om inte de hjälper så får man ta till dom grövre sakerna smile

Toyota Mr-2 turbo-91 Se Projettråd Tryck här
Toyota Corolla-93 (vinterbilen)

1 231 Inlägg
6 april 2006
fälgkors för det mesta. Kommer jag över mutterdragaren så tar jag den.

Mitt projekt: Evo III

3 295 Inlägg
6 april 2006
jag brukar ta stora 1 tums muttermaskinen på jobbet....*SKÄMT*.. eller varför inte en "Elmax" som slår dit mutterfan!
moment är väl att föredra eller?

sixten
252 Inlägg
6 april 2006
Vad jag hört så ska man inte dra mer än att muttermaskinen precis "slår över"... om du nu har något friska bultar och gänger...

Detta är dock vad jag gör, sen skiter jag ärligt i om ni dra åt dem för kung och fosterland, blir bara större problem att ta bort dem sen...

RushRacing.tk
278 Inlägg
6 april 2006
Alltid mutterdragare.. smidigast å snabbast...

Colaberoende
1 219 Inlägg
6 april 2006
JonHultgren skrev:
frasse4 skrev:
JonHultgren skrev:

Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P

Mja, skulle lossa en mutter på en gammal saab 900 -84. Satt som berget. Tog ett 2 meters järnrör och förlängde fälgkorset. Sedan hängde vi oss 3 pers på röret. Lät som ett pistolskott och så sprack huvudet på fälgkorset, hade smält typ på någe jävla vis... Slog man några slag på fälgen med en stor slägga, och sedan fick vi loss muttern...

Ja, fälgkors och järnrör är en välbeprovad metod ;-)

Kör också bara med Fälgkors.. Muttermaskin e perfekt till plåtisar.
Och järnröret kan ju vara bra ifall man stöter på något/någon annan otrevlig överaskning också..

/Ena

Sök