Jepp kul mitt i natten med punka mitt i ingenstans och ett fälgkors till hjälp , Drar man åt med fälgkorset kan man lossa med fälgkorset...
Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P
Mja, skulle lossa en mutter på en gammal saab 900 -84. Satt som berget. Tog ett 2 meters järnrör och förlängde fälgkorset. Sedan hängde vi oss 3 pers på röret. Lät som ett pistolskott och så sprack huvudet på fälgkorset, hade smält typ på någe jävla vis... Slog man några slag på fälgen med en stor slägga, och sedan fick vi loss muttern...
Ja, fälgkors och järnrör är en välbeprovad metod ;-)
och hur mycket skiljer det sig mellan alu-fälgar. Är väl vad tillverkaren som rekomenderar.
Det är tillverkaren av BILEN som rekommenderar beroende på skruvdiameter, kvalité på skruv mm.
Martin 9-3 skrev:
Dumt att dra lite över?
Japp! Hårt är inte alltid bra och drar man för hårt finns risken att man sträcker ut skruven för långt och då finns risken att de går av och man tappar hjulet.... Därför finns det specat HUR hårt man skall dra och har man då en momentnyckel är det ett väldans bra verktyg för att kunna följa detta.
Ja har alltid använt momentnyckel, då sitter dom lagom hårt.. 115Nm drar ja åt..cirka.. Då e dom lätta att få loss när man vill men dom lossar inte självmant..
Jag brukar låta någon annan dra åt när jag använder mig av fälgkors... Förra gången jag drog åt själv så hade jag ett h-vete att få av fälgarna efteråt.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
först dra mar åt så hårt det går med armarna med fälgkorset sen ställer man sig och hoppar på det för tt vara på säkra sidan .. men helst så vill man ju köra med tryck luft känns alltid tryggare på nå vis
Värsta jag vet är däckfirmorna o sina 1000 Nm muttersmackare som drar åt muttrarna så hårt att inte änns stålmannen skulle få upp dem=P Jag brukar smälla i muttrarna i botten med maskin alla 5 sen drar jag åt dem ca ett halvvarv till.. så jävla hårt behöver de inte sitta. Fick byta till sommardäck nu på en bil och dom muttrarna fick jag lossa med kors och 1½ meter järnrör och man är livrädd för att bulten bara ska brista.
Värsta jag vet är däckfirmorna o sina 1000 Nm muttersmackare som drar åt muttrarna så hårt att inte änns stålmannen skulle få upp dem=P Jag brukar smälla i muttrarna i botten med maskin alla 5 sen drar jag åt dem ca ett halvvarv till.. så jävla hårt behöver de inte sitta. Fick byta till sommardäck nu på en bil och dom muttrarna fick jag lossa med kors och 1½ meter järnrör och man är livrädd för att bulten bara ska brista.
Vilka däckfirmor är du hos? Alla som finns här uppe kör med momentstavar, du kan stå i en halvtimme och dra bultarna spelar ingen större roll blir samma moment ändå. Drar dom med vanlig hylsa så är dom ju idioter.
jag använder mutter dragare med momentstav finns inge bättre, lättare o smidigare änn de ......... hatar dom som kommer till jobbet å har alufälg, å har dragit åt fälgarna för kung å fosterland, så då får man stå där å svär en massa å banka å slår. och om inte de hjälper så får man ta till dom grövre sakerna
Toyota Mr-2 turbo-91 Se Projettråd Tryck här
Toyota Corolla-93 (vinterbilen)
Jag har givetvis ett fälgkors i bilen om det skulle va så illa att jag skulle få punka. Å det finns ingen mutter i världen som inte mutterdragaren klarar av att lossa. Å så låter det ju så himla gött också :-P
Mja, skulle lossa en mutter på en gammal saab 900 -84. Satt som berget. Tog ett 2 meters järnrör och förlängde fälgkorset. Sedan hängde vi oss 3 pers på röret. Lät som ett pistolskott och så sprack huvudet på fälgkorset, hade smält typ på någe jävla vis... Slog man några slag på fälgen med en stor slägga, och sedan fick vi loss muttern...
Ja, fälgkors och järnrör är en välbeprovad metod ;-)
Kör också bara med Fälgkors.. Muttermaskin e perfekt till plåtisar. Och järnröret kan ju vara bra ifall man stöter på något/någon annan otrevlig överaskning också..