3362
Sök

Köpa nya basar, hur stor låda?vilket spelar bäst 10"-12"?, volvo 740

1 163 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Hejsan jag har mina funderingar på att köpa nya basar, mina e antagligen lite skärp, har många år på nacken å tycker dom börjat spela sämre!
Nu har jag mina funderingar på att köpa ett par 10"/12" (Mutant MT1007X) (Mutant MT1207X) , vad tycker ni spelar bäst?, min musik typ är mest techno/trance/hiphop, allt som har mkt bas , söker den djupa goa basen med gott tryck!
sedan hur ska lådan se ut? och vart ska man ställa den för bästa perecsion i en volvo 740?

tacksam för alla svar! mvh!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
18 april 2009
Vill du våga dig på en bandpasslåda?

Har räknat på en 4:e ordningens trekammarbandpass för 2 st MT1007X.

49 Inlägg
18 april 2009
Skulle köpt dom basarna. men dom har utgått ur sortimentet. Och dom ska inte tillverkas mer. köpte 2 st TS- W307D2 12or ifrån pioneer istället. Har en låda på 96L med port. Spelar helt sjukt!!! Mvh

1 163 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Tomipalosaari skrev:
Skulle köpt dom basarna. men dom har utgått ur sortimentet. Och dom ska inte tillverkas mer. köpte 2 st TS- W307D2 12or ifrån pioneer istället. Har en låda på 96L med port. Spelar helt sjukt!!! Mvh

jaså okej ... men vad kostar pioner basarna?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vill du våga dig på en bandpasslåda?

Har räknat på en 4:e ordningens trekammarbandpass för 2 st MT1007X.

humm okej vad menas med en bandpasslåda? smile

49 Inlägg
18 april 2009
jag vet inte precis. fick ett pris på allt. Men jag tror 1495:-

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 april 2009
2-3 10" piskar på bra i 2-900.
2 12" funkar med bra, så länge de ej bygger för djupt i inbyggnadsvolym iom att man får vinkla främre baffeln helt efter ryggstödet.

Bandpass är med ett alternativ som dröni vart inne på. OM man får till den.

Sedan hänger det även på vad du skall driva basen/basarna med och hur mkt du vill lägga på grejerna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 163 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
2 12" funkar med bra, så länge de ej bygger för djupt i inbyggnadsvolym iom att man får vinkla främre baffeln helt efter ryggstödet.

Sedan hänger det även på vad du skall driva basen/basarna med och hur mkt du vill lägga på grejerna.

okej vill ha ett par basar för kanske 7-1000:- st , slutsteget drivs av mitt alpine 2 ch vet ej riktigt info om steget d e gammalt v12 serie.. men va kan du rekomendera om ja vill ha go djup bas så d vekrligen hörs ut å gott tryck inne i bilen?smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 april 2009
Hoaken skrev:
Lonefox skrev:

okej vill ha ett par basar för kanske 7-1000:- st , slutsteget drivs av mitt alpine 2 ch vet ej riktigt info om steget d e gammalt v12 serie.. men va kan du rekomendera om ja vill ha go djup bas så d vekrligen hörs ut å gott tryck inne i bilen?smile

Uj.....nej.
Jag kan inte rekomendera ngt direkt då jag inte lyssnat runt så mkt på basar i det segmentet. Beklagar sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
19 april 2009
Hoaken skrev:

Basen sitter inbyggd i en låda som är uppdelad i två eller flera kammare, sedan leds allt ljud ut via port/portar (tex genom hatthyllan eller skidluckan). En sån låda kan vara en vettig lösning för sedanbilar när man har svårt att få in ljudet i kupen på ett bra sätt, dock är den lådtypen knepig att få till bra. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2009
Hoaken skrev:
Lonefox skrev:

Min Mutant Conquest 12 samt en till likadan! wink Har knappt använt det men testade lite och den spelar på bra! Dock så ligger en ny sån lite över din budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 163 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hoaken skrev:

Basen sitter inbyggd i en låda som är uppdelad i två eller flera kammare, sedan leds allt ljud ut via port/portar (tex genom hatthyllan eller skidluckan). En sån låda kan vara en vettig lösning för sedanbilar när man har svårt att få in ljudet i kupen på ett bra sätt, dock är den lådtypen knepig att få till bra. smile

ahh okej det låter vettigt! , blir det bra djup bas av det då? , men tänkte ananrs jag bygger med basarna riktgade innåt i vanlig låga med portar som går ut å riktas ut genom mitten hålet? hade kanske funkat rätt duligt om man få rätt volym i lådan?smile

21 761 Inlägg
19 april 2009
Ja, man kan få djup bas med bandpasslåda också om man har rätt element och gör lådan på rätt sätt. smile

Att rikta basarna mot skidluckan och dra upp portarna genom hatthyllan är väl den vanligaste lösningen i en sedanbil, men det ska även vara tätt mellan baffeln och ryggstödet så att ljudet inte kan "läcka" bakåt i skuffen. Man kan bygga en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, på så sätt tvingas ljudet in i kupen. smile

Vid vilken frekvens har du delat dina framhögtalare?
Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2009)

2 914 Inlägg
19 april 2009
alltså nu kanske jag är ute och cyklar, men jag tkr slutet funkar skitbra i sedan, jag är ute efter massivt tryck (änså länge har jag bara varit med om s.k korvkiosk dunk) men alltså i min merca dallrar wonderbaumen (doftgran) hyffsat med min 1700:- 2 st 12" i slutet (med läckor överallt) (vad kan man vänta sig av usblaster i den prisklassen med byggt låda och allt).
tkr man får ett hyffsat bra ljud i slutet ändå men jag spekulerar endast nu. (i sedan kanske inte den är att tipsa om om man inte vill göra som jag, fixa ett sjujävla hål i hatthyllan och peta basarna mot det och genom den vägen få in basljudet in i cupen hmm)
Senast redigerat av kalle_kalle (19 april 2009)

1 163 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, man kan få djup bas med bandpasslåda också om man har rätt element och gör lådan på rätt sätt. smile

Att rikta basarna mot skidluckan och dra upp portarna genom hatthyllan är väl den vanligaste lösningen i en sedanbil, men det ska även vara tätt mellan baffeln och ryggstödet så att ljudet inte kan "läcka" bakåt i skuffen. Man kan bygga en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, på så sätt tvingas ljudet in i kupen. smile

Vid vilken frekvens har du delat dina framhögtalare?

ahh jo, dock hatthyllan e lite dumt , för har nämligen fixat snyggt med plexi och sånt där:/ , humm asså det vet jag inte ehmm lite pinsamt å inte kunna kanske.. hur vet man det? haha e lite trög i detta men man lär sig!

21 761 Inlägg
19 april 2009
Varför jag frågar om delningsfrekvensen är för att veta om det är någon ide att använda bandpasslåda, en sån låda brukar ofta inte spela så mycket högre än 70-80 Hz med bra ljudnivå (beror förstås även på hur man konstruerar lådan).

Man bör helst ha ett framsystem som kan spela ner till tex 70 Hz utan att låta illa när man ska använda en bandpasslåda, annars kan det bli ett litet "glapp" i ljudet om man har otur. smile

17 Inlägg

Sök