2485
Sök

Turboproblem, ford probe gt -91

40 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Har inhandlat en probe gt turbo, enligt förra ägarn sitter där en saabturbo som är lite större än turbon som sitter i original, dock hittar jag ingen wastegate på den, hemmasnickrat grenrör och original intercooler samt dumpventil. Problemet är nu att den laddar max 0.7 bar(original laddtryck?)

När man kör hackar bilen till ibland som att den inte får bensin, vet tyvärr inte om den är mappad eller om spridare är bytade eller vad, men förra ägarn råder mig att byta bränslefilter till ett med bättre flöde.

har kollat igenom slangar och luftmassemätarn är hel...

tacksam för svar smile

4 682 Inlägg
21 april 2009
#2
bilen behöver ju helt klart mappas om, går ju inte byta turbo utan att mappa om.
men kan ju hända att original bränslepumpen inte räcker till (större turbo än original?)
har du mätt lambda-värdet?
att originalbränsle filtret inte flödar tillräckligt lär nog inte vara problemet, däremot kan det vara stockad å behöva bytas .

61 Inlägg
21 april 2009
#3
Du behöver inte mappa om den bara för att turbon är bytt, men du behöver helt klart ha en wastegate på den annars laddar den på tok för mycket och du kommer att spika sönder din motor.
Senast redigerat av Matsson_R33_GTR (21 april 2009)

4 682 Inlägg
21 april 2009
#4
Matsson_R33_GTR skrev:
Du behöver inte mappa om den bara för att turbon är bytt, men du behöver helt klart ha en wastegate på den annars laddar den på tok för mycket och du kommer att spika sönder din motor.

det e ju inte absolut nödvändigt att mappa om ,men lönar sig ju helt klart. bilen kommer ju inte att gå optimalt med en annan turbo än vad som satt på original.

40 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#5
okey har hittar billigt chip nu, var på bilen hittar jag bränslefiltret? skulle behöva en liten ritad eller enkel guide som visar var vakumslangar ska gå, får inte rätt på det...

Avstängd
35 Inlägg
17 augusti 2009
#6
en sak jag funderar på, är hel enkelt att iom att den är en fabriks byggd turbo så behöver man inte mappa om sprutet för de eftersom boxen ger mer å mer vid högre t-tryck tils att spridare eller något annat inte hänger med längre, då bryter den ju bara precis som att de vore soppa torsk... min är chippad visseligen till ca 170 pållar med kopplings slir som svar men ändå så bryter inte boxen än utan där kan jag ligga på ända upp till 6000 k å den bara drar å drar utan problen, så jag gissar på tätt filter dock.

Powerd By Ford scorpio -95


Sök