3189
Sök

Hur göra för att öka 95 oktan till 98 oktan??

204 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#1
Tänkte höra lite ang ett problem här i byn. Mackarna här har tagit bort 98 oktan helt och erbjuder nu bara 95 oktan. Är det någon som har en lösning på hur man går till väga då när man åker en trimmad bil där man vill åka på 98 eller liknande för att minimera risk för spikning? Mackarna har medel att tillsätta men enligt dom så är detta bara för att det skall smörja bättre men jag vill ju lösa risken för spikningar.

Tacksam för synpunkter och hjälp.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 april 2009
#2
Mappa om för 95 oktan... med DTA är det fort gjort att ändra tändläget ett par grader

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

294 Inlägg
23 april 2009
#3
Finns E85 i byn? en svag inblandning av det (10-15) så är du uppe i 98oktan trakterna.
Metanol kan användas som oktanhöjare, om inte E85 finns tillgängligt.
Dock rätt dyr lösning.
Senast redigerat av unpatterned (23 april 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

snickare
612 Inlägg
23 april 2009
#4
de finns ju oktanhöjande flaskor som går och köpa på macken om man vill öka på oktanhalten,det är nog de enklaste.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

204 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#5
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

4 682 Inlägg
23 april 2009
#6
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

204 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#7
Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

294 Inlägg
23 april 2009
#8
joacim77 skrev:
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

Menar då ca 10-15% E85 i 85-90% 95oktan.

men ta och tanka fullt med bensin ena dagen, sen svänger du förbi dagen efter och häller i 5 liter etanol?


Eller varför inte etanolkonvertera helt nu mot sommaren?
bensinen kommer sticka iväg i pris som vanligt och etanolen skall gå ner 30 öre, så brytpunkten kommer bli ca 11:30kr.. och det kommer bensinen gå över tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

4 682 Inlägg
23 april 2009
#9
joacim77 skrev:
Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

åh fan, ja då känns det säkert lite långt.

204 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#10
unpatterned skrev:
joacim77 skrev:
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

Menar då ca 10-15% E85 i 85-90% 95oktan.

men ta och tanka fullt med bensin ena dagen, sen svänger du förbi dagen efter och häller i 5 liter etanol?


Eller varför inte etanolkonvertera helt nu mot sommaren?
bensinen kommer sticka iväg i pris som vanligt och etanolen skall gå ner 30 öre, så brytpunkten kommer bli ca 11:30kr.. och det kommer bensinen gå över tongue

Ja du tanken har ju slagit mig måste jag säga..... cool Får se hur jag gör med det hela... smile

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

204 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#11
Moparboy440 skrev:
joacim77 skrev:
Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

åh fan, ja då känns det säkert lite långt.

Ja det blir ju 6 mil tur och retur.... roll

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 april 2009
#12
Att tanka i E85 utan att mappa om är ju rena döden.   Men du har ju DTA så jag ser inget problem i vilken lösning du än väljer.

Tanka E85 och mappa mot lambda 0.85 undner last, sen kan du säkert höja tändningen upp mot 10grader med.    tanka 95 oktan och justera tändvinkel tills du inte hör några spikningar i knacklurarna.

Att blanda egen soppa känns vanskligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 april 2009
#13
Ja, har man nu eftermarknadssprut så är det ju "bara" till att mappa om den... Nackdelen är ju att tanken töms ganska kvickt med E85...


7 Inlägg
28 april 2009
#14
joacim77 skrev:
Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Det skiter man väl i ? Ska dom sälja nå bränsle eller ska dom gnälla på folk ? Mackarna brukar ju ha minimivolym 2 liter, då ska man få tanka 2 liter av vardera, dvs 95, 96, 98 E85 & diesel om man vill det, och dom ska bara stå där inne och hålla käft och ta betalt..

Är det så att du är konflikträdd kan du ju alltid tanka på kort om du ska grogga bränsle, då slipper du t.om vinka åt dom att slå på pumpen. smile


Mvh

45 Inlägg
16 oktober
#15
Att det inte skulle finnas 98 och han är ju helt felaktigt . De kanske inte skriver det på sina prisskyltar Men de kan ha 98 och ta en ändå . På https://bensinpriser.nu/  kan du se vilka mackar som han 98 oktan i din stad bor du en stad med minst 15.000 invånare så borde det inte vara något problem att hitta

Sen finns det i oktanhöjande kemikalier också
Vill du ha en oktanbooster som kan höja  med typ 3 oktan   då ska du välja de som innehåller mmt . Nackdelen med de är väl att tändstiften tydligen kan bli gula

45 Inlägg
17 oktober
#16
torpis skrev:
Mappa om för 95 oktan... med DTA är det fort gjort att ändra tändläget ett par grader

Det är ju inte vad såna företag brukar göra de brukar väl göra motsatsen

45 Inlägg
17 oktober
#17
joacim77 skrev:
unpatterned skrev:
joacim77 skrev:
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

Menar då ca 10-15% E85 i 85-90% 95oktan.

men ta och tanka fullt med bensin ena dagen, sen svänger du förbi dagen efter och häller i 5 liter etanol?


Eller varför inte etanolkonvertera helt nu mot sommaren?
bensinen kommer sticka iväg i pris som vanligt och etanolen skall gå ner 30 öre, så brytpunkten kommer bli ca 11:30kr.. och det kommer bensinen gå över tongue

Ja du tanken har ju slagit mig måste jag säga..... cool Får se hur jag gör med det hela... smile

Bensinmackar brukar väl även han möjligheten att tanka och betala utan att gå in på bensinmacken

45 Inlägg
17 oktober
#18
joacim77 skrev:
Tänkte höra lite ang ett problem här i byn. Mackarna här har tagit bort 98 oktan helt och erbjuder nu bara 95 oktan. Är det någon som har en lösning på hur man går till väga då när man åker en trimmad bil där man vill åka på 98 eller liknande för att minimera risk för spikning? Mackarna har medel att tillsätta men enligt dom så är detta bara för att det skall smörja bättre men jag vill ju lösa risken för spikningar.

Tacksam för synpunkter och hjälp.

Du kan beställa Oktan boosters även på internet . Och på Amazon är ju  recenserade av folk . Om ingen har skrivit någon recension så kanske produkten inte är så populär

4 822 Inlägg
17 oktober
#19
Spider101 skrev:
joacim77 skrev:
Tänkte höra lite ang ett problem här i byn. Mackarna här har tagit bort 98 oktan helt och erbjuder nu bara 95 oktan. Är det någon som har en lösning på hur man går till väga då när man åker en trimmad bil där man vill åka på 98 eller liknande för att minimera risk för spikning? Mackarna har medel att tillsätta men enligt dom så är detta bara för att det skall smörja bättre men jag vill ju lösa risken för spikningar.

Tacksam för synpunkter och hjälp.

Du kan beställa Oktan boosters även på internet . Och på Amazon är ju  recenserade av folk . Om ingen har skrivit någon recension så kanske produkten inte är så populär

du vet att den här tråden är ifrån 2009?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök