På väg hem från jobbet börjar bilen gå upp på rött och koka fastän de finns kylvatten i på en lagom nivå? vad kan felet vara?Vattenpump eller kylare som är igensatt på nåt sätt eller? Jag har ingen aning då jag ej har nån vidare kunskap? Vore väldigt tacksam för svar, bilen är en saab 9-3 aero -01.
Okej, luft i kylsystemet säger du, finns de några andra symtom som just luft i kylsystemet eller trasig vattenpump kan orsaka, då de finns lite skavanker här o där som man kanske kan koppla till just dessa problem?
Okej, luft i kylsystemet säger du, finns de några andra symtom som just luft i kylsystemet eller trasig vattenpump kan orsaka, då de finns lite skavanker här o där som man kanske kan koppla till just dessa problem?
9-3 är självluftande.. kan vara så jävligt att vattenpumpen pajat.. jävligt tråkig att byta om du frågar mig sitter lite halvdåligt till.
Aj då, okej men är de en jättegrej för Auktoriserad verkstad att byta skiten tror du, ungefär hur mycket kan de kosta?
oj jag har inte en aning vad det kostar.. men för en saab-verkstad tar det inte lång tid. men om du åker och snackar med dem på närmsta saab/opel verkstad så vet ju dem vad dem brukar ta och hjur länge det tar att byta..
men det är ju absolut inte säkert att pumpen är kass, kan ju vara något annat.. men omd et finns kylvätska i den så är det ju iaf inte läckage någonstans. men det kan ju även vara så att termostaten inte öppnar.. men det brukar väll oftast bli åt fel håll när termostaten buggar, alltså att den öppnar för tidigt ist.
men åk och kolla med en saab-verkstad det är lättast
du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu!
du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu!
Mvh Patrik
det sitter inte lika dant på 9-3 tyvärr men visst lossa slangen som pumpen pumpar vattnet i så ser man ju direkt om den pumpar något. lite svårt dock om man inte har kunskap. och jag kan inte säga på rak arm att jag minns hur det sitter med slangarna tyvärr.
du kan väl kolla om vattenpumpen är hel? De kan man på 9000, de är en liten slang som går från kylaren till expansions kärlet, när man varvar motorn sprutar de ut vatten ur slangen in i kärlet, o då ser man ju om pumpen pumpar eller inte, men vet som sagt inte hur de är på en 9-3, men testa och byt termostat, lätt och billigt. Om du inte har kunskap till de, skulle du nog åka en sväng förbi saab och se vad de har och säga, lycka till nu!
Mvh Patrik
Jo men de ska jag absolut kolla, tack för tipset, men de lär ju ändå bli en sväng förbi verkstadsnissarna=/ Inge kul i varje fall men tack ändå:)
kollat så att fläkten funkar?, har minne av att der ser nån liten elkontakt nere vid kylaren nånstans som brukar paja hela tiden, vet ej om det gör det på nya bilar, men brukar vara klassiskt saab fel.