2708
Sök

pioneer slutsteg äldre modell (modefiering)

25 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
Hej jag har nyligen fått ett´äldre slutsteg av märket Pioneer, modellen heter GM-4 och är på 20+20w.
det finns ingen vanlig RCA lågnivåingång på den, ist så har den en stiftkontakt (hona) av nått slag med plats för 8 st stift. dom har tydligen byggt in remote m.m i denna kontakten så för att få det att fungera med dagens stereo så måste man modifiera om den.
Men hur ska jag koppla? Här finn en bild på kablaget --->  http://upl.yao.se/?a=5032d.jpg
Någon som är kunnig på detta?

Mvh Mange

104 Inlägg
5 april 2006
tycker att du borde köpa ett nytt steg.. du får ett likvärdigt som de dära för inte allt för mycket..

25 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
jag har redan ett nytt slutsteg, detta fick jag av en kompis och tänkte försöka fixa det ist för att bara slänga de.

391 Inlägg
5 april 2006
Dessa 2 känns logiska:
röd = Plus
Svart: Minus/jord
Någon av de här 2 bör vara Remote/Styrström
Gul:
Orange:
i den gråa kabeln
det glittriga är det något ledande material eller bara glänsande skydd för kabeln?
om vi förutsetter att det "glänsande är Jord" kopplar du enligt följande:
Röd= höger +
Vit= Vänster +
Glänsande = jord -
om det glittriga inte är jord utan något skydds materiel så är det röda/vita + / -

ang gul/orange, så kan du ju testa en snabb inkoppling med 12 V på någon av dem.

11 Inlägg
5 april 2006
Hm jag tror jag har ett komplett liggande med kabelmarkeringarna kvar Skall titta tills i morron

781 Inlägg
6 april 2006
går även strömmen i denna?

den gråa kablen i mitten borde i så fal röd och vit va HÖGTALARPLUS och den silvliga som går där i, jord.

den tjocka röda måste ju vara ström på alltid. sen gul och/eller orang är remoten. kan va båda 2 vet vissa äldre steg har de så. sen den svarta jord? eller den guldiga? jadu svårt å säga. blir ju kablar över.

i värsta fal om man chansar visar det sig att det inte finns 2 remotsladdar utan 3.. och där kanske den svarta ska va med? fast de låter långsegt. svårt att gissa sig till hoppas de finns någon som vet

25 Inlägg
6 april 2006
Trådstartare
jag var in på en elbutik i stan idag och frågade vad dom trodde. Killen sa att den röda och vita (de smala) kabelarna är lågnivån och det silvriga runt är jord. remoten visste han inte, men det är risk att bränna något om man kopplar fel med den.
Den svarta kabeln har inte med saken att göra, det vara bara nå vitt ludd ( ej ledande material) i den:) jaja, men ni får komma med tipps.

Mvh mange

781 Inlägg
10 april 2006
finns det inga andra anslutningar på steget??

den gråa måste vara plus och minus till högtalarna. silvriga jord och dom andra plus.

orang röd och gul är plus av olika slag bla remot. och de guldiga jord. koppla steget på en strömbrutare så behöver du inte veta vilken som är remot utan kan köra plus på alla kablarna direkt. steget starta när strömbrytaren slås på.

min chansning

Sök