3013
Sök

Byta framruta på Saab 900

4 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Är det nån skillnad på framrutorna mellan en 83'a och en -90-modell ?

Jag har en -90 årmodell o behöver byta framrutan och fått mestadels reda på att den inte är limmad utan sitter fast med hjälp av list.

Nåt jag bör tänka på innan jag skär ut framrutan på bilen på skoten så jag inte har sönder den ?

8 Inlägg
28 april 2009
jag e inte hundra men jag tror att du behöver en ruta från -87 eller senare

ja bytte på min första bil som va en 88a och få bort den gamla va inga somhelst problem bara pilla ut listen innefrån men ni måste va minst 2 vid monteringen

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 april 2009
Du kan kolla på blocket efter liknade årsmodeller

4 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
aah jag löste problemen med att först ringa till SAAB smile

Man kan använda vilken ruta som helst mellan modell -79 och ända fram till -93 modellen. Skillnaden är att dem har olika glasfärger och 88 modeller o uppåt har en mörkrökt överdel som ljusskydd för solen.

Efter lite tips från folk runtom så skall man fetta in listerna ordentligt och tar bort plast listen som sitter i gummi listen. Vaselin funkade perfekt !

Detta jobb kräver självklart 2 personer om man vill ha sina vindrutetorkare intakta när man sparkar ut rutan smile

Allt detta tog 5 min.

Problemet var att få dit en ny ruta igen smile

Som sagt man måste se till att gummilisten är välsmord både vid bortmontering och ditmontering. Sen så får man ha ett slitstarkt snöre. Vid min version så använde jag mig av en kopparkabel som jag placerade runt inne i listen.
Detta gör man för att man ska sedan när man ska sätta dit rutan igen kunna trycka in rutan och dra kabeln utåt för att tvinga upp gummilisten runt framrutans kanter igen smile

Allt gick smidigt på nedersidan, centrera fönstret och få över listen på sidorna. Kampen kom på översidan smile Då var det brutalt tajjt. Som sagt man bör vara 2 st, för ena personen behöver pressa rutan neråt för att kunna få listen att komma över kanten.

Min sambo hitta sitt egna lilla sätt att hjälpa till smile en klädnypa av plast som hon delade o använde smala sidan att hjälpa till att forcera över listen på andra sidan samtidigt som man drog i kabeln. Detta tog oss 3 ½ timme att utföra och vi är skitnöjda ! Ingen av oss har gjort nåt liknande o jag är helt noll på bilar så jag är jävligt mallig att man fick dit den o den sitter perfekt !

Så 200 spänn på skotis för en riktigt fin ruta var värt 3 timmar slit  smile

155 Inlägg
4 maj 2009
Grattis till dig/er.
Är faktiskt inte så svårt om man är 2st.
Fast eftersom det va första gången & du inte verkar vara en van skruvare så skall du nog klappa både dig själv & tjejen på axeln några gånger.

Talladega Micke

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Sök