2892
Sök

Öppna eget företag, Kostnad?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Vad kan ni beräkna att det skulle kosta att öppna egen firma? Har funderingar på solfilm å bilrekond, samt chippning etc..

Audis in Scandinavia Crew

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 april 2009
Starta egen firma är bara en ansökan till skatteverket, lämnar du in lappen på skattekontoret så slipper du portot på 6:-

Måste vara omöjligt att svara på.

Lokalkostnader och Utrustningen är ju helt upp till dig. Sen hur hårt du går ut eller om du startar i liten skala och bygger på.

Starta-eget-bidrag?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
29 april 2009
Att registrera ett nytt företag kostar väl ett par tusingar om jag inte minns fel... eller?

Var inne på det där för något eller något par år sedan, nämligen. Och själva registreringen av ett företag kostar pengar någon gång per år, har jag för mig om. Man måste ju ha skattesedlar och sådant tjosan o.s.v. också.

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 april 2009
Har inga minnen av att det kostade något när jag skaffade eget.

Skickade in papper med önskan av att starta eget och en kort beskrivning. Drog ut lite på tiden så innan jag fick klartecken hade jag jobbat nästan 4 månader men inte kunnat fakturerat. Kul om man fått avslag tongue

Fick F-skattesedel och sen var det bara att snickra ihop en faktura och dra in 300-400 i timmen och sköta bokföringen. Köpa in allt i mitt namn och dra moms mm. Inga konstigheter.

Ska man söka firmanamn mm så kostar det nog. Jag har bara mitt eget namn.

Ansök idag och se vad som händer. Köp in det du behöver och kör ett par år så ser du hur det går. Går ju börja att ha det som ett extrajobb på sidan om.

429 Inlägg
29 april 2009
Att starta ett Aktie bolag kostar dig 100 000:- om jag inte mins helt fel, men du kan ju alltid start med ett Handelsbolag.

Lycka till.

// Pontus

DFFL
9 020 Inlägg
29 april 2009
biber skrev:
Att starta ett Aktie bolag kostar dig 100 000:- om jag inte mins helt fel, men du kan ju alltid start med ett Handelsbolag.

Lycka till.

Inte nödvändigtvis, har du t.ex. en bil som du sätter i firman (Som är värd mer än 100 000) så är det lika gott som att bli av med en massa pengar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

429 Inlägg
29 april 2009
Jo det är sant, sen är ju frågan om man vill sätta bilen på det smile Men ja det är ju en lösning. Pengarna måste ju fram iallfall.

// Pontus

Lärare
50 Inlägg
29 april 2009
1000:- för att registrera företagsnamnet.... tex. headquarter.se

"Om något funkar, skruva sönder det och kolla varför!"

4 005 Inlägg
30 april 2009
Vill helst inte avskrämma dig helt men tänk NOGA igenom din plan.
Ska det vara en hobbyverksamhet eller ska du satsa heltid och försörja dig på det?

Att ha ett företag som hobbyverksamhet kan vara enormt jobbigt för dig om du har arbete, och sedan blir av med det. Alla myndigheter tex akassa hatar småföretagare och du måste skicka in trehundra intyg och deklarara hur många hundar och växter ditt företag äger (sant). De är bara där för att jävlas (nästan)

Kolla på http://www.tillvaxtverket.se/ (fd nutek) och följ deras planer på hur du kan göra en marknadsundersökning, affärsplan m.m.
Det kan kännas lite tjaffsigt och onödligt i början och känslan att "vara företetagare" är rätt hög i början. Men det lönar sig efteråt att ha en riktigt bra plan.

Men om du redan har ett fast jobb och är trygg där och vill ha något att göra vid sidan om så är det i princip bara tuta o köra.

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 maj 2009
linuslinje skrev:
Vill helst inte avskrämma dig helt men tänk NOGA igenom din plan.
Ska det vara en hobbyverksamhet eller ska du satsa heltid och försörja dig på det?

Att ha ett företag som hobbyverksamhet kan vara enormt jobbigt för dig om du har arbete, och sedan blir av med det. Alla myndigheter tex akassa hatar småföretagare och du måste skicka in trehundra intyg och deklarara hur många hundar och växter ditt företag äger (sant). De är bara där för att jävlas (nästan)

Kolla på http://www.tillvaxtverket.se/ (fd nutek) och följ deras planer på hur du kan göra en marknadsundersökning, affärsplan m.m.
Det kan kännas lite tjaffsigt och onödligt i början och känslan att "vara företetagare" är rätt hög i början. Men det lönar sig efteråt att ha en riktigt bra plan.

Men om du redan har ett fast jobb och är trygg där och vill ha något att göra vid sidan om så är det i princip bara tuta o köra.

Haha, det där känner vi igen. Räknade på att jag skulle tjäna på att officiellt nolltaxera mig och ta a-kassa och vara officiellt arbetslös som alla andra. Nu när jag tjänat ihop till det.

Skickade papper fram och tillbaka. Fick nu besked om att jag blev berättigad full ersättning, upp till taket och det är 7 månader sedan jag började skicka papper. Kommer nog bli 8-9mån innan pengarna kommer. Men då kommer allt i en klumpsumma räknat från 1a dagen.

Visst är det krångligare, men det funkar om man bara ger dem tid och rätta papper.
Var beredd på att inte få några pengar på kanske ett år.
Men har man jobb sen innan och tänker starta företag så är det ju självklart att man buffrar upp några månadslöner som säkerhet.

Leva som en svensson med max 100:- kvar på kontot innan lön och sen starta eget så räkna med konkurs inom 2år.

The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
1 maj 2009
När jag skaffade mitt Handelsbolag så kostade registreringen till Bolagsverket 1000 kr.
Det var det enda som kostade något bortsett från porto på dom olika pappren.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

Sök