2718
Sök

Hur trimmar man lättast en? (mazda 626 -1988 med fe3 motorn)

47 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har hört talas om att fe3 motorerna klarar en del stryk
Jag har kört som ett svin med min i 2år och det är bara kopplingen som tagit stryk
Orginal är det 140hk jag skulle vilja ha runt 200hk, helst lite mer men skulle vara nöjd där.
Vilket är smidigast/billigaste sättet att gå till väga?

Har nån av er vana vid fe3 motorer? eller är de uråldriga idag? smile

542 Inlägg
29 april 2009
#2
turbo! med 0,4 bars laddtryck och tillllägs insprut så får man ut ca 225hk med rätt instälningar

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
29 april 2009
#3
mazdalover skrev:
turbo! med 0,4 bars laddtryck och tillllägs insprut så får man ut ca 225hk med rätt instälningar

Killen frågar efter det smidigaste  och billigaste sättet att gå till väga.. turbo kostar en del.


Mina tips till dig är:

1. Omprogrammera styrboxen (vet ej hur mycket du får med detta men polaren hade 140HK TDI och fick 210 HK, så detta kan ge en hel del)

2. Sportfilter (kan ge dig någon hästkraft)
3. Sportavgas system + sport katalysator

Detta kan du nog få för 5 tusen smile
Senast redigerat av XtremeTuning (29 april 2009)


Supraman
2 300 Inlägg
29 april 2009
#4
XtremeTuning skrev:
mazdalover skrev:
turbo! med 0,4 bars laddtryck och tillllägs insprut så får man ut ca 225hk med rätt instälningar

Killen frågar efter det smidigaste  och billigaste sättet att gå till väga.. turbo kostar en del.


Mina tips till dig är:

1. Omprogrammera styrboxen (vet ej hur mycket du får med detta men polaren hade 140HK TDI och fick 210 HK, så detta kan ge en hel del)

2. Sportfilter (kan ge dig någon hästkraft)
3. Sportavgas system + sport katalysator

Detta kan du nog få för 5 tusen smile

Nja, 60 extra hästar på enbart omprogramering på den sugmotorn e ikke möjligt.
Du kan få en sån effektökning med en turbomotor.

Jag skulle göra som mazdalover, turbo.
Du kan plocka många delar från skroten osv för att sänka kostnaden.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

47 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#5
Nja, 60 extra hästar på enbart omprogramering på den sugmotorn e ikke möjligt.
Du kan få en sån effektökning med en turbomotor.

Jag skulle göra som mazdalover, turbo.
Du kan plocka många delar från skroten osv för att sänka kostnaden.

Är det inte bökigt att plocka dän o ta dit turbo inför och efter besiktning?

vet inte riktigt hur det funkar, men köper jag en turbo så löser det nog sig.
Det är väl nästan omöjligt att få bilen besiktigad med orginal motor + turbo, då måste man väl bygga om en viss del av karossen oxå för att få det att bli ett ombygge?


Är öppen för flera förslag!

Random Hero
4 047 Inlägg
29 april 2009
#6
extraktor, portad o planad topp och större spridare och en annan kam tar dig en bit på vägen
Senast redigerat av DusanMandick (29 april 2009)

Dog food lid. Backwards

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 maj 2009
#7
Stämmer bra att FE3 motor är en riktigt fin maskin.

På med en lagom liten turbo (typ från en saab.. eller en evo orginal turbo funkar rätt fint om man vill ha mera effekt).

Megasquirt funkar riktigt smidigt på dessa bilar. monterat det i en 626 coupe. samt kompisen kör det i sin turbokonvterade.

200-250hk är inget större problem och köra på dessa maskiner.. Dit med kolvar från en celica GT4 som är exakt 1mm längre om jag inte mins fel så får du lite lämpligare komp för en turbo-motor. då är det inga problem och köra riktigt höga effekter ur dessa maskiner.

En annan sak att tänka på att växelådorna är inge vidare. man knäcker om lätt.

Kan ev ha en polare som har grenrör och turbo liggandes till salu.. kan höra om det är intressant (grenröret är dok ingen vaker pryl.. flödar förmodligen kasst.. men det funkar).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök