hej nu när jag har fått ordning på min låda så. när jag spelar på volym 35ca och över det så höjs framsystemet som överröstar basarna och gainen har jag på max och den skulle jag vilja ha högre endå eller är det stegbyte som gäller då och om jag fader mer bak så blir det för lågt fram men på normal nivå så låter det prima vad kan man göra eller kan det ha med strömförsörning att göra kablar osv
Va e d för steg som driver basarna och va e d för steg som driver framsystemet. Verkar ju konstigt om framsystemet typ överröstar basarna. E allting inställt rätt på steget till basarna?
har inget steg till framsystemet. steget är / BILSTEREO / SLUTSTEG / COMPETITION /
Slutsteg Inbyggt delningsfilter med justerbar delningsfrekvens 50-250 Hz. Ställbar ingångskänslighet. Förvrängning: £ 0,1 %. Signal/brusförhållande: > 90 dB.
Art nr Pris Antal PRO 300. Bryggningsbart 2-kanalsslutsteg med möjlighet till samtidig stereo/mono (Tri-mode). Uteffekt vid 2 W: 2 x 110 W, uteffekt vid 4 W: 2 x 75 W, uteffekt vid 4 W bryggkopplat: 1 x 220 W. Mått: 237 x 218 x 60 mm (lxbxh).
men sen fanns det ett front uttag förmodligen till framsystemet med rca utgång på steget men kan jag köpa en till rca kabel bara eller måste jag dra om alla kablar från framsystemet till steget
Ja fattar fortfarande inte va d e för steg du har e d ett från clas ohlson eller. Har du bryggat steget eller kör du på en bas per kanal eller hur e d kopplat liksom. Kan ju hända att du kan koppla basarna i 2 ohm o få ut mer effekt ur steget om d e stabilt i 2 ohm bryggat läge. men behöver mer info om steget o dina kopplingar.
har crossover på 0 och basen på under hälften och gain på högsta och det känns ju inte som steget är klent heller för basen slår ju som hammarslag i ryggen och låter inte illa heller så jag vet inte
det är minsta modellen från biltemas serie 599kr tvåkanals kan även bryggas och kopplat en bas på varje kanal men om jag bryggar det så är det väl avsett för en bas va och stereon är en dvd från biltema kopplat med en lågnivåkabel
om du bryggar steget så får du ut mer effekt men då måste du även koppla ihp basarna till 2 ohm. Men d e inte säkert att steget klarar 2 ohm bryggat läge. D borde ju finnas nåt lp filter på steget också typ lp hp full eller nåt liknande då ska den stå på lp.
så länge allt e rätt kopplat på steget till lådan så verkar d ju konstigt att fgramsystemet överröstar basarna. Va e d för framsystem e d också biltema competition e d 6.5 tum eller 5.25.
tanlon 6.5 från jula i dörrarna och i fönstret fran orginal 3.5" och i stolparna skrikor från biltema som är ihopkopplade med dom i fönstret och bak är det 6x9or från clas ohlson.. men om jag bryggar basarna vad kan hända om det inte klarar av det då och ska jag bara sätta ihop kablarna +på+ -på- sen på steget
jag tror att du måste koppla över så du kör bryggat.....eftersom att vissa stereo apparater slutar ge ut på subutgången när man vrider över en viss gräns.. kolla upp om steget är stabilt vid 2 Ohm.. isf så äre bara brygga och paralellkoppla skiten=) då ska du se att basarna spelar MKT högre och bättre.men de förutsätter ju att stegetklarar 2ohm
nu har jag kollat lite på steget och det finns en high input med fyra trådar på alltså för två högtalare eller vad det är till för och även lpf flat hpf men nog ska man väl todas brygga och se om det låter bättre eller kan man bränna skiten då
strömkabeln är inte mer än 7-8mm om det har med det att göra
Menar du ytterdiametern på kablarna? Vart har du köpt kablarna? Om du har köpt ett kabelpaket, vilket är det i så fall?
Steget ger 2x75 W (står ej ifall det är RMS) vid 4 Ohm och 1x220 W vid 4 Ohm bryggkopplat, basarna är på 4 Ohm om det är GAS WC1220. Räknat på 8 mm2 kabelarea så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,34 V vid 30 A strömförbrukning, med 55% verkningsgrad bör förbrukningen ligga strax under 30 A.
Har du 8 mm2 strömkabel så beror inte fenomenet på för klen strömkabel, även om man förstås tycker att 8 mm2 låter väldigt lite. Kabeln räcker alltså till för ditt steg.
Jag håller med Ulf_W, kan vara loudnessfunktionen som ställer till detta.
köpte kabelpaketet på clas ohlson och jag hade lite fel strömkabeln var 5.3mm2) vet inte om det blir spänningfall av det. men jag ska ut och mäta strömmen lite och se vad jag får ut
Med nuvarande basar så belastas steget med 4 Ohm per kanal och kan då ge ut 2x75 W enligt manualen, strömförbrukningen borde bli omkring 20 A om man räknar på samma verkningsgrad som tidigare.
Den där strömkabeln är 6 m lång och ger teoretiskt ca 0,4 V spänningsfall vid 20 A förbrukning, det funkar också men är ändå i klenaste laget enligt min åsikt eftersom spänningsfallet vid fullt utnyttjande av stegets effekt hamnar uppåt 0,6 V. Större kabel är att rekommendera i mitt tycke.
När kabeldimensionerna börjar vara så pass små så är det lätt att spänningsförluster uppstår pga allmänt klena kabelskor och otillräcklig pressning av kabelskorna, därför är det viktigt att använda en bra presstång eller alternativt att löda fast alla kabelskor.
I teorin ska inte ens denna kabelarea ställa till med ditt problem, men det skadar aldrig att även mäta spänningen (med stereon på hög ljudnivå) på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast.