3448
Sök

Mondeo, missljud från hjulhusen

8 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har just skaffat mig en ford modeo 97, och jag har aldrig suttit en bil som fört mer oväsen. ljudet (ett rummblande brummande läte) uppstår endast när jag kör i hastigheter över 30km/h, men sedan är det konstant.

det avtar lite(!) vid skarpa högersvängar, men finns alltid där, som om jag låg i 90 på en grusväg.
jag frågade runt lite och kom fram till att det skulle kunna vara hjullagren. men av vad jag har förstått brukar ljudet då uppstå när man svänger åt respektive håll (höger = vänster hjullager vice versa) men i mitt fall är det konstant.

när bilen har fått stå ett tag, blir det värre. krasar och låter som om det skulle finnas grus någonstans i hjulhuset (kan till och med känna krasandet genom gaspedalen), men återgår till det "normala skorrandet" efter någon minut i 50km/h

kan det vara hjullagren, eller är det något annat?

PS- ljudet kommer från framhjulen

svar uppskattas smile

MVH
Senast redigerat av Lundaren (3 maj 2009)


Härnösand
51 Inlägg
3 maj 2009
#2
låter ju precis som om det vore ett hjullager, hissa upp bilen o rucka däcket åt sidorna å känn om du kan känna nåt glapp.

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#3
hade en sån arbetsbil ett tag, fick samma läte, hjullagren var helt skrot. så det är säkert det samma för dig, lite jobbigt att byta bara, de är pressade.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

66 Inlägg
3 maj 2009
#4
Hadde ett liknande problem på min cittra, och där var det drivknuten som börjat säga upp sig.
Började med att det lät mellan 70-80km/h sen mer och mer, och tillslut lät det nästan konstant.
men det var mer ett mellanting mellan malande och tjutande typ woop woop
(hur man nu skriver ett sånt ljud???)

Lycka till!
Senast redigerat av Kingsambuca (3 maj 2009)

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).

406 Inlägg
3 maj 2009
#5
Det är hjullagret som är paj. Är ett helvete att byta. Lämnade in min mondeo på verksta och den hade tydligen ford sjukan så bromsskivan sitter ihop rostad med hjullagret och hjullagret sitter som berg i navet. Så fick köpa nytt nav ca 2900 hjullager ca 2000 och sedan en bromsskiva ca 1000.. Och på det kommer även all arbetskostnad på:/ Och då försökte dom med allt och det vägrade lossa. Sedan blev dom tvugna att byta andra sidan med. Så rekommenderar att ta ett komplett nav från skroten går på ca 400-900kr.

MvH Glenn Wiberg

8 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#6
ah tack för alla svar smile ska lämna in den nu i veckan (hoppas bara lagren rullar tills dess) och bra tips där, ska kolla med skroten i förväg.

kan hjullager som är skrot förändra köregenskaperna? bilen vill gärna svänga o snurra när jag rullar över ojämnheter i vägen, så det gäller att hålla hårt i ratten, samt att den börjar vibrera vid hastigheter över 115km/h

kan dessa symptom ledas tillbaka till hjulagren de med?

MVH
Senast redigerat av Lundaren (3 maj 2009)


406 Inlägg
3 maj 2009
#7
Lundaren skrev:
ah tack för alla svar smile ska lämna in den nu i veckan (hoppas bara lagren rullar tills dess) och bra tips där, ska kolla med skroten i förväg.

kan hjullager som är skrot förändra köregenskaperna? bilen vill gärna svänga o snurra när jag rullar över ojämnheter i vägen, så det gäller att hålla hårt i ratten, samt att den börjar vibrera vid hastigheter över 115km/h

kan dessa symptom ledas tillbaka till hjulagren de med?

MVH
Ja det kan ju vibrera om hjullagret är slut. för då vickar ju hjulet. Men om du nu byter hjullagret och felet kvarstår så finns det bara två fel kvar på vibrerandet. Däcken behöver balanseras eller fram hjulsinstälningen. Dessa två felen kan en däck firma kolla.

MvH Glenn Wiberg

8 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#8
tack smile nu känner jag att jag har på fötterna för att lämna in den.



Sök