3487
Sök

Valiant med V8 273

8 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en valiant v100 -64 med lilla sexan och 3växlad manuell, men har planer på att hänga i en 273a. Är därför väldigt tacksam för hjälp och tips för ombyggnad av rattstång för automatlåda osv, behöver man byta tunnel, bromsar? Dessutom vad man bör göra innan en besiktning?

Tacksam för svar! MVH Tobbe

8 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#3
tack big_smile men eftersom jag nu har manuell låda undrar jag om det går att byta ut rattstången till en från automat?
Senast redigerat av tubbelee (5 maj 2009)

152 Inlägg
6 maj 2009
#4
Du kan ta rattstången från en Valiant eller Dart från 1963-1966 så är du garanterad att det passar. Även vissa Valiant,Dart Barracuda fram till-69 passar utan modifieringar. Sen i övrigt så passar en 273'a rätt av i motorrummet,och en 904 automat bakefter. KAN hända att du får justera längden på kardan (Kolla om du har den modellen som består av två rör med gummi mellan-de går att dra om du har tur)
Du kan INTE använda 727-lådan utan modifiering av flera skäl-lådan tar mer plats,så du måste ta ur lite på högersidan av lådhuset/golvet,och "fjärilen"(det kors som fäster turbinen mot vevaxeln) kräver viss justering då den är grövre,vilket även ingående axel och utgående axel mot yoken är.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

8 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#5
tack för tipsen, gäller bara att hitta en 273 i vettigt skick! vilket inte är det lättaste hehe

152 Inlägg
6 maj 2009
#6
Du kan ju alltid nöja dej med en 318 (Kom 1967),eller varför inte en 340(De är lite ovanliga och kostar en slant),men du kan ju alltid borra en 318(3,91") till 340(4.04"),och montera 360 toppar och insug-det blir bra flås av den kombon. Du behöver inte bry dej om att det sitter fyrport på heller-273 kom i en "Commando" version på 235 hästar. Du ska visserligen ha de stora trummorna fram då (kommer inte ihåg storleken) om du monterar åtta.

Vet du förresten att Chrysler ställde upp med tre Valianter med 198cui (slaglängd 3.975"-ett mellanting mellan lilla och stora sexan) i NASCAR's klass för personbilar med max cyl.volym 200cui1960? De kom på de tre första platserna i nästan alla lopp det året. Året efter fanns sex bilar i startfältet. De var så överlägsna att Ford och GM fick klassen nerstängd efter halva säsongen. En av förarna-Doug Dutra- hade en bil som på Daytona 500 presterade över 300 hästar vid 9000rpm. Alla sexor fanns att få med HyprPak package-HyperPak RamAir insug (extremlångt fyrportsinsug)375cfm fyrportsförgasare,9.5:1 i kompression. Stora sexan gav 195 hästar och lilla gav 160...

Doug Dutra har skrivit en del om hur man vässar sexor på en del hemsidor under 1990 och 2000-talet. De tål extremt mycket pisk,och går att skrämma ordentligt! ...ett alternativ till åttan du ska slänga i.
Senast redigerat av SevilleDiesel (6 maj 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

198 Inlägg
6 maj 2009
#7
henning holmberg på alnö håller på att bygga en valle med v8. han är nästan klar så om du vet vem det är så kan du ju prata med han å kolla vad han har gjort åt vallen. niklas hendriksson vet vem henning är iaf


8 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#8
VrT5 skrev:
henning holmberg på alnö håller på att bygga en valle med v8. han är nästan klar så om du vet vem det är så kan du ju prata med han å kolla vad han har gjort åt vallen. niklas hendriksson vet vem henning är iaf

jo vet vem han är smile men tror han har en nyare årsmodell?

8 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#9
SevilleDiesel skrev:
Du kan ju alltid nöja dej med en 318 (Kom 1967),eller varför inte en 340(De är lite ovanliga och kostar en slant),men du kan ju alltid borra en 318(3,91") till 340(4.04"),och montera 360 toppar och insug-det blir bra flås av den kombon. Du behöver inte bry dej om att det sitter fyrport på heller-273 kom i en "Commando" version på 235 hästar. Du ska visserligen ha de stora trummorna fram då (kommer inte ihåg storleken) om du monterar åtta.

Vet du förresten att Chrysler ställde upp med tre Valianter med 198cui (slaglängd 3.975"-ett mellanting mellan lilla och stora sexan) i NASCAR's klass för personbilar med max cyl.volym 200cui1960? De kom på de tre första platserna i nästan alla lopp det året. Året efter fanns sex bilar i startfältet. De var så överlägsna att Ford och GM fick klassen nerstängd efter halva säsongen. En av förarna-Doug Dutra- hade en bil som på Daytona 500 presterade över 300 hästar vid 9000rpm. Alla sexor fanns att få med HyprPak package-HyperPak RamAir insug (extremlångt fyrportsinsug)375cfm fyrportsförgasare,9.5:1 i kompression. Stora sexan gav 195 hästar och lilla gav 160...

Doug Dutra har skrivit en del om hur man vässar sexor på en del hemsidor under 1990 och 2000-talet. De tål extremt mycket pisk,och går att skrämma ordentligt! ...ett alternativ till åttan du ska slänga i.

haha härligt med lite nostalgi big_smile fräsigt värre, nästan så det skulle vara fränt att vässa sexan också! finns ju lite att ta av i järnet tongue

152 Inlägg
7 maj 2009
#10
Jo det finns gott om gods! Grundregeln är: Du kan borra 0.100" (Max lär vara 0.125"-jämför med chevas 350,som jag tror klarar max 0.060) ,Plana toppen 0.100"-vilket ger ett komp på c:a 9.2:1 max även där 0.125" 0.100"=2.54mm Det e ganska mycket.
Orig borr på alla Slant Six är 3.400"
Slag är 3.625 på lilla sexan,och 4.125" på 225'an
Max volym du kan få utan att bygga om botten radikalt är 3.525" i borr X 4.25" i slag vilket ger 249 cui.

Jag har ägt en Lancer med 235cui,Clifford Performance Ram-insug,Holley 500cfm tvåport,Dubbla Tre-ett headers , ganska hysterisk kam, planad och portad topp med 1.81/2.00 ventiler samt ett fogger lustgassystem. Tyvärr var tändningen-en gammal Holley Twinspark rätt sliten,så jag fick inte bilen att gå bra,men när det funkade var den otäck!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

8 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#11
tack för infon! du verkar kunna din sak tongue haha lancern låter som ett härligt bygge! men bör nog byta till automatlåda tongue utväxlingen är hemsk nu. ett alternativ kanske är att leta rätt på en 225 istället komplett med låda och leta efter en 8 3/4" bakaxel och vässa den istället, personligen tycker jag en strokad och preppad 6a låter fränare big_smile

152 Inlägg
7 maj 2009
#12
Jag har ägt en å annan Valle å Dart sen 1987. Både med trimmade och otrimmade sexor,å åttor mellan 273 och 360cui. 225 e ett bra alternativ. 8 3/4 e tyvärr ganska kostsamma,men allt går ju om man vill. Automat e ju lite mera cruisingvänligt,men om du ska gasa ska du nog bygga om för att få i 727 istället för 904. 833 New Order e annars en ganska trevlig fyrpetad låda som fanns att få som tillbehör till.
Få bra snurr i motorn ja....Optimalt e nog den vanligaste combon som finns att finna i Staterna-där finns ett flertal klasser för sexor inom dragracing,borra till 3.500" stroka ner till 4.000" och du får en 225 som (med de modifieringar som krävs-ventilfjädrar,vippor,stötstänger,balansering o.s.v.) lätt pallar 7000rpm! De mer extrema byggena klarar bortåt 9000

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

8 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#13
tänkte på en annan sak:P om jag ska trimma 6;an istället vilket jag är lite mer inne på nu big_smile så undrar jag om jag ska satsa på ett 2-portsinsug eller 4ports och vad man ska använda för förgasare till respektive?
någon guru som har bra svar på det? big_smile

152 Inlägg
7 maj 2009
#14
Offenhauser hade ett trevligt ett på 60 och 70-talet för fyrport. Det e numera ett eftertraktat (läs dyrt) kuriosaobjekt. MoPar hade ett original fyrport som hette HyperPak,Clifford Performance tillverkar ett flertal olika för olika behov. Ska du ha nåt riv i botten så får du välja mindre fugge-325cfm fyrport,och ska du varva går det att använda upp till 475cfm fyrport-helst vacuumstyrda då.Kombon jag har beskrivit ovan på Lancern hade sina klara nackdelar-t.ex. så var tomgången strax över 1000rpm å motorn var orkeslös upp till c:a 3000rpm,men den hade förgasare som klarade gas och 6500 rpm-vilket den var byggd för. Bilen var byggd för 201 meter,och hade komfort därefter...

Du kan ladda ner en katalog i PDF-format från : cliffordperformance.com
Där hittar du ALLT du behöver för att trimma en sexa-till ALLA amerikanska märken!
Senast redigerat av SevilleDiesel (7 maj 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!


Sök