3540
Sök

Import eller ej?

12 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#1
Funderar på att låna lite pengar och köpa mig en 855. Jag är ute efter en glt,t5, eller liknande och då finns det juh en uppsjö av begagnade bilar som är importerade. Hur skulle ni tänka inför ett sådant köp. Ska jag prioritera miltal, eller svensksåld, priset eller skicket? (det sistnämnda är givetvis en dum fråga, men ändå) Jag har lite i ryggmärken att det är fel att köpa import, men jag kanske ska tänka om?

Colaberoende
1 219 Inlägg
8 april 2006
#2
Import har ju tyvärr lite taskigt andrahandsvärde.. Men jag vet en som importerar bilar för fullt och säljer som sjutton.. alla bilarna han tar in lackas om pg.a lite dörruppslag och sånt från Tyskland mm men Det e ju bilar som går länge. Har du tänkt att behålla bilen ett tag så e det ju bara att handla. Man får ju mycket bil för dom pengarna.

/Ena


1 854 Inlägg
8 april 2006
#3
Jag skulle ha köpt en svensksåld, man vet ju aldrig vad man får från tyskland en polare har haft riktig utur på typ 3st importer..

12 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#4
Okej, ja det är juh det där med tur och otur. Jag tror mycket väl att man kan göra en bra affär, men det är inte alls kul om man blir blåst. Jag har tänkt att ha bilen länge, åtminstone ett par år.
Håller med om att man får mycket mer för pengarna i form av bil. Så länge det inte är några stora fel så bör man kunna tjäna på det.

Ena: Har din kompis någon sida? Hur funkar det med import egentligen, hur mycket kostar en bil som de säljer för 40000:- här i italien där de oftast köps? Om jag skulle tjäna på det så kan jag juh importera själv, men det är så mycket jobb hmm

onej: Vad var det för fel på hans bilar? Och vilka modeller var det?

Tack för svaren, kul att någon tar sig tid smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
8 april 2006
#5
Evildoer skrev:
Okej, ja det är juh det där med tur och otur. Jag tror mycket väl att man kan göra en bra affär, men det är inte alls kul om man blir blåst. Jag har tänkt att ha bilen länge, åtminstone ett par år.
Håller med om att man får mycket mer för pengarna i form av bil. Så länge det inte är några stora fel så bör man kunna tjäna på det.

Ena: Har din kompis någon sida? Hur funkar det med import egentligen, hur mycket kostar en bil som de säljer för 40000:- här i italien där de oftast köps? Om jag skulle tjäna på det så kan jag juh importera själv, men det är så mycket jobb hmm

onej: Vad var det för fel på hans bilar? Och vilka modeller var det?

Tack för svaren, kul att någon tar sig tid smile

Kompisen som jag köpte min bil av är ingen bilhandlade (han kunde fått 30 000 mer för den jag har nu när jag köpte den.)

Men han som importerar och lackar om bilarna ska jag försöka hitta åt dig.

/Ena


12 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#6
Okej, det tackar jag för. Fin bil förresten. Den är alltså importerad? Funderade på att lägga upp min nuvarande, men vem vill se en stylad gammal 240? tongue

Kapten
65 Inlägg
8 april 2006
#7
Importbilar är i regel mycket finare än de som har gått i sverige hela tiden, fina under, ingen rost eller påbörjan av rost. VV spyr ju ut salt på våra vägar. Jag tycker att de som inte kan köra på vintervägarna ska hålla sig i från bilar, eller köra ihjäl sig... min bil vill jag har rostfri!

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

12 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#8
Funderat på att flytta till Norrland? Tror inte de spyr ut lika mycket salt där.. Sand borde väl räcka kanske, men jag är ingen expert. Det är juh definitivt en av fördelarna med import, ingen salt i italien. tongue

121 Inlägg
8 april 2006
#9
Har själv importerat X antaql bilar från Tyskland. Skulle aldrig köpa en bil i Sverige när jag ser skicket på de Tyska bilarna kontra Svenska. De är oftast servade på märkesverkstäder (mycket billigare i Tyskland) än Svenska bilar som servar dem på märkesverkstäder till "Gratis" tiden gått ut. Och som senare lämnar dem på närmaste mack om något skulle krångla. Nä importera du, det är inget svårt. Det gäller bara att gallra hårt och veta vilken modell du vill ha.

Att komma två är att förlora!

1 854 Inlägg
9 april 2006
#10
Evildoer skrev:
Okej, ja det är juh det där med tur och otur. Jag tror mycket väl att man kan göra en bra affär, men det är inte alls kul om man blir blåst. Jag har tänkt att ha bilen länge, åtminstone ett par år.
Håller med om att man får mycket mer för pengarna i form av bil. Så länge det inte är några stora fel så bör man kunna tjäna på det.

Ena: Har din kompis någon sida? Hur funkar det med import egentligen, hur mycket kostar en bil som de säljer för 40000:- här i italien där de oftast köps? Om jag skulle tjäna på det så kan jag juh importera själv, men det är så mycket jobb hmm

onej: Vad var det för fel på hans bilar? Och vilka modeller var det?

Tack för svaren, kul att någon tar sig tid smile

Nissan 200 fel: turbo rost o buckla
vw corrado g60 ful i lacken gick piss
och en golf gti många småfel

Ska man importera åk dit o hämta själv..

1 Inlägg
9 april 2006
#11
tänk på att importbilar alltid är svårare att sälja sen!

tekniker
88 Inlägg
9 april 2006
#12
I Sverige har alltid propagandan funkat lika bra som i andra komuniststater, detta trots att Sverige inte är en sådan. Dock tycks svenska folket svälja allt som sägs o skrivs i medierna med hull och hår. Har genom åren importerat en mängd bilar, från Europa o USA. Av dessa har jag blivit blåst på en säger en bil. Detta var en Porsche 944 som hade backad mätare och trist nog rasade efter ca 1000 mil. Import av bilar till Sverige kommer att fortsätta fram till den dag då bilarnas priser i sverige är i nivå med övriga Eu. Såg ett exempel på två beg-bilköp härom dagen i någon tidning. 1: Volvo som rullat 7000 mil i huvudsak i stadstrafik. 2: likadan Volvo som rullat det dubbla i huvudsak på landsväg. Vilken ska man välja, lågmilaren eller???
Samma förhållande gäller ofta importbilar. de körs många gånger lite mera, men får i gengäld rulla ordentligt och inte bara till ICA.


Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
9 april 2006
#13
håller inte riktigt med när det gäller beg priserna, för att en importör som skall sälja bilen vidare här i sverige måste han fuska med något tex mätarställningen för att han skall tjäna något med den gällande valutakursen.

Dom bilarna av dålig kvalité vi får in på jobb är överrepresenterade av importspannar.
Senast redigerat av mickecorrado (9 april 2006)

Smoke Tires Not Drugs.

12 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
#14
Okej, alla verkar ha olika erfarenheter. Men hur lätt är det att importera själv och ni som föredrar svensksålda, är det värt 20tkr mer för att den är svensksåld? På en bil som kostar runt 60 tkr.
Det känns som ett dilemma.

121 Inlägg
9 april 2006
#15
Om man ska ha en importerad bil så gör man det bäst att köpa en själv. Man har precis som i Sverige en ett urval att göra så det är upp till var och en att åka och titta på bilen och se om den motsvarar de kraven man har. En tankeställare är: Se på Tysklands vägar och jämför med våra. Vilka vägar skulle du att din nya bil skulle köras på i 5-10 000 mil? Med Sveriges trasiga vägnät så slås det mesta sönder av diverse tjälskador och sprickbildningar i asfalten. Jag har aldrig haft svårt att sälja mina bilar vidare när de får se skicket på bilarna.

Att komma två är att förlora!

608 Inlägg
9 april 2006
#16
Evildoer skrev:
Funderade på att lägga upp min nuvarande, men vem vill se en stylad gammal 240? tongue

det e klart att du ska lägga upp den! roligt att se andra gamla stylade 240:or

old volkswagens never die,they just get lower:D

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
9 april 2006
#17
det är lätt att hitta en svensksåld för samma pengar, köp en billig bil som gått mycket och backa mätaren. Klart.

Smoke Tires Not Drugs.

12 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#18
Frågan är väl vad en importerad bil som säljs för 50 000 i Sverige kostat i Tyskland. Med tanke på de 12 000 kr som det kostar att ta över bilen så måste juh priset vara -12 000 och sedan lite under det. Och då kan man fråga sig hur kvalitén är. sad Det är juh inte så att de skänker bort bilar i Tyskland. Det är kanske dyrare bilar man tjänar mest på att importera.

Ingenjör
256 Inlägg
12 april 2006
#19
Tyvärr är ju tyskimporterade bilar följda av vardagsmyten "en sämre bil & backad mätare". Detta är ju något som de svenska handlarna lämnat som argument till varför man ska köpa en svensk bil istället.
Då är frågan, kan man inte importera en ny från Danmark? eller är det bara de svenska ägarna som vet hur en bil ska hanteras?

Svensken är lite rädd för det okända, om den varit i Sverige i några år är det lättare att sälja eftersom den då har svenska referenser.

Det är inget brott förrän man åker fast

streetracer
398 Inlägg
12 april 2006
#20
asså det är inget fel att importera en bil från tyskland verkligen inte.. visst det finns juh folk som kör som idioter i tyskland.. men finns det inte det i sverige oxå?? o det om att dom backar mätarna o så.. va f*n finns folk i sverige som gör det oxå.. så att importera en bil är bra om jag sj får säga det..


Sök