3969
Sök

Hur många bilar får man ha på en person?

CNC-Operatör
561 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
hejsan,undrar hur många bilar en person får ha på sitt namn.
när går gränsen.?

3 650 Inlägg
7 maj 2009
finns folk som står som ägare på 100tals bilar..sålänge du pröjsar så får du väl ha hur många du vill?

385 Inlägg
7 maj 2009
Tror faktiskt man får ha hur många bilar man vill! smile Det e bara o börja samla på sig wink

CNC-Operatör
561 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
får ha hur många man vill. men om du byter och säljer för ofta så kan dom komme för o se att du inte har bilfirma!

men är det skatteverket som kollar på en,är det inte en viss gräns,och är du 100% säker på det?

385 Inlägg
7 maj 2009
Coolingen skrev:
Smedhult skrev:
får ha hur många man vill. men om du byter och säljer för ofta så kan dom komme för o se att du inte har bilfirma!

men är det skatteverket som kollar på en,är det inte en viss gräns,och är du 100% säker på det?

Ja, det är nog Skatteverket som kollar det. Sålänge du inte tjänar pengar på bilarna du köper/säljer så e det ju ingen fara... Fast jag antar att det är det som är syftet? tongue
Men jag tror att, sålänge det inte handlar om bilar för 100 000 spänn, så är det rätt lugnt smile

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
7 maj 2009
du får äga hur många bilar du vill.. däremot får du inte sälja bilarna hur ofta du vill:P det är då man ska ha fskatt sedel och massa sånt jox och starta bilfirma..

Team Insane Racing

Egen företagare
864 Inlägg
7 maj 2009
Jag har för mig det är en viss gräns man kan ´får´ ha, Säj att det är 10bilar max, så köper du en 11e bil tror jag det går som bilhandlare. Är ej helt säker.
Senast redigerat av snurbo_diesel (7 maj 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
7 maj 2009
snurbo_diesel skrev:
Jag har för mig det är en viss gräns man kan ´får´ ha, Säj att det är 10bilar max, så köper du en 11e bil tror jag det går som bilhandlare. Är ej helt säker.

men det har väl ändå försäljning av bilar oxå?.... som spelar in i bilden.. lixom.. om jag köper 100 bilar och använder allihop så går jag väl ändå inte under kategorin bilhandlare?

Team Insane Racing

Trucker
2 710 Inlägg
7 maj 2009
Man får ha precis hur många bilar man vill på sitt namn.. Det som finns gräns på är om man köper o säljer antalet bilar under ett år. Man får köpa/sälja 7 bil per år som privatperson, därefter blir du tillfrågad.. Detta vet jag av erfarenhet.

Mvh
Senast redigerat av BMWgrabben (7 maj 2009)

Fart missbrukare

385 Inlägg
7 maj 2009
BMWgrabben skrev:
Man får ha precis hur många bilar man vill på sitt namn.. Det som finns gräns på är om man köper o säljer antalet bilar under ett år. Man får köpa/sälja 7 bil per år som privatperson, därefter blir du tillfrågad av Skatteverket..

Mvh

Nej det blir man inte... (Inte alltid iaf).

Edit: Det kan ju mkt väl stämma att de ska göra det, men sen om de verkligen gör det är en annan femma tongue
Som jag tidigare skrev så lär nog prislappen på bilarna också spela in...
Senast redigerat av KG (7 maj 2009)

37 Inlägg
7 maj 2009
hört att man får byta bil upp till 8 ggr per år sen kan det hända att skatteverket ringer och undrar om man driver en bilfirma svart

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)

CNC-Operatör
561 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
jag är väldigt tacksam,men vart kan man kolla det hära så det är exakt,eller är det någon som vet?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 maj 2009
Coolingen skrev:
jag är väldigt tacksam,men vart kan man kolla det hära så det är exakt,eller är det någon som vet?

Skatteverket måste ha nån sorts kundtjänst?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

888 Inlägg
8 maj 2009
Varför skriver man när man inte är helt säker? Du får köpa och sälja hur många som helst. Ägde själv runt 25 bilar förra året och är nu uppe i 8st bara i år. Sammanlagt har jag ägt ca 300 bilar eller nått och har aldrig fått något samtal eller blivit granskad av skatteverket.

Det ska mycket till om skatteverket ska granska dina bilköp och det är lättare att bli granskad om du köper och säljer typ 10 bilar om året i 300K klassen än om i 10-50k klassen. En annan sak är om du har typ 10 bilar som är är värda 100-200k och dom är avställda så kan man bli granskad av skatteverket.

Mvh

CNC-Operatör
561 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Varför skriver man när man inte är helt säker? Du får köpa och sälja hur många som helst. Ägde själv runt 25 bilar förra året och är nu uppe i 8st bara i år. Sammanlagt har jag ägt ca 300 bilar eller nått och har aldrig fått något samtal eller blivit granskad av skatteverket.

Det ska mycket till om skatteverket ska granska dina bilköp och det är lättare att bli granskad om du köper och säljer typ 10 bilar om året i 300K klassen än om i 10-50k klassen. En annan sak är om du har typ 10 bilar som är är värda 100-200k och dom är avställda så kan man bli granskad av skatteverket.

Mvh

ok,är du helt säker?

109 Inlägg
8 maj 2009
Det finns ju rätt gott om "bil-bulvaner"; folk som kan ha flera hundra bilar skrivna på sig och tar på sig p-böter etc.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 maj 2009
vad jag vet så får man ha hur många bilar man vill men efter 1 visst antal sålda/inköpta per år vet ej dock hur många gränsen går vid så börjar de ju kolla upp om man leker privat bilfirma för och köpa/sälja bilar med vinst

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 maj 2009
Någon som vet då?

MVH. Alex

888 Inlägg
8 maj 2009
Jag vet! Kolla mitt andra inlägg. Är 32 år och ägt bilar sen jag va 15 och aldrig fått ett samtal eller brev. Det ska väldigt mycket till för att dom ska granska dig.

Mvh

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 maj 2009
HenkeTIC skrev:
Jag vet! Kolla mitt andra inlägg. Är 32 år och ägt bilar sen jag va 15 och aldrig fått ett samtal eller brev. Det ska väldigt mycket till för att dom ska granska dig.

Mvh

Fast det svarar ju inte riktigt på frågan.

Min svåger (också 32 år hehe) hade 56 bilar förra året utan ett samtal heller.
Han köpte många av dom obesiktade eller besiktade med 2:or och sen sålde.
Han har hållt på med detta i flera år utan att bli kontaktad av skatteverket.

Undrar var dom drar gränsen?

MVH. Alex

Sök