3332
Sök

200sx S13 Dålig tomgång

146 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tja!

Bilen är riktigt kass på tomgång då bilen blir varm.
Bilen går bra så länge den är kall men lite varm så pluddrar den o håller knappt tomgång.

Enligt bredbandslambdan går den magert. Precis som lambda sonden inte reglerar. Bytat två st.
Kopplar man dessutom bort lambdan går bilen fint, men fortfarande för magert för att gå igenom bes.

Vad kan vara fel?

Bilen har jag återställt till org förutom ett steg två chip och öppetfilter.
Jag har kopplat bort kallstartsventilen, kan det vara det?

Jag har rengjort tomgångsmotor och lmm, ställt tändningen, kollat slangar, samt läcka innan lambdasonden.

Vad gör manicken under spjället som måste sitta ihop med ett IC rör? Rycker man den så dör bilen direkt!

Men notera att bilen har bra värden när den är kall, då fetar den väl på mer eller?

Myyyyyycket tacksam för allt hjälp!

Mvh Daniel

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

146 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Ingen??

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 maj 2009
Sätt i originalchipet..
Vad för manick under spjället vet jag inte vad du menar..
Kolla felkoder..
Senast redigerat av maximus (8 maj 2009)

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 maj 2009
maximus skrev:
Sätt i originalchipet..
Vad för manick under spjället vet jag inte vad du menar..
Kolla felkoder..

Det enda som finns i dom regionerna som sitter "ihop" med IC-röret är väl tomgångsmotorn, förutom själva spjället då.

146 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Ska prova det, tror dock inte att det är fel på chipet.
Har ju fungerat innan.

Grejen jag menar sitter strax under spjället, grå/silvrig sak.
Tyckte jag läste i ett annat inlägg att det var tomgångsventil? Stämmer det?

Den sitter ihopkopplad med ett IC rör samt ett rör som går in under plenum och upp till I.A.A enheten. AAC-valve o den historian. Tomgångsmotorn väl?

I manualen står det att den jag menar heter "Air Regulator". Om jag nu ser rätt.
Någons vet vad som händer ifall den är kass?

Kan man möjligtvis kopplat lambdasonden fel? TVÅ ggr?! Det är en universal typ o har 1 svart, 2st vita kablar.
Jag har kopplat ihop svart med svart o slumpmässigt satt ihop dom andra två, spelar det någon roll?

Lambda värdet ligger rätt ifall den är kall som sagt och så fort den blir varm, bara pludder.
Jag har ju kopplat bort kallstartsventilen så den bör ju inte feta på mer än vanligt, tycker man.
Senast redigerat av kingen85 (8 maj 2009)

leo_m83
9 maj 2009
om din lambdasond inte är original nissan del, börja med just det. Köp ett original lambda från nissan eller skroten. Känner flera som har haft problem när de köpt biliga universal lambda från tex. Biltema. Lambda soden kommer bara igång när bilen har blivit varm och den har nått motor tempen. När motorn är kall så är lambdan bortkopplad av ECU.

Det som sitter un spjälet är tomgångs motor och hade den inte funkat för dig så hade du inte haft någon tomgång alls.

1 741 Inlägg
9 maj 2009
Klart du kan koppla fel 2 ggr. (Murphys lag.)
Original är vit=signal det kanske är den svarta på dina sonder men det vet man ju inte säkert.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

146 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
leo_m83 skrev:
om din lambdasond inte är original nissan del, börja med just det. Köp ett original lambda från nissan eller skroten. Känner flera som har haft problem när de köpt biliga universal lambda från tex. Biltema. Lambda soden kommer bara igång när bilen har blivit varm och den har nått motor tempen. När motorn är kall så är lambdan bortkopplad av ECU.

Det som sitter un spjälet är tomgångs motor och hade den inte funkat för dig så hade du inte haft någon tomgång alls.

OK, har läst om detta också, men man väljer vad man vill tro på.
Varför funkar inte universal? Lambda som lambda väl?

Vad kostar en helt ny på nissan förresten?
Senast redigerat av kingen85 (9 maj 2009)

146 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
tecman skrev:
Klart du kan koppla fel 2 ggr. (Murphys lag.)
Original är vit=signal det kanske är den svarta på dina sonder men det vet man ju inte säkert.

Ska ut o prova vända dom, 100% på svart skulle till svart. Röd o vit kanske ska bytas bara

146 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Tack leo_m83 funkade direkt med en original lambda! smile

O tack alla för hjälpen

Mvh Daniel

Sök