3295
Sök

Katter på balkong, hur har ni löst det?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Nu när det börjat bli lite varmare så har jag öppnat balkongdörren och katterna har blivit helt galna dom älskar det.. dom är dock duktiga klättrare och springer runt överallt på balkongen även på räcket...

Jag vill ju inte att dom ska falla ner, och har därför kollat upp det här.. och om jag fattat rätt så måste jag tydligen ha nät på balkongen.
Finns det någon som vet hur mycket nät man måste ha? Eller om man kan lösa det på något annat sätt som blir lite snyggare än att ha en hönsgård till balkong?

Eftersom att katterna älskar att vara på balkongen har jag tänkt låta dom få vara där... men jag vågar inte nu när dom springer omkring på räcket och allt möjligt...
http://images4.bilddagboken.se/50/_u1/_u2/_u9/_u0/_u9/_u6/u1290968/fs_355143191_33768_1239634918.jpg Frasse och Uno tackar för svar. Även jag gör det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/651244_zyxwzr.jpg
Den här bilden funkar nog bättre den andra försvinner visst lite då och då...
Senast redigerat av Tribbe (9 maj 2009)

Knegare
718 Inlägg
9 maj 2009
Det är nog rätt chill, katter har ju sjukt bra balans så risken att dem ska trilla ner är verkligen inte stor!

Annars kan du ju alltid "sätta fast" några pinnar för att sedan sträcka tyg så det blir som ett staket, allt för att katterna inte ska se ner, och hoppa över lär dom inte göra då dom inte ser vad som är på andra sidan smile

William 2009-02-20

blacken
9 maj 2009
Ett nät som täcker upp taket, eller att man klär in räcket med något tygaktigt och starkt typ säckväv eller liknande. Man kan även bygga en sorts "landgång" på en ca: 15-20 centimeter som man sätter upp på insidan av balkongräcket och som är "flushad" med räcket, som man spänner kraftigt tyg runt om..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 maj 2009
Vilken våning bor du?
Vet du det här?
Har du katt och dessutom en balkong över fem meter över marken? Då måste du enligt lag hägna inbalkongen med till exempel ett nät, så att katten inte kan hoppa från balkongen.

Det beslutade Jordbruksverket i våras sedan en ny djurhållningslag anta- gits. Lagen är tänkt att skydda
katter som vistas på balkonger utan uppsikt och därmed löper risk att skada sig om de skulle hoppa.

I Sverige bor cirka 700.000 katter i lägenheter och fallolyckor är vanliga, uppger Djursjukhuset i Bagarmossen för Rapport."

Bor själv första våning och har en sådan som du har, (kort päls) som kallas röd katt, det finns 3 sorter av dessa, kort päls, mellan lång och lång päls.
Dom korta päls lever med sin egen karakter och mycket envis, svårt att ligga på knän, tycker mycket om att leka när det passar dom, tycker om att sätta på sina klor under lakan i benet när man sover, ut och promenerar och äta gräs, (bra för magen) men det spelar inget roll, dom är underbar ändå.
Jag har flera blomställning som änger utanför balkongen utan blomor i, perfekt för deras balkong promenader.
Senast redigerat av alain (9 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

12 086 Inlägg
9 maj 2009
Jag har exakt samma samma problem, jag bor 8m upp och vill då fan inte att min innekatt ska tassa runt på räcket tongue

blacken
9 maj 2009
alain skrev:
Vilken våning bor du?
Vet du det här?
Har du katt och dessutom en balkong över fem meter över marken? Då måste du enligt lag hägna inbalkongen med till exempel ett nät, så att katten inte kan hoppa från balkongen.

Det beslutade Jordbruksverket i våras sedan en ny djurhållningslag anta- gits. Lagen är tänkt att skydda
katter som vistas på balkonger utan uppsikt och därmed löper risk att skada sig om de skulle hoppa.

I Sverige bor cirka 700.000 katter i lägenheter och fallolyckor är vanliga, uppger Djursjukhuset i Bagarmossen för Rapport."

Bor själv första våning och har en sådan som du har, (kort päls) som kallas röd katt, det finns 3 sorter av dessa, kort päls, mellan lång och lång päls.
Dom korta päls lever med sin egen karakter och mycket envis, svårt att ligga på knän, tycker mycket om att leka när det passar dom, tycker om att sätta på sina klor under lakan i benet när man sover, ut och promenerar och äta gräs, (bra för magen) men det spelar inget roll, dom är underbar ändå.
Jag har flera blomställning som änger utanför balkongen utan blomor i, perfekt för deras balkong promenader.

Hmmm. Röd katt, och som är tre sorter?. vad för ras är det, mycket nyfiken..

4 001 Inlägg
9 maj 2009
kommer inte ihåg exakt vart jag läste det men det är fler katter som dör eller skadar sig allvarligt om dom hoppar/trillar ifrån 4-7 våningen, över där så klarar dom sig bättre, ska se om jag hittar det.

edit: hittade det nu:
Injury

Using their righting reflex, cats can often land uninjured. This is, however, far from always the case, and cats can still break bones or die from falls. In a 1987 study, published in the Journal of the American Veterinary Medical Association, of 132 cats that were brought into the New York Animal Medical Center after having fallen from buildings, it was found that the injuries per cat increased depending on the height fallen up to seven stories but decreased above seven stories.[7] The study authors speculated that after falling five stories the cats reached terminal velocity and thereafter relaxed and spread their bodies to increase drag. However, an alternative interpretation which came out of internet chat[7] of the study would be that upon an excess of seven stories the cats experience a higher fatality rate which prevents the owner for bringing them in for life saving treatment.

Saxat ifrån Wikipedia
Senast redigerat av kolvas (9 maj 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 maj 2009
jag vet inte vad är det för ras men jag kan lägga ut en bild så om någon vet kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48797/651010_gcz65w.jpg
vara katt i ett år ålder som är nu 2 år.
Senast redigerat av alain (9 maj 2009)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Min katt är ingen ras katt så han finns inte i tre sorter cool
Hursom så litar jag inte på mina katters balans utan vill ha något skydd.. har funderat lite på någon typ av tyg men då ser man ju inte så bra själv... sen måste det vara någonting så att jag fortfarande kan använda mitt bord som ni såg på bilden.. adressen till bilden tycks inte fungera längre så jag får ladda upp den någon annan stans sen så ni ser hur det ser ut.

blacken
10 maj 2009
Tribbe skrev:
Min katt är ingen ras katt så han finns inte i tre sorter cool
Hursom så litar jag inte på mina katters balans utan vill ha något skydd.. har funderat lite på någon typ av tyg men då ser man ju inte så bra själv... sen måste det vara någonting så att jag fortfarande kan använda mitt bord som ni såg på bilden.. adressen till bilden tycks inte fungera längre så jag får ladda upp den någon annan stans sen så ni ser hur det ser ut.

Du kan använda ett sk: "hönsnät" med lagom stora maskor ( så stora att kissarna inte kan klämma sig igenom).  katter har som bekant ett grymt balanssinne, men om dom inte får tag i något så kan dom dratta ner. Om du inte vill ha ett hönsnät så skaffa en "landgång" på insidan av balkongräcket som dom har yta att sitta på och som ger dom fäste för sina klor. Så att dom kan "greppa" tag i underlaget om dom tappa fotfästet.
Men ett nät är att föredra, för katter har en tendens att "glömma" bort sig ibland och kan kasta sig efter en fågel eller dylikt som fladdrar förbi inom deras "Striking distance" och dratta ner..

272 Inlägg
10 maj 2009
Min balkong har jag nätat in med hjälp av svetsnät som jag satt fast i fyrkantiga träramar som går ända upp till balkongen ovanför. Ramarna har jag sedan skruvat lite diskret i balkongen (har träbalkong), men det går säkert att fästa med kattstrypare (lämplig tråd att använda det uttrycket i wink) eller liknande istället. Använde svetsnät istället för hönsnät eftersom det inte ser riktigt lika fult ut i mina ögon, det håller säkert lite bättre också. Köpte det på ÖoB för flera år sedan, tror det är 1m brett och det var nog 10m/rulle. Ramarna med nät i står på "högkant" på räcket eftersom det funkade bäst på min balkong.

Katten älskar iaf balkongen, hon skulle antagligen gärna offra resten av lägenheten bara hon får vara där ute. smile

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
10 maj 2009
Tribbe : hej jag å min sambo har 3 katter å nyligen så har vi byggt ett nät runt om balkong , vi bor högst upp i huset , de kanske inte ser snyggt ut men vi tänker på våra katters säkerhet först , de blir ju varmare nu i vår , våra katter gillar å se å lukta främande dofter å få frisk luft i deras lungor så dom blir helt vilda i lägenheten å springer runt he he , har du nått tak på din balkon där du bor ? mvh

Nissan Silvia

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 maj 2009
alain skrev:
jag vet inte vad är det för ras men jag kan lägga ut en bild så om någon vet kanske?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/48797/651010_gcz65w.jpg
vara katt i ett år ålder som är nu 2 år.

helt vanlig bondkatt
även kallad huskatt av finare folk ^^
och att dom äter gräs för att de ska vara bra för mgane e skitsnack
dom äter gräs för att spy upp hårbollar

edit
du behöver inte oroa dig att katterna ska ramla ner sålänge dom inte blir skrämda
klarar utan problem att falla 5-7M o ändå landa på fötterna utan att få några skador
annars finns det ju tunna typ som fiskenät ungefär samma material som knappt syns du kan spänna upp
Senast redigerat av Team-Adolfsson (10 maj 2009)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jag råkar också veta att det där med att en katt lätt kan falla 5 meter och landa på benen stämmer... men jag råkar också veta att dom bryter benen bra mycket oftare än vad folk tror..
Min balkong är högst upp och har inget tak. Jag funderar på något nät som går upp en halv meter kankse. Är det för klent?

blacken
10 maj 2009
Tribbe skrev:
Jag råkar också veta att det där med att en katt lätt kan falla 5 meter och landa på benen stämmer... men jag råkar också veta att dom bryter benen bra mycket oftare än vad folk tror..
Min balkong är högst upp och har inget tak. Jag funderar på något nät som går upp en halv meter kankse. Är det för klent?

En halvmeter för en katt är ju som bekant ingenting. Utan det är mera åt hela vägen upp till taket om du vill vara säker..

12 086 Inlägg
10 maj 2009
Jag läste någonstans att katter ofta dör av att urinblåsan spricker vid fall mer än att ben går av.

Lite kul att både TS och alains katter ser ut exakt som min lilla perten smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/394638_8k2n7i.jpg
Om det hjälper dig alain så är min katt en korsning mellan maine coon och bondkatt.
Senast redigerat av JapMax (10 maj 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 maj 2009
JapMax skrev:
Jag läste någonstans att katter ofta dör av att urinblåsan spricker vid fall mer än att ben går av.

Lite kul att både TS och alains katter ser ut exakt som min lilla perten smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8k2n7i.jpg
Om det hjälper dig alain så är min katt en korsning mellan maine coon och bondkatt.

Ok, jag ser att din är inte så gammal eller och dom är goa.
Min före katt var en vanligt bond svart och vit, han blev 17 år och var tvingen att avlida honom på djursjukhus, han hade en tumör i halsen som inte kunde opererar. sad
Jag grät som ett barn, han var med i 17 år av mitt liv.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag skaffat nät som är 60cm högt, det kommer alltså sticka ca 50cm över kanten. Ska få dit det någon gång under veckan. Kan ta ett kort på det sen när det är klart om ni vill. Och för er som inte läst så har jag inget tak över min balkong..

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
11 maj 2009
Tribbe : hmm då blir de lite svårt om du bor högst uppe där du bor , hoppas de ordnar sig för dig hur du ska göra , mvh

Nissan Silvia

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
12 maj 2009
Du måste be hyresvärden om tillstånd för att sätta upp nät på balkongen, oavsett om du bor i bostadsrätt eller hyresrätt.

Jag löste det som så att min katt ramlade ner en gång, sen har den hållt sig undan från att gå på räcket. smile Och istället för att låta den vara på balkongen så tar jag med den på hundpromenaderna så den får sitt utebehov tillfredsställt. smile

Sen vet jag inte hur det är med era katter, men hade jag satt ett 50 cm högt nät på balkongräcket hade det varit = klätterställning för min katt, dvs inte hjälp så mkt.

/ichi

Sök