3533
Sök

Start problem opel calibra

38 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har en opel calibra v6 -95 som jag har ett irriterande problem med.
De är så att när jag ska starta bilen när den stått ett tag så vill den inte komma igång direkt..
Alltså bilen startar direkt, men det är direkt efter start som problemet börjar.
Tomgången går upp o ner ett bra tag innan den stabiliserar sig (längre tid ju längre bilen stått.)
Ibland så dör den direkt efter start och jag får starta om den 7-8 ggr innan den går normalt:-/
När jag väl fått igång bilen så går den som den ska.
De började för ca, 2 veckor sedan.

Misstänker att de e fel på LMM men är inte helt hundra?

Någon som vet vad jag ska börja med o byta ut/kolla upp innan jag ger mig på LMM då en ny sådan kostar$$$?:-)

tacksam för svar...


4 682 Inlägg
10 maj 2009
#2
låter som Lmm ja, men åk till en verkstad å läs ut felkoder så du får det bekräftat.

38 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#3
Moparboy440 skrev:
låter som Lmm ja, men åk till en verkstad å läs ut felkoder så du får det bekräftat.

Får ta och göra de.. provade dra ut kontakten till Lmm när bilen va igång och de ända som hände va att varvtalet ökade något:-/


642 Inlägg
11 maj 2009
#4
-speedoflight- skrev:
Moparboy440 skrev:
låter som Lmm ja, men åk till en verkstad å läs ut felkoder så du får det bekräftat.

Får ta och göra de.. provade dra ut kontakten till Lmm när bilen va igång och de ända som hände va att varvtalet ökade något:-/

Varför dra till verkstad när du kan blinka fram felkoder själv: http://www.calibrateamsweden.se/artikla … nheter.pdf

Buslätt guide. Angående lmm, du har ingen i närheten som också har en calibra vars lmm du kan låna och se ifall det fungerar bättre? Lmm är ju ganska dyr ifall du ska köpa en ny.


38 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#5
DanneJ skrev:
-speedoflight- skrev:
Moparboy440 skrev:
låter som Lmm ja, men åk till en verkstad å läs ut felkoder så du får det bekräftat.

Får ta och göra de.. provade dra ut kontakten till Lmm när bilen va igång och de ända som hände va att varvtalet ökade något:-/

Varför dra till verkstad när du kan blinka fram felkoder själv: http://www.calibrateamsweden.se/artikla … nheter.pdf

Buslätt guide. Angående lmm, du har ingen i närheten som också har en calibra vars lmm du kan låna och se ifall det fungerar bättre? Lmm är ju ganska dyr ifall du ska köpa en ny.

Tack för guiden:-) Får se ifall jag vågar mig på en sökning själv.
Nä tyvärr känner jag ingen annan med en calibra:-/
Jo jag vet, en ny lmm är ruskigt dyr, men en kille på jobbet idag som påstår sig "kunna" en hel del om bilar berättade att om lmm va trasig borde bilen gå dåligt hela tiden??
Stämmer de han säger?
Han sa oxå att jag skulle kolla upp tomgångsmotorn istället..
Kan den ha med problemet att göra?


1 661 Inlägg
11 maj 2009
#6
Gör en felsökning, tar ca 10 min och är busenkelt!

38 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#7
Sexyicecube skrev:
Gör en felsökning, tar ca 10 min och är busenkelt!

Mjo..ska försöka mig på en felsökning efter jobbet imorgon:-)


38 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#8
Idag så skulle jag ge mig på en felsökning på bilen, o de visade sig att de inte kom upp några fel meddelanden:-/
Däremot när jag skulle kolla tändstiften så visade de sig att dom "badade" i olja??
Man såg knappt tändstiften för all olja...
Nån som kan tänkas veta vad de beror på, och om det är en packning som gått.. vilken isåfall?
Och är det  därför jag har start svårigheter med bilen?

Tacksam för svar!


1 291 Inlägg
12 maj 2009
#9
Ventilkåpspackningarna/kåporna är ett vanligt fel på V6:orna
Inte allt för ovanligt att ventilkåporna är skeva.


876 Inlägg
12 maj 2009
#10
Dålig soppa pump?


38 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#11
MattiasH skrev:
Ventilkåpspackningarna/kåporna är ett vanligt fel på V6:orna
Inte allt för ovanligt att ventilkåporna är skeva.

Har bytt Ventilkåpspackning och tändstift idag,men bara ena sidan.
De andra tre tändstiften/kåpan sitter ju sjukt dåligt till.
Tror inte jag klarar av att fixa de själv utan att koppla in en verkstad:-/
Men det behöver väl inte vara så att den andra ventilkåpspackningen är trasig oxå... eller?
Hur som helst så har jag inte provstartat bilen än, tänkte vänta tills imorgon bitti när jag ska till jobbet


38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#12
Hej igen!

Gjorde nyss en ny felsökning på bilen och fick felkod 73, dvs Luftmängd/massemätare – låg spänning= kortslutning.
Min fråga är då, är det kontakten/kabeln som går in i luftmassemätarn.. eller är det själva luftmassemätaren som är trasig?

Tacksam för svar!


642 Inlägg
17 maj 2009
#13
-speedoflight- skrev:
Hej igen!

Gjorde nyss en ny felsökning på bilen och fick felkod 73, dvs Luftmängd/massemätare – låg spänning= kortslutning.
Min fråga är då, är det kontakten/kabeln som går in i luftmassemätarn.. eller är det själva luftmassemätaren som är trasig?

Tacksam för svar!

Kolla in kablaget och se till så allt sitter rätt till och att inte isolerat släppt nånstans så kabeln jordar mot något. Spraya lite kontaktspray också när du ändå är igång. Vanligtvis så är det ju högspänning som betyder att kabeln har åkt ut eller att enheten är defekt så jag tror inte lmm ska vara defekt. Bästa vore ju om du kunde låna en lmm av någon som har en calibra som du vet fungerar, då får du ju svaret svart på vitt.

Lmm gör dock inte så att man får startproblem med bilen, möjligtvis att den kanske dör när man just rycker ut kabeln men sen går ECU:n på förinställda värden ifall lmm är urkopplad eller ur funktion.



Sök