3417
Sök

6x9:or baslåda

57 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hallå!

Jag tar snart körkortet och får då låna föräldrarnas bil tills jag har råd med en egen. Då är jag sugen på lite bättre ljud men vill ändå inte att det ska kosta för mycket, har då kollat på 6x9:or.
Det är nämligen så här att jag inte får borra och modifiera om i bilen så jag har då tänkt att bygga en enklare baslåda där jag sätter in 2 högtalare.

Spelar måtten någon roll (Ska givetvis passa in i bilen)? Har hört att basar kräver ett visst utrymme för att låta bäst. Spelar detta någon roll på dessa högtalare? Till sist, är detta värt att göra eller ska jag vänta tills jag köper en egen bil?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Du kan inte montera 6x9orna i hatthyllan eller liknande? För dom spelar nämligen bäst med mycket utrymme, alltså så kallad open air montering. Om du ändå ska bygga en låda, gör den så stor som möjligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

57 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du kan inte montera 6x9orna i hatthyllan eller liknande? För dom spelar nämligen bäst med mycket utrymme, alltså så kallad open air montering. Om du ändå ska bygga en låda, gör den så stor som möjligt.

Så du säger att det hade egentligen funkat bäst om högtalarna hängde fritt i luften utan låda? Kanske går att kompromissa lite och bygga en egen hylla som man fäster med vinkeljärn (Bilen är en kombi).
Senast redigerat av AiXoR (10 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Ja, open air, öppen montering som tex i en hatthylla är det som 6x9or är gjorda för. Självklart ska det dock vara tätt mellan fram och baksida på högtalaren. Om det är en kombi så kan du nog få lov att göra en låda till dom ändå för att få det riktigt tätt mellan fram och baksida.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Jag gjorde en låda till 2 st 6x9" en gång. Låg säkert på runt 80 liter, men den spelade bra smile 2 st bochman från Jula och lådan var gjord av plywood smile Detta var säkert 10 år sen när man va ung och dum smile

Hade lådan hemma btw

Booyakasha!

tokfrans
982 Inlägg
10 maj 2009
jag har en låda i min seat med 8st RE 6-9or.. de poppar satan så bra big_smile sluten låda på 150liter.. dock lite liten men de funkar wink

1 915 Inlägg
11 maj 2009
Jag hade ett par GAS 6*9 som jag monterade i små lådor.
Det lät faktiskt bättre än när de satt i hatthyllan..
Även på huvudenhetens effekt lät det skapligt, men med slutsteg lät det mycket bra.

Det var sånna här lådor:
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1220423675
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/42857.JPG
5,7L/st och rätt mycket dämpull i.
Det funkar, men blir nog bättre med större lådor.
Fördelen med dessa var att de inte tog nån plats.
Senast redigerat av larsson.m (11 maj 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 693 Inlägg
11 maj 2009
k1mm0 skrev:
jag har en låda i min seat med 8st RE 6-9or.. de poppar satan så bra big_smile sluten låda på 150liter.. dock lite liten men de funkar wink

Är det inte en självklarhet att lägga upp bilder då?

Detta måste jag se! big_smile

Booyakasha!

57 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Jag hade ett par GAS 6*9 som jag monterade i små lådor.
Det lät faktiskt bättre än när de satt i hatthyllan..
Även på huvudenhetens effekt lät det skapligt, men med slutsteg lät det mycket bra.

Det var sånna här lådor:
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1220423675
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/42857.JPG
5,7L/st och rätt mycket dämpull i.
Det funkar, men blir nog bättre med större lådor.
Fördelen med dessa var att de inte tog nån plats.

Tack.. nu fick jag lite inspiration om hur jag ska bygga den. Funderar på att bygga en låda där jag rymmer 2 st högtalare och därefter sätta dit en skiljevägg mellan så man får 2 olika "kammare".
Skulle detta kunna funka eller ska jag bara bygga allt i ett utan skiljevägg?

1 915 Inlägg
12 maj 2009
Använd skiljevägg.
Det kommer nog att funka bra!
Hur stora har du tänkt lådorna ska vara ? (antal liter)

AiXoR skrev:
Tack.. nu fick jag lite inspiration om hur jag ska bygga den. Funderar på att bygga en låda där jag rymmer 2 st högtalare och därefter sätta dit en skiljevägg mellan så man får 2 olika "kammare".

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

57 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Använd skiljevägg.
Det kommer nog att funka bra!
Hur stora har du tänkt lådorna ska vara ? (antal liter)

AiXoR skrev:

Vet faktiskt inte.. är dock en kombi där den ska sitta så det finns hyffsat med plats.

Sök