2943
Sök

Knackningar vid kallstart, BMW X5 4,4

17 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Har problem med att det knackar till i ca 1 sekund vid kallstart...låter lite som ett rassel men ändå inte?
för att sedan gå perfekt...
Vid varmstart finns det inga oljud överhuvudtaget!!
Bilen är en BMW X5 4,4 2002, 10500 mil utan övriga problem. Firman som levererade bilen påstod att den hade blivit leveransservad inkl. oljebyte när jag köpte den...man hade nollat service indikatorn och stämplat boken..När jag sedan skulle serva vid nästa indikering kunde jag konstatera att man inte alls bytt olja förra gången och att det med andra ord missats en service!! Kan det vara så att oljepumpen fått sig en smäll av den gamla oljan? Eftersom det bara händer i samband med kallstart och pumpen ska bygga tryck från början...vid varmstart är det ju som sagt inga problem?

Eller har någon en annan lösning på problemet


95 Inlägg
14 maj 2009
#2
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl att all olja inte har tryckts upp i kanalerna hela vägen upp till toppen än och då uppstår det ett "knackande" ljud när kamaxeln trycker ner ventilen, eftersom det det inte är så mycket olja som ligger och smörjer där smile

Mvh. Björn!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
14 maj 2009
#3
det är standard på nyare bilar. så länge det är som det är nu så är det ingen fara skulle det bli längre eller under körning så är allvarligt onyttigt för motorn.
vad är det för typ av olja i nu? kan vara så enkelt att det bara är å byta oljan till en med bättre kvallé

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

17 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#4
Just nu är det castrol slx, så det är igen skitolja direkt. kan vara så att det behövs ett byte redan nu även om det inte är dags enligt indikatorn, förra servicen gjordes som sagt inte!
-tack för svaren


Schwarz Funf
222 Inlägg
15 maj 2009
#5
_Butcher_ skrev:
det är standard på nyare bilar. så länge det är som det är nu så är det ingen fara skulle det bli längre eller under körning så är allvarligt onyttigt för motorn.
vad är det för typ av olja i nu? kan vara så enkelt att det bara är å byta oljan till en med bättre kvallé

absolut inte "Standard" på nyare bilar !!!!!!! har en likadan Bmw X5 4.4 och inga ljud alls vid vare sig kall eller varmstart!

, Wroooom: Byt olja och nollställ service indikatorn! ( olja ska du köpa från Bmw när du uppger ditt reg.nummer) kostar mer än alla dina skjortor big_smile
Hoppas det hjälper , tråkigt när sådant händer

MVH

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

321 Inlägg
15 maj 2009
#6
Byt olja och oljefilter.(Till rätt olja)
Slutar det inte då, så är min rekomendation att du lämnar in bilen för felsökning.
Blir billigare än att du får ett motorras.
Det ska inte låta någonting när du startar motorn, i allafall inte när det är varmt ute (om det är riktigt kallt så kan det låta så som du beskriver, när bilen har gått en bit.)
Kolla gärna lite på: autopower.se där finns det mesta som är värt att veta om Bmw bilar.


699 Inlägg
15 maj 2009
#7
Låter som att du har hydraliska tryckare.. De knackar lite innan de fått upp trycket när de börjar bli dåliga, eller när bilen stått still länge..

Bilgalen elektriker :)

huh?
10 427 Inlägg
Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 maj 2009
#9
Ventilliftare eller oljepump! Välkänd fenomen på V8:or.

Ett tips för ventiler är att innan olje bytet fyller du i lite diesel max 1/4 av olje mängden o låter den gå några minuter eller tills du märker att den låter mer.
Diesel gör att oljan blir tunnare samt att den rensar alla kanaler.
Funkade klockren på min gamla BMW!

Oljepumens bultar brukar lossna på V8:or. Detta var vanligt på dom äldre motorer men förekommer än.
Lämna in det om du inte vill fixa det själv http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=37


3 235 Inlägg
16 maj 2009
#10
Det är väl longlife olja den ska ha, eller hur? Långa serviceintervaller, plus många kallstarter och korta sträckor kan leda till slammbildning i oljan, och det kan hamna i kanalerna.
Gör en engineflush, i samband med oljebytet, det bör nog hjälpa.

Mina föräldrar har en X5 Schnitzer 3.0 diesel 2004, och den kör de på biltemas 5W50 olja, inga problem som helst.


12 086 Inlägg
16 maj 2009
#11
Det sitter en backventil som ser till att all olja inte rinner ner i tråget när man slår av motorn. Kanske är den som läcker? Oljepumpen är de egentligen inga fel på men på tidigare generationen (den jag har) så vibrerar bultarna som håller pumpen på plast bort. Jag tror iofs det problemet är åtgärdat på din årsmodell.

17 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#12
Hur kan jag se( ta reda på) om det är denna ventil som läcker?
Ska lämna till en bekant med dator imorgon men antar att det inte kommer att indikera något eftersom det inte sker vid varje start...Idag har det t ex varit helt lugnt inte en tendens till oljud!

Fixar även ny olja o filter imorgon för att börja eliminera tänkbara orsaker...tror personligen att detta kan vara en lösning.

Hydraliska lyftar (tryckare) är det samma sak eller? Om dessa skulle vara dålga skulle inte oljudet komma i samband med varje start?
Senast redigerat av wroooom (16 maj 2009)


Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
16 maj 2009
#13
kan ju va att motorn måste bygga upp oljetryck..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 maj 2009
#14
Hydraliska lyftar (tryckare) ja det samma sak...
Men om det låter vid varje start oavsett om kall eller ej då ligger problemet inte kring tryckare...


17 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#15
Ok, men det är trots allt enbart vid kallstarter. Ska som sagt byta olja och filter..återkommer senare med besked om utfallet.

tack för hjälpen


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 maj 2009
#16
Hoppas att det löser sig med en riktigt bra olja som rekommenderas från BMW och oljefilter.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök