Den 6 April blev jag stannad för fortkörning. Jag erkände på plats (jag vet att man i många fall inte ska göra detta) och fick en bot på 3200:-.
Igår fick jag ett brev från Länsstyrelsen med ett "Preliminärt beslut om varning". Denna varning ska om man läser i brevet gälla i "cirka två år" och innebär tydligen att om jag inte håller mig på rätt sida om lagen så löper jag en markant ökad risk att få körkortet återkallat.
Jag anser att jag redan har sonat mitt brott genom att betala en för mig ganska saftig bötessumma så det känns lite som att jag ska bli straffad två gånger för min fortkörning.
Jag bryter aldrig mot lagen förutom vissa gånger då jag har kört för fort och till och med det är ytterst sällan så jag skulle med största sannolikhet klara av de här cirka två åren utan problem, det som stör mig är att jag efter första gången jag får böter som förare av ett fordon ska behöva leva under bevakning från länsstyrelsen under en tidsperiod som inte ens de kan specificera tydligare än "cirka två år".
Så min fråga är vad jag kan skriva i mitt yttrande till Länsstyrelsen så att dem beslutar om att faktiskt inte ge mig denna varning utan låter den bot jag har betalat räcka som straff?
Jag vet att jag får skylla mig själv men jag var försenad till banjoträningen
(jag är också fullt medveten om att det inte är en godtagbar ursäkt för att köra för fort)
För den som undrar så har jag fått en bot tidigare (runt 6-7 år sedan) och den gången åkte jag bil utan säkerhetsbälte.
Jag har sökt runt här men inte lyckats hitta något som besvarar min fråga, finns redan en sådan här tråd ber jag om ursäkt och ber om en länk.
Tack på förhand
Roger