3476
Sök

Frågor innan jag börjar koppla och mixtra i 760in

roadrage
188 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
hej!
jag behöver lite tips och råd innan jag börjar koppla och härja med ljudet i min volvo 760 (sedan). dessa frågor är inte om vilka steg eller eller basar jag ska använda, det är mer om hur jag ska koppla osv så ni som har byggt ljud i er 740/760 får gärna svara.

1. jag har 2 sladdar i lågnivån, en som är blå och den andra är röd, kommer jag behöva en HU med 2 lågnivåutgångar då? jag vet att det finns med sladdar med Y-koppling men steget är ett monoblock av märket MDS klass D (kan inte namnet helt). ska man inte bara behöva en lågnivåsladd då?

2. hur ska jag gå till väga när jag drar +kabeln och lågnivå till skuffen? att jag ska dra under mattan eller under tröskeln är en självklarhet, men hur mycket kommer jag att behöva riva ut? stolar, mattor osv. vet att lågnivå och plus kabel ska hålla sig borta från varann.

3. hur ska man göra med panelen? måste man riva ut denna eller kan man smyga in kablarna på nåt sätt?

4. jag har märkt att skuffen är högre längre in mot ryggstödet så att lådan inte får plats mot ryggstödet, det är inte mycket som skiljer men endå tillräckligt. jag har känt på denna "hylla" och märkt att det är gjort av nån form av papp-skiva så är det bara att kapa där så att man får in baslådan eller kan det bli några problem?

tar tacksamt emot alla mina svar och kan på begäran slänga upp bilder på sladdar m.m

33 Inlägg
20 maj 2009
Tja,

när jag byggde ljud i min 740 så rev jag ut baksätet och trösklarna, då får du plats med ström+lågnivå och högtalarkabel i trösklarna. Nu kommer det säker komma någon ljudnisse som säger att det blir dåligt ljud av att dra högtalarkabeln bredvid strömkabeln men jag märkte iaf inget.

De båda sladdarna som sitter ihop bildar en lågnivåkabel för 2 kanaler, alltså vänster och höger, detta räknas som en lågnivåutgång på stereon. Det är lika bra att dra en ordentlig lågnivåkabel direkt istället för att dra en halvdålig och sedan behöva göra om allt när du vill ha ett steg och inte bara en bas.

Vad det gäller "hyllan" i skuffen har jag ingen aning, du får nog riva isär och kolla men jag skulle gissa på att soppatanken kanske är ivägen eller vad det nu blir som sitter där, tror inte att volvo skulle bygga en hylla bara för att jävlas. big_smile

Lycka till med bygget!

2 914 Inlägg
20 maj 2009
0. jag har några frågor innan jag kan tipsa någonting.
budget??
krav på anläggningen??
vad ska spelas??

1. jag har en monoförstärkare i hemmet och den reagerar mycket lite på ena (måste skruva upp nästan på max innan det händer nåt) sen den andra funkar hur fint som helst. råder dig till att koppla in bägge (en kabel dvs 2 st kontakter)!

2. brukar finnas små hål i torpedväggen (t.ex. om du har cupévärmare så där den kommer genom väggen osv brukar det gå bara smått skära i en liten gummitätning och trycka genom kablarna). (vet inte dock då jag nästan aldrig skruvat i någon 740). i mercedesen min tog jag simpelt bara och lyfte på plastskyddet som går över tröskeln och drog ut dom små plastfästena och sen la jag den under mattan. du måste dock lägga lågnivåkabeln i ena tröskeln och strömkabeln i andra. (signalkabeln, RCA) you name it. tror inte det ska vara mer avancerat i en 760 smile men sen så måste du ju ut med baksätet och kolla om det finns nån väg genom "baksätesbäggen"

3. nja jag tror du inte behöver loss med instrumentpanelen.

4. har noll koll men volvo 240 har ju tanken där så jag råder dig till att kolla upp det innan du kapar.

dom befintliga kablarna du har nu... du får gärna berätta om dom (grovlek på ström plus jord m.m). om dom är hela så behöver du inte lägga upp bilder smile

roadrage
188 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
ahmedmo skrev:
Tja,

när jag byggde ljud i min 740 så rev jag ut baksätet och trösklarna, då får du plats med ström+lågnivå och högtalarkabel i trösklarna. Nu kommer det säker komma någon ljudnisse som säger att det blir dåligt ljud av att dra högtalarkabeln bredvid strömkabeln men jag märkte iaf inget.

De båda sladdarna som sitter ihop bildar en lågnivåkabel för 2 kanaler, alltså vänster och höger, detta räknas som en lågnivåutgång på stereon. Det är lika bra att dra en ordentlig lågnivåkabel direkt istället för att dra en halvdålig och sedan behöva göra om allt när du vill ha ett steg och inte bara en bas.

Vad det gäller "hyllan" i skuffen har jag ingen aning, du får nog riva isär och kolla men jag skulle gissa på att soppatanken kanske är ivägen eller vad det nu blir som sitter där, tror inte att volvo skulle bygga en hylla bara för att jävlas.

Lycka till med bygget!

även när signalkabeln är 2hövdad på båda änder?
hehe tackar, ska bli intressant hur det går smile

kalle_kalle skrev:
0. jag har några frågor innan jag kan tipsa någonting.
budget??
krav på anläggningen??
vad ska spelas??

1. jag har en monoförstärkare i hemmet och den reagerar mycket lite på ena (måste skruva upp nästan på max innan det händer nåt) sen den andra funkar hur fint som helst. råder dig till att koppla in bägge (en kabel dvs 2 st kontakter)!

2. brukar finnas små hål i torpedväggen (t.ex. om du har cupévärmare så där den kommer genom väggen osv brukar det gå bara smått skära i en liten gummitätning och trycka genom kablarna). (vet inte dock då jag nästan aldrig skruvat i någon 740). i mercedesen min tog jag simpelt bara och lyfte på plastskyddet som går över tröskeln och drog ut dom små plastfästena och sen la jag den under mattan. du måste dock lägga lågnivåkabeln i ena tröskeln och strömkabeln i andra. (signalkabeln, RCA) you name it. tror inte det ska vara mer avancerat i en 760 smile men sen så måste du ju ut med baksätet och kolla om det finns nån väg genom "baksätesbäggen"

3. nja jag tror du inte behöver loss med instrumentpanelen.

4. har noll koll men volvo 240 har ju tanken där så jag råder dig till att kolla upp det innan du kapar.

dom befintliga kablarna du har nu... du får gärna berätta om dom (grovlek på ström plus jord m.m). om dom är hela så behöver du inte lägga upp bilder smile

jag anser det inte vara nå intressant vad jag har för budget iom att jag har allt hemma, utan det var mer en tråd där jag behöver svar om vissa sladdar samt hur jag ska riva i inredningen :p

strömkablarna är på 50mm2 och dem är hela och goa.  men tackar för svaret smile

33 Inlägg
20 maj 2009
Det är en kontakt för varje kanal alltså är det totalt 4 kontakter på en kabel för 2 kanaler dvs vanligt stereo ljud.

Vad det gäller att dra kabeln så finns det en gummidamask du kan dra igenom, tror det var på förarsidan men jag kommer inte ihåg, och det var ju iofs en 740 med. Du hittar säkert ett bra ställe. Om du nu ska dra både ström, lågnivå och högtalarkabel så råder jag dig att dra ström och lågnivå på olika sidor i bilen men om du bara behöver plocka isär en sida av bilen så går det lika bra att dra dem på samma sida OM lågnivåkabeln är skärmad, vilket den borde vara. Spelar ingen roll vad folk säger, jag har aldrig märkt några störningar.

2 914 Inlägg
20 maj 2009
slimetard skrev:
massa text

jaha jag uppfattade det som att du inte hade det xD sorry

roadrage
188 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
slimetard skrev:
massa text

jaha jag uppfattade det som att du inte hade det xD sorry

hehe det är lugnt smile

btw vad äre för skillnad på RCA och lågnivå? hittade tydligen några output kontakter på min nuvarande HU så man undrar vad det är för nåt. dem passar ju lågnivå kablarna som jag har

Sök