2508
Sök

Kamremsbyte Golf TDI. Svårt/lätt?

150 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#1
Sitter och letar efter en pendlarbil (billig, snål och ful). Golf TDI från mitten av 90-talet verkar vara en trevlig bil. Hur svårt är det att byta kamrem på en sån? Har bytt på nästan alla bilar jag haft (Legacy, A6, Passat osv), men alla har haft längsmonterad motor och ganska gott om plats. Måste motorn ur på en Golf TDI?

P.S. Synpunkter på om detta är en bra bil och kända fel att kolla efter mottages tacksamt. D.S.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

Egenföretagare
999 Inlägg
20 maj 2009
#2
Har inte bytt remmen, men skruvat en del med en Golf III diesel jag hade.
Via hjulhuset kommer man år remskivorna på vevaxeln, så det skall gå med motorn i. Det luriga med dieslar är att man måste vara noga med att låsa dieselpumpen osv så man inte ändrar kalibreringen.

Det värsta med Golf III tycker jag är rosten ifall man får tag på ett dåligt exemplar, men det ser man ju snabbt när man undersöker bilen innan köp. Min hade gått 35 000 mil och gick kanon, tills den blev stulen och krockad. Så dom verkar hålla bra smile


460 Inlägg
20 maj 2009
#3
är inte några som helst problem bara man låser pumpen.

fälg fantast
1 086 Inlägg
20 maj 2009
#4
villken golf syftar du På ? modell ?

du behöver inte ta ut motorn för att byta kamren, finns gott om plats för att byta pump, spännrulle hela köret,

kända fel för GOlf IV och alla andra golf är såklart bakluckan, kolla efter rostangrepp där,
även att airbag lampan lyser är känt fel ,
bakrutetorkarmotorn är väldigt känt
"röv värmaren" att den lägger är känt fel

flera VW ägare klagar även på taskig låsmekanism, dvs att alla dörrar inte låser sig samtidigt, jobbigt men sant
elhissarna bak



hoppas detta hjälpte något,

mvh

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

3 235 Inlägg
21 maj 2009
#5
Golfar är väldigt enkla att skruva på, som Lego:)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 maj 2009
#6
engolf skrev:
som Lego

lol

Iaf, har du inga specialverktyg för att låsa pumpen så går du o hämtar ett lackstift.
Sätt en prick på varje hjul så att det är på både hjulet och på den gamla remmen.
Släpp på remmen och plocka loss den.
Lägg den nya remmen "ovanpå" den gamla så kuggarna ligger lika.
Sen sätter du märkningen på samma kuggar som på den gamla remmen (obs rotationsriktning på vissa) och sen är det bara o sätta dit remmen efter dina färgmärkningar! Det kommer att vara exakt lika många kuggar emellan som det var innan och inga problem kommer uppstå!
Har lärt mig detta på auktoriserad VAG verkstad så det är välbeprövat!

MVH


460 Inlägg
21 maj 2009
#7
man kan låsa pumpen på dom med en borr har jag för mig.


Sök