3210
Sök

850 hugger o hackar!!

23 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!!

Min volvo 850 har börjat o gå ojämt i motor!!
Verkar som den inte vill gå på alla burkar o så låter den som en båt (puttrar)
Har haft problemet förr, och då var stiften slut, o ja hade inte bytt innan så de var behövligt.. Men stiften är inte mer än nått år nu..
Min första tanke är ju att skicka i nya stift och en stp flaska för o rensa insprutningen..

Är de nångon som har erfarenhet och mer tips?? Kanske byta bränslefilter?

Tack på förhand // Robban


151 Inlägg
22 maj 2009
#2
Tändspolen fungerade inte till 100% på min vilket skapade ryckningar/tvekningar vid acceleration. Hard du kollat fördelaren/rotorn?
Senast redigerat av raliman08 (22 maj 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

23 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#3
Där har du nog förklaringen!! Han rycker o slite när ja accelerar!!


151 Inlägg
22 maj 2009
#4
Vill bara tillägga att jag bytt bränslefilter/tändkablar/stift/fördelare/rotor innan och tillslut visade det sig som sagt att det var tändspolen som spökade, den är ganska dyr så kolla om du kan låna någon annans först, annars skulle jag tippa på fördelare/rotorn! Kolla skicket på den..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

33 Inlägg
23 maj 2009
#5
bytte bränslefilter på min och då försvann rycket jag hade ibland vid fullt gaspådrag...


33 Inlägg
23 maj 2009
#6
bytte bränslefilter på min och då försvann rycket jag hade ibland vid fullt gaspådrag...


23 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#7
Turbo-Johan skrev:
bytte bränslefilter på min och då försvann rycket jag hade ibland vid fullt gaspådrag...

Ja bytt stiften o nu går han som han ska.. Men ska byta filtret också tänkte jag..


LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
110 Inlägg
23 maj 2009
#8
Frågar snabbt i denna tråd om det är Ok, Ist för att skapa ny...

Har i stort sett samma problem med min 855a.
Oftast efter att jag har tankat, då rycker den som satan och verkar inte gå på alla...
Men om man varvar upp den lite så går den bra ett tag, tills man kommer till nästa korsning och får börja om på nytt...
Någon som har samma erfarenhet och vet va d kan va ?

Den går bra när ja kör på landsväg. inga konstigheter då, bara när man är i stan eller bromsar-gasar mycket...

Student 2008-. Lastbils chaufför

LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
110 Inlägg
LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
110 Inlägg
24 maj 2009
#10
BlueBerryPearl skrev:
ingen som vet?

verkar va dåligt me de...

Student 2008-. Lastbils chaufför

23 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#11
BlueBerryPearl skrev:
Frågar snabbt i denna tråd om det är Ok, Ist för att skapa ny...

Har du provat o byta stiften?? De är precis samma ja hade på min..  Börja med stift, o hjälper inte de så är de ju bara o byta tändkablar, o bränslefilter..

Har i stort sett samma problem med min 855a.
Oftast efter att jag har tankat, då rycker den som satan och verkar inte gå på alla...
Men om man varvar upp den lite så går den bra ett tag, tills man kommer till nästa korsning och får börja om på nytt...
Någon som har samma erfarenhet och vet va d kan va ?

Den går bra när ja kör på landsväg. inga konstigheter då, bara när man är i stan eller bromsar-gasar mycket...


109 Inlägg
9 september 2009
#12
får väcka liv i denna gamla tråden o se om vi får svar.

Har typ samma fel på min volvo 855 - 95 ( 10v Om det spelar nån roll )

När jag kör och ska växla ner o köra om nån, så varvar motorn, men bilen ökar inte i fart.

typ att man ser varvräknaren rör sig upp till nästan 4000 sen går den tillbaka o då börjar bilen dra iväg.
Oftast händer detta bara bilen e varm, och det märks mest när man kört en stund och ska köra om men även om man står vid ett rödljus, ska köra ifrån o kommer upp i 3:an, så varvar den men det händer typ inget. den kommer upp i 4000 varv, åkler ner till 2500 och då känner man att bilen drar.

känns typ som man spinner loss, eller att man slirar på kopplingen.
kopplingen tar som vanligt o där har jag inte märkt nån skillnad.

kanske nån som varit med om nåt liknande som vet hur man löser detta?

/ Mattias


Snål gnällspik
402 Inlägg
9 september 2009
#13
Några förslag
#Fördelare och rotor byts ej på volvos service , det behövs alltså göras!
# Bränslerelät kan tydligen släppa i lödningarna.
# Kamaxellägesgivaren kan krångla.
Bränslepumpen kan , som på alla bilar, spöka ett tag innan den ger upp helt.

Volvo S80 2,9.

109 Inlägg
9 september 2009
#14
Tack Perzy,  ska kolla fördelarlock o rotor först.  sen får jag kanske gå vidare med det andra..........

tack för ett snabbt svar

/Mattias


54 Inlägg
9 september 2009
#15
De som är mest basic är väll att man kollar över alla delar som hör tändningen där till,Rotor,Fördelare,Tändkablar,Stift osv, kollar soppafiltret,pumpen,

Be Quick Or Be Dead

109 Inlägg
9 september 2009
#16
filtret är byt, köpt på meca.se för bara några månader sen. men kanske ska kolla det oxå.

ska gå igenom bilen imorgon tänkte jag så har man lite att göra


1 043 Inlägg
9 september 2009
#17
Det är ju säkert kopplingen som slirar.

109 Inlägg
10 september 2009
#18
men varför slirar den inte hela tiden, det e bara när man ska köra om, o gasar på för fullt, då e det att varvräknaren ökar till 4 - 5 tusen. motorn rusar men den ökar inte i hastighet........  :S


151 Inlägg
10 september 2009
#19
Kopplingen kanske e slut men ändå håller så pass bra under normal körning. När du ska köra om och allt vridmoment kommer så orkar helt enkelt inte kopplingen mer.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

109 Inlägg
10 september 2009
#20
ok, men om jag säger så här då:

när jag ska köra om, utan att trycka ner gasen fort, så går den som vanligt.

När jag ska köra om, och trycker ner gasen fort, ner i mattan, det e då den beter sig som värst.

alltså inget av rus när jag kör normalt, bara när jag trycker ner gasen helt.......

kan det vara kopplingen ändå??



Sök