3070
Sök

Byta värmeelement på C70 -98, hur?

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Har läckage på värmeelementet (tror jag), har hittat glykolblandat vatten på golvet i kupèn. sad
Det kan bli imma i bilen oxå när jag sätter på värmen.
Hur byter man elementet?

5 089 Inlägg
22 maj 2009
Du kommer åt innifrån nere vid gaspedalen, är tajjt som tusan, men det går;)

Bara att plocka bort panelrna där på båda sidorna om mittkonsollen så ser du hur dte sitter. Tog nog en helvtimma på S70in att byta. Dock så blir det jätteblött så saneringen tog väll några veckor;P

\Lindgren

4 824 Inlägg
22 maj 2009
det är hur enkelt som hellst, har bytt flera st under årens lopp och bytte det på min 850 så sen som för några veckor sedan.

börja med att tömma systemet på glykol sen tar du bort panelen under i-brädan på både förar och passagerar sidan sen tar du bort plaskåpan (1 på varje sida) som sitter som skydd in mot mittkonsolen sen tar du bort plast listen vid dörröppningen sen viker du upp mattan för att förhindra att den blir dränkt i glykol när du tar bort värmepaketet, för att på bort värmepaketet så behöver du lossa 5st skruvar (2st/sida + 1 som håller vattenrören på plats) sen innan du tar bort rören ur värmepaketet så lägger du en handduk eller två för det kommer komma en del glykol när du tar bort rören, sen när värmepaketet är ur så kommer det roliga jobbet med att torka upp all glykol som hamnat inne i bilen för det kommer bil söligt oavsett hur du gör så en hink med vatten samt en trasa nära tillhands är att rekomendera.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
man tackar för en tydlig och målande beskrivning av arbetet big_smile
nu e de badbyxor på och skrida till verket cool

876 Inlägg
Supraman
2 300 Inlägg
22 maj 2009
du behöver inte tömma hela systemet.
Du klämmer bara till slangarna till värme paketet innan dom går in i torpeden i motorutrymmet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök