1710
Sök

Kan jag ha dumpventil i min saab 93

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#1
jag har en Saab 93 -01 och jag vill skaffa dumpventil till den. Men jag är inte bilkunnig alls.
Någon som vet om jag kan sätta in en i min pärla??? smile


9 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#3
ok.. men är det en öppen lr en återcirkulerande??


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
23 maj 2009
#4
återcirkulerande skuller ja tippa på för jag antar att de sitter LMM på den?

LMM = LuftMasseMätare

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 maj 2009
#5
_Jeppsson_ skrev:
återcirkulerande


7 277 Inlägg
23 maj 2009
#6
Du har en återcirkulerande och en LMM så det finns risk att bilen kan bete sig underligt med en öppen dump.
Vill du ha pysljudet så kan du skaffa öppet filter.
Räcker inte det så får du chippa bilen så du får upp laddtrycket.


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
23 maj 2009
#7
Har man LMM (Luftmassemätare) så ska man inte ha öppen dump.
OCH detta gäller i regel ALLA bilar med LMM.

Men om man däremot har en MAP sensor så kan man köra med öppen dump om man vill det.

Har man LMM och ändå vill ha pysljudet så kan man montera ett öppet filter då det nästan alltid sitter en återcirkulerande dumpventil original.
ELLER så köper man en hybriddump som är både återcirkulerande och öppen, jag har aldrig provat dem själv på någon bil men folk påstår att dem funkar bra.

/Påsen

PÅSEN RACING

Gazer
60 Inlägg
25 maj 2009
#8
Nja problemet är inte LMM i sig utan placeringen, vilket gör att den kommer att dumpa ut uppmätt luft, MEN om man flyttar LMM till efter utgången för "dumpventilen" så fungerar styrsystemet som det ska.
Kolla min bil, kört med det så i lite över 3år nu och det fungerar med över 400Hk i maskin.

Det DI kassetten gör är att den mäter med hjälp av jonisering, och med detta kan styrsystemet räkna ut om det spikar, misständer och hur mycket som förbränns med input ifrån LMM också, samt 2 st tryckgivare och en lufttempgivare. T7 har fortfarande lamda som alla andra, så det är där syrehalten mäts, och bränslet korrigeras efter om det går fett eller magert.
Motorn skulle inte spika sönder för att man dumpar uppmätt luft, då spikregleringen fungerar som den ska iallafall, MEN motorn kommer att gå fett någon sekund efter varje gassläpp, med följden att motorn helt enkelt går dåligt, och tappar effekt, samt att katalysatorerna kan ta skada av detta.
Senast redigerat av Gazer (25 maj 2009)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

120 Inlägg
26 maj 2009
#9
Gazer även om du nu har LMM på trycksidan så kommer ju all luft som hunnit förbi den att mätas och bli fel när det dumpas ut??
Senast redigerat av ultima (26 maj 2009)


495 Inlägg
26 maj 2009
#10
eller så gör han det enkelt för sig och köper en eftermarknads ÅTERcirkulernade dump så är saken biff

mig <3 vtec = sant

CNC-Operatör
90 Inlägg
26 maj 2009
#11
Haha shit snacka om att man känner sig som ett ? när man läser här inne ja... fattar nada tongue

//Sandraah

3 295 Inlägg
26 maj 2009
#12
ultima skrev:
Gazer även om du nu har LMM på trycksidan så kommer ju all luft som hunnit förbi den att mätas och bli fel när det dumpas ut..

nej för dumpen sitter innan LMM wink


Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
26 maj 2009
#13
På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?img=/images/T63_1.jpg
Senast redigerat av criller (26 maj 2009)

Mvh Christian

888 Inlägg
26 maj 2009
#14
criller skrev:
På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?im … /T63_1.jpg

Hade du en 94a så hade du ingen LMM.

Mvh

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
26 maj 2009
#15
HenkeTIC skrev:
criller skrev:
På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?im … /T63_1.jpg

Hade du en 94a så hade du ingen LMM.

Mvh

Ok kanske det inte va då hehe

Mvh Christian

#2573
1 489 Inlägg
26 maj 2009
#16
Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

• Även den starka måste ta i när han skiter

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
26 maj 2009
#17
MarcusL skrev:
Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

Haha, nä ingen aning, antar att ägaren vet om att det är ett måste i alla fall wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

#2573
1 489 Inlägg
27 maj 2009
#18
Mäki skrev:
MarcusL skrev:
Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

Haha, nä ingen aning, antar att ägaren vet om att det är ett måste i alla fall wink

Inget förvånar mig längre big_smile

Då frågar vi ägaren, är det turbo i den? wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

9 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#19
Ja det sitter en lätttrycks Turbo i den:)


1 002 Inlägg
27 maj 2009
#20
_Jeppsson_ skrev:
Ja det sitter en lätttrycks Turbo i den:)

Ok.. men du kan fortfarande inte ha öppen dump i den..




Så, nu är frågan besvarad och tråden kan avslutas.

Till TS.! Sök nästa gång.!!

...


Sök