3438
Sök

Dumpventilar och downpipe

9 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#1
kan någon förklara för mej exakt hur en dunpventil fungerar och vad som kan göra att den funkar bättre felmonterad?? Och ja har länge funderat på de här med downpipe vad är den så bra till och varför och hur mycket efekt ger de???

De finns inga dumma frågor utan dumma svar va??smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 maj 2009
#2
downpipe är ju de som går mellan turbon och rästen avgasröret... dumventil är till för och skydda turbon finns vissa modeller som pyser satan av och de är inte spec bra för många motororer borde va svar på alla frågor ursäkta stavning börjar bli lite slirirg


8 251 Inlägg
23 maj 2009
#3
Enekltförklarat funkar dumpen som så att så länge du har samma tryck på båda sidor av kolven så är den stängd. Men när när spjället stängs så sjunker trycket på ena sidan och kolven kan röra sig ocg slpper förbi luft.

downpipen är ju första bitan på avgassystemet efter turbon. Ev effektökning beror ju på hur dålig original downpipe är när man byter och hut stor man behöver.


9 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#4
okej men hur kommer det säg att dumpen fungerade bättre när den satt felmonterad då??

9 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#5
vart downpipen sitter vet ja men vad är det ba att byta för??

8 251 Inlägg
23 maj 2009
#6
Bolle85 skrev:
okej men hur kommer det säg att dumpen fungerade bättre när den satt felmonterad då??

Som allt annat som monteras fel så kommer den funka sämre om ens alls.


Bolle85 skrev:
vart downpipen sitter vet ja men vad är det ba att byta för??

Med en större så sjunker mottrycket (i avgassystemet) och turbon kan komma upp i varv fortare = bättre gassvar.


1 059 Inlägg
23 maj 2009
#7
Marlboroman skrev:
Enekltförklarat funkar dumpen som så att så länge du har samma tryck på båda sidor av kolven så är den stängd. Men när när spjället stängs så sjunker trycket på ena sidan och kolven kan röra sig ocg slpper förbi luft.

downpipen är ju första bitan på avgassystemet efter turbon. Ev effektökning beror ju på hur dålig original downpipe är när man byter och hut stor man behöver.

det där med dumpen får du nog förklara igen för det stämmer ju inte.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Stålmannen
465 Inlägg
23 maj 2009
#8
Dumpventiler fungerar såhär:
När du gasar så skapar ju turbon ett tryck, och trycker på extra mycket luft in i motorn. Men när du släpper gasen, så stängs ju gasspjället. Det tryck du då har i tryckrören släpps ut via dumpventilen. Detta gör att överflödigt tryck i tryckrören försvinner, vilket gör att turbon snabbare kan ladda upp tryck igen när du öppnar spjället.

Typ så fungerar det, om du förstår. Jag är bra trött nu, men hoppas att du förstår.


888 Inlägg
23 maj 2009
#9
Saxat från http://forum.saabturboclub.com/

"Vad menas med "rättvänt och "felvänt" läge..?

Avlastningsventilen har TRE olika anslutningar. Två grova och en klen, se bild.
http://img3.imagevenue.com/loc147/th_027_closedbypass.jpg
1:Den klena anslutningen är via en tunn slang kopplad till insugsgrenröret, efter gasspjället,vakuumslang.
2:Den grova anslutningen, mittemot fjädern, är ansluten till tryckröret, före gasspjället.
3:Den andra grova anslutningen är ansluten till insugsröret.

Så här är det monterat org. på 9000 och har därför kallats för "rättvänt läge".
Byter man plats på anslutning 2 och 3 så blir den monterad som på t.ex ng900,9-3 och 9-5, även kallat "felvänt läge". Fördelen med detta läge är att ventilen klarar att hålla emot för högre laddtryck bättre,och nackdelen är att ventilen öppnar något senare,pga att ventilen endast öppnas utav vacuumet,och ej får hjälpav tryckstöten från returluften,men på en SAAB org.AV så är denna skillnaden ytterst marginell. Detta problem syns mer på eftermarknadsventiler med hårdare fjädrar,där vacuumet inte orkar att hålla ventilen öppen,utan att man kan få ett "kvittrande" ljud. "

9 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#11
okej så på min skoda sitter allrså dumpen org i felväntläge då när de endast är den lilla vacumslangen som får dra upp kolven för att den ska kunna dumpa.

En annan teori nu med dessa dumpventilar är att de finns ju öppen hybrid och återcirkulernade och så många säger att man kan bara ha återcirkulerande annars blir det fel. Men eftersom dumpen bara släpper övertrycket så vad spelar de då för roll om den är återcirkulerande eller öppen? eftersom om den är öppen släpper den ju atmosvärisk och återcirkulerande i luftfiltret. SÅ vad är skillnaden på hur den släpper övertrycket? Eftersom dumpen sitter ju en bra bit efter LMM och dn mäer väl bara ingående luft inte den som kommer ut igen för då har den ju ingen användning av luften när den släpper ut övertrycket???

Eller är ja helt fel ute???

9 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Bolle85 skrev:
okej men hur kommer det säg att dumpen fungerade bättre när den satt felmonterad då??

Som allt annat som monteras fel så kommer den funka sämre om ens alls.


Bolle85 skrev:
vart downpipen sitter vet ja men vad är det ba att byta för??

Med en större så sjunker mottrycket (i avgassystemet) och turbon kan komma upp i varv fortare = bättre gassvar.

Okej men de innebär att du lär även ha racekat eller bara rör alltså för annars flyttar du bara strypningen. Eller???

517 Inlägg
24 maj 2009
#13
Bolle85 skrev:
Marlboroman skrev:
Bolle85 skrev:
okej men hur kommer det säg att dumpen fungerade bättre när den satt felmonterad då??

Som allt annat som monteras fel så kommer den funka sämre om ens alls.


Bolle85 skrev:
vart downpipen sitter vet ja men vad är det ba att byta för??

Med en större så sjunker mottrycket (i avgassystemet) och turbon kan komma upp i varv fortare = bättre gassvar.

Okej men de innebär att du lär även ha racekat eller bara rör alltså för annars flyttar du bara strypningen. Eller???

Exakt!
Dock tjänar du ändå en del på att ha grövre dp, då avgaserna tar större plats när dom är varma.
Dom svalnar allt eftersom dom kommer längre bak i systemet, och då gör det mindre skada om detta rör är underdimensionerat.


502 Inlägg
24 maj 2009
#14
Bolle85 skrev:
okej så på min skoda sitter allrså dumpen org i felväntläge då när de endast är den lilla vacumslangen som får dra upp kolven för att den ska kunna dumpa.

En annan teori nu med dessa dumpventilar är att de finns ju öppen hybrid och återcirkulernade och så många säger att man kan bara ha återcirkulerande annars blir det fel. Men eftersom dumpen bara släpper övertrycket så vad spelar de då för roll om den är återcirkulerande eller öppen? eftersom om den är öppen släpper den ju atmosvärisk och återcirkulerande i luftfiltret. SÅ vad är skillnaden på hur den släpper övertrycket? Eftersom dumpen sitter ju en bra bit efter LMM och dn mäer väl bara ingående luft inte den som kommer ut igen för då har den ju ingen användning av luften när den släpper ut övertrycket???

Eller är ja helt fel ute???

Grejjen är den att dumpen släpper ut luft som LMM redan har mätt upp, org på de flesta bilar återcirkulerar luften från dumpen in i insugsröret efter LMM, alltså stannar all uppmätt luft kvar i systemet, den dumpade luften återanvänds.

Har du då en öppen dump istället så dumpar du den uppmätta luften rakt ut i atmosfären, det har inte motorn räknat med och pga det så för den för fet blandning. På vissa bilar märks det och på andra inte.

Har du en bil med mappsensor så kan du dumpa ut hur mycket du vill då den går efter trycket i plenumet istället för luftmängden innan turbon.

Men något som inte många vet är att öppna dumpar är "olagliga" och inte ska godkännas på besiktning, men det verkar inte vara många besiktningsmän som orkar bry sig om det.

Anledningen är att vevhusventen också är inkopplad innan turbon för att få ett vakuum som hjälper till att få ut trycket från vevhuset och under ventilkåporna. Och som ni säkert vet är det olagligt med öppen vevhusvent eftersom det är väldigt dålig gas/oljedimma det handlar om.

Såå, vevhusventens gas/oljedimma kommer in i insuget så när en öppen dump släpper ut luft så släpper den även ut oljedimman från vevhusventen = olagligt och dåligt för miljön

EDIT: Nu lät jag som värsta moralkärringen, jag kör själv med öppen dump och har besiktat med det flera gånger, men polare har fått nedslag på "ej sluten vevhusvent" eller nått sån pga det bara så ni vet att risken finns...
Senast redigerat av JoeyJ (24 maj 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2009
#15

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2009
#16
ErikAxelsson skrev:
Bolle85 skrev:
Marlboroman skrev:
Bolle85 skrev:
okej men hur kommer det säg att dumpen fungerade bättre när den satt felmonterad då??

Som allt annat som monteras fel så kommer den funka sämre om ens alls.



Med en större så sjunker mottrycket (i avgassystemet) och turbon kan komma upp i varv fortare = bättre gassvar.

Okej men de innebär att du lär även ha racekat eller bara rör alltså för annars flyttar du bara strypningen. Eller???

Exakt!
Dock tjänar du ändå en del på att ha grövre dp, då avgaserna tar större plats när dom är varma.
Dom svalnar allt eftersom dom kommer längre bak i systemet, och då gör det mindre skada om detta rör är underdimensionerat.

Läser man och förstår föregående inlägg så ser man att de som köper en skitfin dyr 3" downpipe för att sedan linda in den i avgasbandage biter sig själva i foten smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
24 maj 2009
#17
JoeyJ skrev:
Bolle85 skrev:
okej så på min skoda sitter allrså dumpen org i felväntläge då när de endast är den lilla vacumslangen som får dra upp kolven för att den ska kunna dumpa.

En annan teori nu med dessa dumpventilar är att de finns ju öppen hybrid och återcirkulernade och så många säger att man kan bara ha återcirkulerande annars blir det fel. Men eftersom dumpen bara släpper övertrycket så vad spelar de då för roll om den är återcirkulerande eller öppen? eftersom om den är öppen släpper den ju atmosvärisk och återcirkulerande i luftfiltret. SÅ vad är skillnaden på hur den släpper övertrycket? Eftersom dumpen sitter ju en bra bit efter LMM och dn mäer väl bara ingående luft inte den som kommer ut igen för då har den ju ingen användning av luften när den släpper ut övertrycket???

Eller är ja helt fel ute???

Grejjen är den att dumpen släpper ut luft som LMM redan har mätt upp, org på de flesta bilar återcirkulerar luften från dumpen in i insugsröret efter LMM, alltså stannar all uppmätt luft kvar i systemet, den dumpade luften återanvänds.

Har du då en öppen dump istället så dumpar du den uppmätta luften rakt ut i atmosfären, det har inte motorn räknat med och pga det så för den för fet blandning. På vissa bilar märks det och på andra inte.

Har du en bil med mappsensor så kan du dumpa ut hur mycket du vill då den går efter trycket i plenumet istället för luftmängden innan turbon.

Men något som inte många vet är att öppna dumpar är "olagliga" och inte ska godkännas på besiktning, men det verkar inte vara många besiktningsmän som orkar bry sig om det.

Anledningen är att vevhusventen också är inkopplad innan turbon för att få ett vakuum som hjälper till att få ut trycket från vevhuset och under ventilkåporna. Och som ni säkert vet är det olagligt med öppen vevhusvent eftersom det är väldigt dålig gas/oljedimma det handlar om.

Såå, vevhusventens gas/oljedimma kommer in i insuget så när en öppen dump släpper ut luft så släpper den även ut oljedimman från vevhusventen = olagligt och dåligt för miljön

EDIT: Nu lät jag som värsta moralkärringen, jag kör själv med öppen dump och har besiktat med det flera gånger, men polare har fått nedslag på "ej sluten vevhusvent" eller nått sån pga det bara så ni vet att risken finns...

Men jag fattar inte hur ecu vet exakt hur mycket luft som blivit "över" när man dumpar och återcirkulerar det efter luftmängdsmätaren.

På min Audi 1.8t så kör jag återcirkulerande dump och jag ser på min bredbandlambda att vid gas släpp så går motorn fett, ibland ner till lambda 0.8. Så det känns som jag lika bra kunde kört med öppen.

Mvh Ola

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2009
#18
Nitzer skrev:
På min Audi 1.8t så kör jag återcirkulerande dump och jag ser på min bredbandlambda att vid gas släpp så går motorn fett, ibland ner till lambda 0.8. Så det känns som jag lika bra kunde kört med öppen.

Mvh Ola

?! Vet du hur accpumpen är mappad på en audi? det kan mycket väl vara så att den adderar soppa vid snabba spjällvinklar för att kyla förbränningsrummen. 0.8 är "ingenting"  med öppen dump kanske det går ner mot 0.5 ?!


du kan ju lätt haka av återcirkuleringsslangen och testa så lär du dig något nytt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#19
torpis skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Så om man läser de du skickade länk till så är det bara tomgången som påverkas då. Men jag kan fortfarande inte få ihop de med att när du väl släpper gasen och den dumpar varför ska den då mäta luften som går tillbaka genom LMM för den vet ju redan att man släppt gasen. SÅ vad ska den då mäta överflödsluften för som endå går ut i luftfiltret?? Eller är ja fortfarande helt fel ute???

9 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#20
torpis skrev:
ErikAxelsson skrev:
Bolle85 skrev:

Okej men de innebär att du lär även ha racekat eller bara rör alltså för annars flyttar du bara strypningen. Eller???

Exakt!
Dock tjänar du ändå en del på att ha grövre dp, då avgaserna tar större plats när dom är varma.
Dom svalnar allt eftersom dom kommer längre bak i systemet, och då gör det mindre skada om detta rör är underdimensionerat.

Läser man och förstår föregående inlägg så ser man att de som köper en skitfin dyr 3" downpipe för att sedan linda in den i avgasbandage biter sig själva i foten smile

Ja men poängen är att om man inte har racekat så fungerar de lika eller?


Sök