Bolle85 skrev:
okej så på min skoda sitter allrså dumpen org i felväntläge då när de endast är den lilla vacumslangen som får dra upp kolven för att den ska kunna dumpa.
En annan teori nu med dessa dumpventilar är att de finns ju öppen hybrid och återcirkulernade och så många säger att man kan bara ha återcirkulerande annars blir det fel. Men eftersom dumpen bara släpper övertrycket så vad spelar de då för roll om den är återcirkulerande eller öppen? eftersom om den är öppen släpper den ju atmosvärisk och återcirkulerande i luftfiltret. SÅ vad är skillnaden på hur den släpper övertrycket? Eftersom dumpen sitter ju en bra bit efter LMM och dn mäer väl bara ingående luft inte den som kommer ut igen för då har den ju ingen användning av luften när den släpper ut övertrycket???
Eller är ja helt fel ute???
Grejjen är den att dumpen släpper ut luft som LMM redan har mätt upp, org på de flesta bilar återcirkulerar luften från dumpen in i insugsröret
efter LMM, alltså stannar all uppmätt luft kvar i systemet, den dumpade luften återanvänds.
Har du då en öppen dump istället så dumpar du den uppmätta luften rakt ut i atmosfären, det har inte motorn räknat med och pga det så för den för fet blandning. På vissa bilar märks det och på andra inte.
Har du en bil med mappsensor så kan du dumpa ut hur mycket du vill då den går efter trycket i plenumet istället för luftmängden innan turbon.
Men något som inte många vet är att öppna dumpar är "olagliga" och inte ska godkännas på besiktning, men det verkar inte vara många besiktningsmän som orkar bry sig om det.
Anledningen är att vevhusventen också är inkopplad innan turbon för att få ett vakuum som hjälper till att få ut trycket från vevhuset och under ventilkåporna. Och som ni säkert vet är det olagligt med öppen vevhusvent eftersom det är väldigt dålig gas/oljedimma det handlar om.
Såå, vevhusventens gas/oljedimma kommer in i insuget så när en öppen dump släpper ut luft så släpper den även ut oljedimman från vevhusventen = olagligt och dåligt för miljön
EDIT: Nu lät jag som värsta moralkärringen, jag kör själv med öppen dump och har besiktat med det flera gånger, men polare har fått nedslag på "ej sluten vevhusvent" eller nått sån pga det bara så ni vet att risken finns...