3931
Sök

Bränslepumpar som går åt på rullande band volvo s40 t4

17 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej! har haft start problem på min bil sedan jag köpte den i februari  -09 och nu så har bränslepumpen packat ihop, det ska ha hänt den förra ägaren ett flertal gånger att bränsle pumpen har brunnit ned alltså inte på ngn längre tid,  den ska in på Volvo på tisdag för en felsökning av start problemet... nu undrar jag vad som kan orsaka en massdöd av bränslepumpar.
har ni några tankar eller funderingar så tipsa mig gärna!

Bilen:
Volvo S40 t4 -98
19 000mil

371 Inlägg
24 maj 2009
#2
Undrar du inte har stopp i bränslesystemet någonstans så pumpen bokstaligen arbetar ihjäl sig..
Plocka bort pumpen och prova blås med lufttryck och se om det verkar vara mycket motstånd.


17 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#3
jag har funderat på det, när jag beskrev start problemen på Volvo så sa dom att det kanske va bränsleregulatorn som va paj, vet inte om den kan vara tät kanske? jag själv tycker att bilen har varigt trött för att ha 200hk det skulle ju kunna förklara det med eller hur?

17 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#4
volvo ringde idag och sa att dom har felsökt bränslesystemet ifrån pumpen och fram till motorn och dom hittade inga fel alls, men kan problemet sitta tidigare typ skräp i tanken eller vad kan det vara?

Fartygsingenjör
550 Inlägg
26 maj 2009
#5
Kolla upp ditt bränslefilter så det inte är igensatt. Iof så borde volvo kollat upp detta idag när dom felsökte, men man vet aldrig dom kan missat det.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Dolk
146 Inlägg
26 maj 2009
#6
kör du med 95 eller 98 oktan? 95oktan är MYCKET skitigare än 98. Så kolla om dom kan rensa tanken från allt skit och kör sedan enbart med 98 eller V-power


1 339 Inlägg
26 maj 2009
#7
Dolkis skrev:
kör du med 95 eller 98 oktan? 95oktan är MYCKET skitigare än 98. Så kolla om dom kan rensa tanken från allt skit och kör sedan enbart med 98 eller V-power

MYCKET skitigare? Nedu, vad grundar du de på?




För övrigt kallas fenomenet kavitation, gör att pumpen "arbetar ihjäl sig" som need_4_boost skrev. Uppstår för att det bränsletillförseln på något sätt är "strypt" INNAN pumpen. Du sa ju att Volvo hade felsökt från pumpen till motorn vilket nog är fel väg att gå. Kolla andra vägen istället, dvs från tanken till pumpen. Jag har dock ingen aning på vilken sida av pumpen filtret sitter, sitter filtret INNAN pumpen så är filtret en troligare anledning dock inte uteslutet i vilket fall.


1 036 Inlägg
26 maj 2009
#8
Dolkis skrev:
kör du med 95 eller 98 oktan? 95oktan är MYCKET skitigare än 98. Så kolla om dom kan rensa tanken från allt skit och kör sedan enbart med 98 eller V-power

Jag hoppas du driver me han? tongue


17 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#9
Mange__ skrev:
Dolkis skrev:
kör du med 95 eller 98 oktan? 95oktan är MYCKET skitigare än 98. Så kolla om dom kan rensa tanken från allt skit och kör sedan enbart med 98 eller V-power

Jag hoppas du driver me han? tongue

den ska köras på 98 oktan enligt manual och enligt volvo... big_smile

Volvo ska fortsätta i morgon och kolla tanken till pumpen, så får vi hoppas att det lösersig dock inte första gången dom försöker laga det här felet på just den här bilen tongue

1 036 Inlägg
26 maj 2009
#10
Fiddo skrev:
Mange__ skrev:
Dolkis skrev:
kör du med 95 eller 98 oktan? 95oktan är MYCKET skitigare än 98. Så kolla om dom kan rensa tanken från allt skit och kör sedan enbart med 98 eller V-power

Jag hoppas du driver me han? tongue

den ska köras på 98 oktan enligt manual och enligt volvo... big_smile

Volvo ska fortsätta i morgon och kolla tanken till pumpen, så får vi hoppas att det lösersig dock inte första gången dom försöker laga det här felet på just den här bilen tongue

Helt korrekt, men du får inte skit i tanken bara för du kör på 95 ibland  wink


Dolk
146 Inlägg
26 maj 2009
#11
95 oktan är mycket skitigare. Känner en kille som kör tankbil och efter jag har sett hur 95ans tank på bensinmackarna ser ut kör jag enbart med 98 oktan....

Fråga vilken tankbils förare som hellst.


Supraman
2 300 Inlägg
27 maj 2009
#12
Dolkis skrev:
95 oktan är mycket skitigare. Känner en kille som kör tankbil och efter jag har sett hur 95ans tank på bensinmackarna ser ut kör jag enbart med 98 oktan....

Fråga vilken tankbils förare som hellst.

Det beror mer på att det är mer att 95 omsätts mer än 98.
ju mer något omsätts ju större e chansen att det kommer skit i.
Sen så är det inte många tankbilschaufförer som kolla hur rena deras egna tankar är.
Alla tankar ska rengöras med jämna mellanrum, sen att vissa mackägare inte e så noga med det speglar inte hur kvaliten på bränslet e generellt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2009
#13
har du kollat upp btr trycket ? verkar vara som att han trycker fram för mycket sopp och sen på de att den klaggar ihop.. min gjorde de på 740 när jag inte hade ställt in mapassin riktigt smile 7.9 Bar --> spridrare ^^ de gick inge vidare de

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

17 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#14
så nu har Volvo bytt bränslepump dom säger att filtret under pumpen va igen slammat, det betyder kanske att tanken måste rengöras eller? någon som har några bra tips på hur man gör det bäst? big_smile

1 339 Inlägg
28 maj 2009
#15
Fiddo skrev:
så nu har Volvo bytt bränslepump dom säger att filtret under pumpen va igen slammat, det betyder kanske att tanken måste rengöras eller? någon som har några bra tips på hur man gör det bäst? big_smile

Vet du när bränslefiltret bytades ut sist? Säkert inte, jag hade bara kört på..Bensinen i Sverige, 95 elr 98 är så ren så att sålänge ingen har hällt ner skit i din tank så tror jag inte du behöver oroa dig för att det nya filtret skulle slabba igen dom närmaste 10 000 milen..


17 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#16
jag antar att dom har bytt filter när dom bytt dom andra 4 pumparna allt annat verkar ju konstigt?
tror de va förra året den tidigare ägaren bytte pump senast tror jag iaf...
Senast redigerat av Fiddo (28 maj 2009)

1 339 Inlägg
28 maj 2009
#17
Fiddo skrev:
jag antar att dom har bytt filter när dom bytt dom andra 4 pumparna allt annat verkar ju konstigt?
tror de va förra året den tidigare ägaren bytte pump senast tror jag iaf...

Okej, men jag kan iallfall inte tänka mig hur det skulle komma in skit i tanken såvida ingen hällt i (vem vet), normalt brukar man ju kunna köra med samma bränslefilter väldigt långt..Så nej det är absolut INTE säkert att dom bytade bränslefilter då..Kan ju kolla tanken om du vill men det e nog inte helt lätt..Går väll också att ha en fulltank som du sen tappar ur genom ett filter 10ggr så ser du hur de filtret ser ut efter det?


17 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#18
ingen som vet hur man kan rengöra en bränsle tank på ett "ganska" smidigt sätt?


Sök