3796
Sök

Ljudet försvinner lite vid högre volym.

Dieselpower!
534 Inlägg
26 maj 2009
Hörredu det där låter mysko.....
(Jag har inget o säga) roll

1 400 Inlägg
26 maj 2009
pattilatti2 skrev:
hallå. ja ljudet är kvar då ja spelar med öppen dörr. dvs det försvinner.verkar som att de gör det på bäggesidorna, elr det spelar mkt dovare. elr hur man ska förklara det.

bytte fr full till hp på steget. och kör nu ca 70hz där men de är samma sak..

har ej fasvänt något, då ja måste lös med hela dörren.

men de är väl nästa steg då?

eller kan ja shifta på steget, men då vänds ju alla saker på nu höger sida:P

Om det inte blev bättre med en dörr öppen så behöver du inte fasvända högtalarna.
Det låter som att det är signalen. Försök att låna en annan enhet och se om det blir bättre.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 maj 2009
Försvinner diskanten eller mellanregistret?

Lyssna bara på diskanten när du vrider upp och se om den försvinner?

MVH//Björn

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:

MVH//Björn

ja diskanterna försvinner garanterat de vet jag. men även mellan reg i bland.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Hörredu det där låter mysko.....
(Jag har inget o säga) roll

du sa ju de iaf big_smile hihi

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 maj 2009
pattilatti2 skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Troligtvis så kan det vara överbelastnings skyddet som hoppar in.

MVH//Björn

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
pattilatti2 skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

MVH//Björn

och vad menas med det? för de känns ju som att det finns mkt kvar att ge i kitten... får de int nog me ström då elr vad?

HUR löser man detta då?

kan då ej vara fel på inkopplingen / stegen. högtalarna vette fan, cd har ju paj signal på lågnivån men den är jordad.

gain är ju på nästan 0 på framsystemen.så ja kan köra hela vägen på cdn.
Senast redigerat av pattilatti2 (26 maj 2009)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 maj 2009
pattilatti2 skrev:
dbakuten skrev:
pattilatti2 skrev:

MVH//Björn

och vad menas med det? för de känns ju som att det finns mkt kvar att ge i kitten... får de int nog me ström då elr vad?

kan då ej vara fel på inkopplingen / stegen. högtalarna vette fan, cd har ju paj signal på lågnivån men den är jordad.

Det menas att du vill mer en vad framsystemet vill!

Om inte det skyddet hade funnits där så hade aldrig dina diskanter vaknat igen efter det har tystnat.

MVH//Björn

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
pattilatti2 skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Det menas att du vill mer en vad framsystemet vill!

Om inte det skyddet hade funnits där så hade aldrig dina diskanter vaknat igen efter det har tystnat.

MVH//Björn

Haha okej, men de går ju inte att köra dem lägre än vad jag gör. skumt, för nog har ja spelat högre med skit högtalare, dessa är ju ändå klassen värre. samt så har ja ju bättre steg nu. men de kanske beror på att ja kör dem i 2 ohm då. och inte 4 som de är anpassade för..om de nu spelar roll..

gain på 0 så kör ja upp till volym 47-49 då de börjar försvinna. kan ju för fasiken slänga på biltema högtalare som klarar upp till 57-58 iaf.

Dock spelar dem ju rätt bra på normalvolym men va fan, man ska väl kunna köra dem högt utan att detta ska in för såååå högt är det inte, skulle du få höra dem spela skulle du själv säga att de "blir" fel för tidigt.

Ja fattar va du menar men det är ju inte så ja pressar dem då det inträffar. kanske 60% av max.

333 Inlägg
26 maj 2009
jag känner en som hade samma problem men det va delningsfilterna som hade något konstigt motstånd:S

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 maj 2009
Du har kopplat ett filter/kit va?

Att du kan spela högre på volymratten säger ingenting.

Sen så destå "bättre" ljud det är destå högre går det spela innan man upplever att det låter illa. Så i verkligheten så spelar det riktigt högt fast du tycker att billiga högtalare som distar spela högre pågrund av att det låter illa.

Men jag kan ha fel för att till 100% fastställa felet så måste jag lyssna.

Nu är ju Nakamichi väldigt dova i ljudet framför allt i diskantområdet. Det kanske är fel val av högtalare för just din smak?

Hoppas du har blivit lite klokare:)

MVH//Björn

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
Du har kopplat ett filter/kit va?

Att du kan spela högre på volymratten säger ingenting.

Sen så destå "bättre" ljud det är destå högre går det spela innan man upplever att det låter illa. Så i verkligheten så spelar det riktigt högt fast du tycker att billiga högtalare som distar spela högre pågrund av att det låter illa.

Men jag kan ha fel för att till 100% fastställa felet så måste jag lyssna.

Nu är ju Nakamichi väldigt dova i ljudet framför allt i diskantområdet. Det kanske är fel val av högtalare för just din smak?

Hoppas du har blivit lite klokare:)

MVH//Björn

ne ja gillar dem men ja vill ju att de ska spela o inte vara tysta.

Japp de är 4 filter, som ja kör 2kitt på drar över ström fr ena till andra sen till steget.+-
samma på andra sidan då.

HUr menar du ett filter kitt? menar du att ja ska använda 2 filter och inte 4?

jag gillar finljud, de ska inte vara skrik. hade focal kitt innan detta. där vare skrik.

det kan inte bero på filtren då? elr signalfelet? ska nog testa en ny cd iaf innan ja dömer ut att de int klarar mer, de vore en besvikelse.

Men sure dem låter ju fett nice vid normalvolym, det kan man ju inte klaga på någonstans.
inget fel på trycket i dem. och diskanterna är riktigt sköna tkr ja.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Blondie1 skrev:
jag känner en som hade samma problem men det va delningsfilterna som hade något konstigt motstånd:S

kan du precisera?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 maj 2009
Jag tror preci ssom Björn att det är nån slags inbygd överbelastningsskydd i filtrena som går in. Detta finns på en del kit.  Jag kollade på Nakas hemsida, men dessvärre hittade jag inget om nåt sånt på nåt utav kitten.

Om du nu har såna i dina filter, så är det inte alls konstigt om ena sidan går före den andra tex, det har med toelranser på ingående komponenter i filtret att göra isåfall.

Men, med det steget på dem kitten i stereo per kanal, så kan du lätt spela sönder dem.

En test du kanske kan göra är att koppla bort kablarna till kitten, bak på steget, och så sätter du dit andra kablar till ett baselement om du har ett sånt. Sen testar du igen. Om det inte är fel på steget så kommer detta spela hela tiden. Är det fel på steget kommer det också slå ifrån som med kitten.

Prova båda kanalerna samtidigt är min rekommendation, dvs du behöver 2st basar, eller 2st 6x9or eller liknande.

BTW, du kanske skulle ändra din signatur lite, just nu iallafall.. wink

/Jonas
Senast redigerat av jonash (26 maj 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Jag tror preci ssom Björn att det är nån slags inbygd överbelastningsskydd i filtrena som går in. Detta finns på en del kit.  Jag kollade på Nakas hemsida, men dessvärre hittade jag inget om nåt sånt på nåt utav kitten.

Om du nu har såna i dina filter, så är det inte alls konstigt om ena sidan går före den andra tex, det har med toelranser på ingående komponenter i filtret att göra isåfall.

Men, med det steget på dem kitten i stereo per kanal, så kan du lätt spela sönder dem.

En test du kanske kan göra är att koppla bort kablarna till kitten, bak på steget, och så sätter du dit andra kablar till ett baselement om du har ett sånt. Sen testar du igen. Om det inte är fel på steget så kommer detta spela hela tiden. Är det fel på steget kommer det också slå ifrån som med kitten.

Prova båda kanalerna samtidigt är min rekommendation, dvs du behöver 2st basar, eller 2st 6x9or eller liknande.

/Jonas

okejj, jag ska testa med andra högtalare på de. var ju rätt enkelt.

kan ja bara byta filtrena då? elr är dessa nu anpassade för dessa högtalare:P men det tkr ju inte du men ja tänkte rent logiskt.

Det ja funderar mest över om de inte skulle vara så att signalskiten som är paj fast jordad som orsakar detta fenomen, dock kan de ju vara så som ni säger, men jag tänkte mest förr att ha några punkter att felsöka med.

jag tror ej steget är knas. men de kan ju vara bra att utesluta de iaf.

Hehe orkar ej ändra den wink de ligger nog där ändå. fast "finljud"  är olika för oss alla.  men vi tar ej de nu igen smile

puss big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 maj 2009
SP-S6500 har enligt info överbelastningsskydd.......men hittar inget på SPS2-650.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

70 Inlägg
27 maj 2009
jonash skrev:

/Jonas

Heheheh Du hann före mig. smile))

hade exakt samma problem... Det var bara  kortslutning...så det måste va d..

jag vet att det låter konstigt men sant.. ljudet försvinner bara när man höjer

70 Inlägg
27 maj 2009
Bilstereo som hobby. Kört på de flesta system, jag anser va värda de pengarna. tex: DLS, Pioneer, Focal, Nu Nakamitchi. Är mer för finljud än fett med bas, spelar dock skiten ur de flestas system med mitt finljud big_smile Undrar du över något så fråga. 145db+ med finljud tongue

heheh smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Montana86 skrev:
jonash skrev:

/Jonas

Heheheh Du hann före mig. smile))

hade exakt samma problem... Det var bara  kortslutning...så det måste va d..

jag vet att det låter konstigt men sant.. ljudet försvinner bara när man höjer

hur menar du? borde väl kortsluta konstant om de vore kortslutning någonstans.

Och man vet inte allt till ditt förra inlägg, visst man kan en massa. Men råd är alltid bra att få, sen va man gör av dessa råd det är en annan historia, men de ger mig fler anfallsvinklar saker som jag kanske inte kom att tänka på.

massa av sakerna som nämts i tråden har ja redan funderat på.

Vet inte riktigt varför du kommenterar de. Nåväl, har fått nog info här.

Tack ni som svara!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
SP-S6500 har enligt info överbelastningsskydd.......men hittar inget på SPS2-650.....

hmm. okej, ska kika lite på de där.

tack:)

Sök