3337
Sök

Lite frågor ang. delning i steg

33 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Hejsan

håller på att installera lite bättre ljudgrejor i 855:an än orginal systemet och det har dykt upp lite frågor ang delning av ljudet.

Slutsteget som driver fram och baksystem är ett tvåkanaligt GAS ALPHAX100.2 som är stabilt i 2Ω och då levererar 2x100W RMS.

Framkittet är ett GAS 5,25" kitt som jag antar skall parallellkopplas? Alltså + på midbasen skall kopplas ihop med + på diskanten (men innan delningsfiltret tongue) och sedan skall denna + till steget. I bakdörrarna ska det sitta GAS 5,25" koaxialer som jag tänkte parallellkoppla med steget och på så sätt driva alltihopa med ett tvåkanals steg. Eftersom att kittet och koaxerna är på 4Ω styck och om man parallellkopplar dem så blir ju impedansen 2Ω alltså blir det 50W RMS per högtalare.

Någon som ser något problem med set-up:en ovan?

Sen så undrar jag vid ungefär vilken frekvens jag skall dela av till baslådan, som är en GAS BBX-10 (150W RMS 10")? Ska det vara någon överlappning mellan de båda stegen vad det gäller frekvenserna?

21 761 Inlägg
26 maj 2009
5,25" kitet borde väl vara GAS 52X, stämmer det?

I så fall stämmer det du skriver, dvs att du kopplar ihop midbas och diskant innan filtret (eftersom det endast verkar vara ett diskantfilter). Så länge som filtret finns där så blir impedansen hos själva kitet fortfarande 4 Ohm och då ska det fungera utan problem att sedan även koppla in bakre högtalarna på samma kanaler hos steget. smile

Om både framhögtalarna och bakhögtalarna sitter ordentligt stabilt och tätt, då borde du kunna dela av basen vid omkring 70-80 Hz. 5,25" högtalare ska orka med att spela ner till 70-80 Hz med bra tryck utan att låta illa, men det kräver alltså bra installation.

Sök