3354
Sök

Är "Goodwill" vanligt?

130 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Bilen fick akuta besvär att gå på alla 4 cylindrarna i fredags, då jag precis passerat min bilverkstad, så jag vände o svängde in.

Dom skulle kolla va de va för fel på direkten, tog väl en 30-40minuter innan dom tog in bilen o sen så höll dom väl på o mecka lika lång tid, kanske lite längre.

Då kom dom ut o sa att det var en tändspole som gett upp, tyvär hade dom ingen hemma så jag fick ställa bilen där och låna bil av en polare istället.

Nu sa ju snubben på verkstan att en ny tändspole kostade 550spänn+arbete typ, o de va ju inget konstigt med det.. men nu när jag skulle hämta bilen idag (hann inte igår), då sa tjejen i kassan att det var bytt på "goodwill" o allt var gratis. tack o hej!

Detta är nåt jag aldrig har varit med om innan? är det vanligt? o varför gör dom så igentligen, hade ju inte varit några konstigheter alls o ta typ 1500:- eller nåt för det som dom brukar på bilverkstäder.

Blev lite fundersam bara då jag sällan lyckas komma undan billigt eller göra bra affärer EVER smile

Valkyrie
118 Inlägg
26 maj 2009
Det gick inte på motorgaranti eller liknande då? Låter ju onekligen konstigt annars.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

61 Inlägg
26 maj 2009
Du får sätta deras företagsnamn på bilen som spons wink

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
26 maj 2009
riggley skrev:
Det gick inte på motorgaranti eller liknande då? Låter ju onekligen konstigt annars.

Ja jag hade lite funderingar om det också

Te x min Golf har motorgaranti i 10 år eller 10 000 mil.

Allt för den där jävla hatten!

130 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
riggley skrev:

Om det går på garanti so borde dom ju inte säga goodwill, men ja fattar vad du menar, låter skumt..

Kanon..
1 473 Inlägg
26 maj 2009
Just tändspolar och bilar inom VAG har jag hört endel goodwill på.
Det är antagligen helt enkelt ett vanligt fel som är sagt att det ska bytas ut.

130 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
leksak skrev:

Ah ok, det har jag inte hört.. men det skulle ju förklara en del!

342 Inlägg
26 maj 2009
goodwill är ett annat ord för backjobb

Kanon..
1 473 Inlägg
26 maj 2009
skunkworks skrev:
leksak skrev:

Ah ok, det har jag inte hört.. men det skulle ju förklara en del!

Googlade lite och det jag sa verkar stämma till viss del.

Verkar dock inte vara något självklart att det ska ges goodwill längre så det är ett beslut verkstan antagligen själv tog för att det är bra för deras rykte.

5 089 Inlägg
201 Inlägg
26 maj 2009
Det är bara tacka och ta emot. Det de "förlorar" i pengar får de igen i goodwill... wink

Be A Part Of The Driving Force

4 554 Inlägg
26 maj 2009
ja goodwill är iaf något vi använder relativt ofta, en nöjd kund sprider ett gott ryckte, en missnöjd kund kan va ett h-vete

471 Inlägg
26 maj 2009
FLindgren skrev:
mercerdes har det på sin 10 års rostskydds garanti..

hahahah ja säger då de.. mercedes å rostskyddsgaranti hahahha

Skiiit du nedde ! ;)

bitter besserwisser
644 Inlägg
26 maj 2009
Skulle nog hålla med som någon sa innan. Att det är inte verkstadens goodwill utan VAGs. Sen om verkstaden tar åt sig äran är väl en annan historia.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
26 maj 2009
niclas_swe skrev:
Skulle nog hålla med som någon sa innan. Att det är inte verkstadens goodwill utan VAGs. Sen om verkstaden tar åt sig äran är väl en annan historia.

Som jag uppfattat det så har VAG dragit tillbaks godwill på tändspolarna och är
nu upp till verkstaden om dom vill ge godwill.
Det är endast vad jag hört.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

1 814 Inlägg
26 maj 2009
Skulle tacka o buga, smile

1 417 Inlägg
26 maj 2009
Ge dom valuta för goodwillen, namedroppa! big_smile

351 Inlägg
27 maj 2009
Det är ju mycket möjligt att de tjänar på detta.. Nu när du är en nöjd kund, kommer du ju komma dit igen. Hade du tvingats betala 1500kr hade du ju kanske likabra besökt en annan verkstad nästa gång?

4 005 Inlägg
27 maj 2009
Tror hon nog menar att det går på din nybilsgaranti, att volkswagen står för det, men sa goodwill.

FreddeK
27 maj 2009
linuslinje skrev:
Tror hon nog menar att det går på din nybilsgaranti, att volkswagen står för det, men sa goodwill.

har för mig att nybilsgarantin bara är tre år! killen har en 05a! 1234 år=)

Dom bjöd på det för att behålla dig som kund och inte svärta ner golf gti fina rykte=)
Senast redigerat av Freddeponken (27 maj 2009)

Sök