4378
Sök

Vilken Volvo motor

12 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjenare.. ledsen att jag lägger upp en tråd om de gamla b230 motorerna (såg att de finns en hel del forum om dessa" men jag kan inte få fram 1 sak.. jag har lärt mig de olika be märkningarna på b230.. o.s.v. men en sak fattar jag inte 16v topplocket kommer la ifrån b234? och vadå passar den på b230 motorer? och iså fall.. vilken motor kan jag få ut mest HK utav.. vilken som är den "värsta" motorn..

vore tacksam för alla svar

Meister
6 763 Inlägg
26 maj 2009
#2
b234 heter motorn som har 16v toppen. 4:an syftar på att det är fyrventilsteknik. Och ska du ha ut mycket effekt så är det en 16v topp du ska använda


Yxa
100 Inlägg
26 maj 2009
#3
16v sitter på b234 å ska passa en "vanlig" b230. Värsta motorn vet ja inte (tänker på sugmotoreffekt). Annars e de b230ft eller et. Sätt på en turbo så kommer du få ur mer effekt.
De som vet mer kan gärna rätta mej smile

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97

12 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#4
mjo jag tänkte ta en b234... som att de är 16v.. men sedan läste jag att de bara fanns vissa folvo motorer med oljekylda kolvar... har b234:an de då eller

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 maj 2009
#5
Det är dom lite nyare FT/FK motorerna som har oljekylda kolvar...har för mig det kom 93

Autotech

1 688 Inlägg
27 maj 2009
#6
16v toppen passar väl inte rakt på utan dess ventiler tar la i kolvarna om man bara sätter den rakt på en 8ventilgares block?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#7
Losgard skrev:
16v toppen passar väl inte rakt på utan dess ventiler tar la i kolvarna om man bara sätter den rakt på en 8ventilgares block?

De kanske den gör. men de är la lika bra å köpa mig en b234.. FT/FK

Om jag har fattat de rätt är "FT" Full tryckare och "FK" lätt tryckare? (gör de någon skillnad på motorn eller?)

1 688 Inlägg
27 maj 2009
#8
Tycker nog att 16v är bra mycket roligare än 740 med turbo så länge det är original iaf, tycker inte chippade 740 är så mycket att hänga i granen heller tyvärr.
Så om du ska trimma, köp dig en 16v 740 och häng på en turbo.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#9
Losgard skrev:
Tycker nog att 16v är bra mycket roligare än 740 med turbo så länge det är original iaf, tycker inte chippade 740 är så mycket att hänga i granen heller tyvärr.
Så om du ska trimma, köp dig en 16v 740 och häng på en turbo.

ska försöka pressa ut så mycket som möjligt ifrån volvo motorn så de blir nog lite mer än turbo tongue

1 758 Inlägg
27 maj 2009
#10
Vassaste originalmotorn (rödblock) är B204GT, 16-ventilare med turbo som ger cirka 200 hk och 300 Nm.

57 Inlägg
27 maj 2009
#11
ett bra recept är att ta b230fk med b234 topp, marinvev, smida kolvar och stakar.,
cossie spännrulle grupp-A.,
opel diesel 146kugg.,
ha någon duktig till och fixa grenrör åt dig.,
du kan få ut närmare 400 havremoppar med orginal insug:P
turbon väljs efter smak:P
glöm inte arp bulta vev stakar topp och svängjul.,

vill du se bilder så finns det på min sida.,.


12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#12
hunn skrev:
ett bra recept är att ta b230fk med b234 topp, marinvev, smida kolvar och stakar.,
cossie spännrulle grupp-A.,
opel diesel 146kugg.,
ha någon duktig till och fixa grenrör åt dig.,
du kan få ut närmare 400 havremoppar med orginal insug:P
turbon väljs efter smak:P
glöm inte arp bulta vev stakar topp och svängjul.,

vill du se bilder så finns det på min sida.,.

ok 400 räcker inte :S

haha ne grenrör gör jag sj tongue

assa problemet jag har är typ speciella saker för just rödblock motorerna.

12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#13
schnauz skrev:
Vassaste originalmotorn (rödblock) är B204GT, 16-ventilare med turbo som ger cirka 200 hk och 300 Nm.

hmm ok.. men tyckte jag läste någon stans att b200 fanns i italien ^^eller har jag miss upfattat något

1 008 Inlägg
27 maj 2009
#14
Japp, det stämmer, B200 och B204 (dvs 2.0 liter) var avsedda för andra länder bl a Italien.
Det är bara borren som skiljer dom åt mot för B230/B234


Yxa
100 Inlägg
27 maj 2009
#15
Kolvar, vev, stakar mm, mm
kolla http://www.stenparnermotor.se/ många som kör med hans grejer å håller

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 maj 2009
#16
hunn skrev:
du kan få ut närmare 400 havremoppar med orginal insug:P

stod jämte när det bromsades 579.4hk med original insug.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dolk
146 Inlägg
27 maj 2009
#17
om du ska ha med än 500 HP kör på V8. Håller bättre, gåt bättre, låter bättre.


2 656 Inlägg
27 maj 2009
#18
_kompressor_ skrev:
Tjenare.. ledsen att jag lägger upp en tråd om de gamla b230 motorerna (såg att de finns en hel del forum om dessa" men jag kan inte få fram 1 sak.. jag har lärt mig de olika be märkningarna på b230.. o.s.v. men en sak fattar jag inte 16v topplocket kommer la ifrån b234? och vadå passar den på b230 motorer? och iså fall.. vilken motor kan jag få ut mest HK utav.. vilken som är den "värsta" motorn..

vore tacksam för alla svar

b23et med en massa laddtryck e kärlek de smile


12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#19
Dolkis skrev:
om du ska ha med än 500 HP kör på V8. Håller bättre, gåt bättre, låter bättre.

Hade varit roligt.. men har redan haft 1 v8.. orkar inte 1 till tongue

12 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#20
Danne08a skrev:
Kolvar, vev, stakar mm, mm
kolla http://www.stenparnermotor.se/ många som kör med hans grejer å håller

tack för den lenken smile

Nu är de bara frågan vart för jag tag på 1 b204 eller 1 b234.. finns inte överdriver många.. om de är någon som har en halv sleten sådan liggandes så skicka gärna ett PM till mig smile eller skriv de i forumet


Sök