3533
Sök

Varför finns inga 7 cylindriga motorer?

551 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#1
varför sitter det inte 7cyl i vanliga bilar? tar de för mycket platts? blir de för dyra? undrat över detta länge.

Edit: tack för alla svaren! fyll dock gärna på med mer ni som vet någon mer anledning.smile
Senast redigerat av p12 (30 maj 2009)

Haters gonna hate.

16 197 Inlägg
27 maj 2009
#2
räcker de inte me att de finns 6 å 8??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

401 Inlägg
1 587 Inlägg
27 maj 2009
#4
Haha 7 cylindrar..  Aldrig hört att de finns men raka 8:or finns i gamla bilar tongue Rätt Coolt


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 maj 2009
#5
Det finns.. men finns nog inga raka 7or..


Edit: http://www.agcosisupower.com/products/a … -cylinder/  Cool...

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (27 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

121 Inlägg
27 maj 2009
#6
En 7 cylindrig motor innebär en rak motor alltså blir den ganska lång och passar nog inte in i moderna bilkonstruktioner. Tvärställda 6 cyl raka motorer finns det men det blir trångt i motorrummet. I dag är bilmodet att motorhuven ska vara kort och en längstgående 7 cyl motor innebär lång motorhuv. V- motorer och boxermotorer har som nog de flesta vet jämt antal cylindrar, samma på varje sida, ex.vis Boxer 4:a, V4, V6, V8 osv. och är normalt monterade längstgående.
Senast redigerat av LAE (27 maj 2009)


Avstängd
512 Inlägg
27 maj 2009
#7
Stjärnmotor finns som 7 Cyllade...men vem vill ha en rak 7 cylindrig motor?  Mindre cylindrar med överladd bäst..

4 682 Inlägg
27 maj 2009
#8
tar för mycket plats samt så måste man ha stora motvikter på vevaxeln så att den ska bli balanserad.
finns dock bilar med rak 8 och 7-cylindriga diesel båt motorer.

982 Inlägg
27 maj 2009
#9
http://www.rotecradialengines.com/0RotecR2800/R2800.htm

finns gör de ju..men kanske inte bil motor

950 Inlägg
27 maj 2009
#10
MAN B&W Diesel i Köpenhamn gör raka 7:or, 9:or eller 12:or. Allt vad kunden vill ha :-)

7 120 Inlägg
27 maj 2009
#11
V5 finns ju, så varför inte V7? smile

121 Inlägg
27 maj 2009
#12
Sant, det finns V5-motorer (VW) tre cylindrar på en sida och två på den andra. Det är nog enklare att bygga V-motorer med jämt antal cylindrar på varje sida därför är det vanligare. 7 cyl i bilsammanhang är nog mycket ovanligt, har själv aldrig sett eller läst om detta.


551 Inlägg
27 maj 2009
#13
undrar hur det hade låtit. borde vara rätt häftigt o annorlunda, nåt mellan v6 o v8 kanske. man får fantisera vidare.

You can't B serious, oh K

451 Inlägg
28 maj 2009
#14
Rak 6a is the shit ändå;) Men huven blir ju lika lång som bilen, jävlit jobbig måste jag säga:D

Körv
3 535 Inlägg
28 maj 2009
#15
Sisu har ju annars gjort en 7cylindrig diesel. big_smile

Truckdriving Man

56 Inlägg
28 maj 2009
#16
Aerodynamik skrev:
V5 finns ju, så varför inte V7? smile

som tidigare har sagt så har de nog me att göra att de tar för stor plats o de är ju inget jämt antal så de byggs inte som V motor!smile


5 710 Inlägg
29 maj 2009
#17
te_wik skrev:
Det finns.. men finns nog inga raka 7or..

Edit: http://www.agcosisupower.com/products/a … -cylinder/  Cool...

Den du länkade till är en rak 7:a......

MVH Jonas
..............

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 maj 2009
#18
jonTe skrev:
te_wik skrev:
Det finns.. men finns nog inga raka 7or..

Edit: http://www.agcosisupower.com/products/a … -cylinder/  Cool...

Den du länkade till är en rak 7:a......

Just därför jag gjorde en Edit. smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

221 Inlägg
29 maj 2009
#19
LAE skrev:
Sant, det finns V5-motorer (VW) tre cylindrar på en sida och två på den andra. Det är nog enklare att bygga V-motorer med jämt antal cylindrar på varje sida därför är det vanligare. 7 cyl i bilsammanhang är nog mycket ovanligt, har själv aldrig sett eller läst om detta.

Står V5 på bilarna men det är en VR5:a, likadan som VR6:orna men med en cylinder mindre.

404 Inlägg
29 maj 2009
#20
T5Black skrev:
Rak 6a is the shit ändå;) Men huven blir ju lika lång som bilen, jävlit jobbig måste jag säga:D

Jobbigt? Oändligt härligt menar du väl wink



Sök