3462
Sök

Bygga, plasta och lacka!

85 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Hej!
Det finns säkert massa trådar om detta men  jag vill ha lite svar på det jag har tänkt göra.
Går det att ta fogskum från biltema (Polyuretan) och spruta in i bagaget på en golf III, och sen plocka ur det helt? jag tänkte om det fastnar på golvet och på sätena? kan man lägga dit tex trä och ha det på och sen lyfta ur det?
Sen undrar jag hur mycket en burk på 750 ml ger på ett ungefär?
När jag tagit fram formen jag vill ha på det så ska jag spackla väl och sen slippa och sen på med glasfiber? eller har jag fel?
Jag har säkert glömt en del saker men det tror jag inte dock:P

Skulle vara tacksam för svar på denna fråga!

218 Inlägg
27 maj 2009
de fastnar på golv osv, väldigt kladdigt och så..skulle avråda dig till att spruta in det i bagaget^^

skulle väll va om du plastade hela bagaget och sen skära bort plasten och försöka få det stabilt sen..
mycket jobb att plasta ett helt bagage...

sen det med plastningen, du kan ju skära hur du vill ha det och sen smälla på glasfibermatta och polyester..
Mvh

16 197 Inlägg
27 maj 2009
VARFÖR ska du ha fogskumm i skuffen??   fogskum har man när man tätar hus å inget annat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

218 Inlägg
27 maj 2009
evilaudio skrev:
VARFÖR ska du ha fogskumm i skuffen??   fogskum har man när man tätar hus å inget annat.

fel av dig!
går helt utmärkt att bygga och forma för att sen plasta över!

mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 maj 2009
schruttan skrev:
evilaudio skrev:

fel av dig!

mvh

Det går, visst. Men ändå... helst inte.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

218 Inlägg
27 maj 2009
te_wik skrev:
schruttan skrev:
evilaudio skrev:

fel av dig!

mvh

Det går, visst. Men ändå... helst inte.

Mvh Tommy

ge mig ett svar till varför det inte skulle gå..smile

Har alltid använt det och hur annars hade du tänkt att man ska kunna bygga och forma?
Lägga flera lager med väv? så hela skiten väger ton istället roll

Mvh

16 197 Inlägg
27 maj 2009
schruttan skrev:
evilaudio skrev:

fel av dig!

mvh

men de e ju helt värdelöst enligt mig.. kladar å kletar,blir fullt me stora porer.

SÅÅÅÅÅÅ mycke lättare å snabbare me bonocell som man nu ska plasta... men varför ska man ha de i skuffen??     ska man gjuta en låda i balja så e de ju bara vaxa den typ 4ggr å sen köra me släpmedel.. SKIT lät.

16 197 Inlägg
27 maj 2009
schruttan skrev:
de fastnar på golv osv, väldigt kladdigt och så..skulle avråda dig till att spruta in det i bagaget^^

skulle väll va om du plastade hela bagaget och sen skära bort plasten och försöka få det stabilt sen..
mycket jobb att plasta ett helt bagage...

sen det med plastningen, du kan ju skära hur du vill ha det och sen smälla på glasfibermatta och polyester..
Mvh

de e inte så mycke jobb å plasta ett helt bygge om man gör RÄTT..   

man plastar lätt en låda på EN kväll å sen kvällen efter e de bara spackla å slipa.

men många gör ju helt galet fel så dom får slipa i evigheter.

85 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
jag är amatör och kör efter det som jag tycker verkar lämpligast. Jag ska lägga in plast (byggplast) som jag ska täcka med bara och prova och se hur det blir på en liten del.

218 Inlägg
27 maj 2009
okej evilaudio.. bygger du ett helt bagage i plast på 2 kvällar och det blir bra så skulle jag gärna vilja veta hur du bär dig åt..

ONTOPIC,
det är svårt att ge dig råd och hjälp när man inte vet hur du vill ha det ,och inte hur de ser ut heller!
sen hur mycket du vill ha, ett helt stycke som du kan ta ur eller sätta fast osv..
Lycka till! smile
Mvh

Bilplåtslagare
324 Inlägg
27 maj 2009
evilaudio skrev:
schruttan skrev:
evilaudio skrev:

fel av dig!

mvh

men de e ju helt värdelöst enligt mig.. kladar å kletar,blir fullt me stora porer.

SÅÅÅÅÅÅ mycke lättare å snabbare me bonocell som man nu ska plasta... men varför ska man ha de i skuffen??     ska man gjuta en låda i balja så e de ju bara vaxa den typ 4ggr å sen köra me släpmedel.. SKIT lät.

Släpmedel, är det något man har till släp?

OnT: Klart det går fint att bygga med byggskum. Det finns oljeliknande medel som ska pensla in hela området där fogskummet kommer flyta ut. Sen är det bara(som du säger) lyfta ur klumpen och fila tills du är nöjd. Har byggt mycket med fogskum! MVh!

205 Inlägg
27 maj 2009
Täcker du in bagaget först med t.ex. sopsäckar så borde skummet fastna bara på det och inte på nåt annat. Sen kan du om du vill efter att du har fixat till formerna klä in fogskummet med aluminiumfolie och lägg glasfiber på det och låta det torka sen är det bara att ta bort glasfibret och slipa och spackla. Då får du bort fogskummet och ner vikten en del istället för att lämna kvar det.
Men du får ju göra som du vill, ger bara lite tips smile

514 Inlägg
27 maj 2009
flytande bonocell är det du behöver, påminner om fogskum men du kan bearbeta det redan efter 30min

skicka pm om du är intresserad

218 Inlägg
27 maj 2009
NismoP11 skrev:
Täcker du in bagaget först med t.ex. sopsäckar så borde skummet fastna bara på det och inte på nåt annat. Sen kan du om du vill efter att du har fixat till formerna klä in fogskummet med aluminiumfolie och lägg glasfiber på det och låta det torka sen är det bara att ta bort glasfibret och slipa och spackla. Då får du bort fogskummet och ner vikten en del istället för att lämna kvar det.

inte för att gå imot dig, men det bästa är ju att ha så lite spackel och polyester som möjligt, fogskum väger ju inget ?

Så det bästa är väll att lägga polyestern direkt på fogskummet, men, troligtvis så kan det som adrian-styling ha hjälpa lite, men du behöver nog lite fogskum också..

Mvh

85 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
jag har provat med fogskum nu och ska snart lägga upp en bild på hur det ser ut. har även en motor värmare i bilen så att det ska torka fortare. får se om jag blir nöjd med det

205 Inlägg
28 maj 2009
schruttan skrev:
NismoP11 skrev:

inte för att gå imot dig, men det bästa är ju att ha så lite spackel och polyester som möjligt, fogskum väger ju inget ?

Så det bästa är väll att lägga polyestern direkt på fogskummet, men, troligtvis så kan det som adrian-styling ha hjälpa lite, men du behöver nog lite fogskum också..

Mvh

Det beror på. Har faktiskt märkt att fogskum väger nog en del iaf. Men det är klart att det beror på hur mycket man lägger av det, men t.ex. min första kofångare jag byggde hade jag byggskum och styrofoam som grund och laminerade sedan in det och konstigt nog så väger den mycket mera än den jag byggde nu som är helt i glasfiber. Så det blir inte så lätt som man tror. Samt om man inte lägger glasfiber och spacklar rätt på fogskummet och trycker en gång på spacklet efter det så tynger man undan fogskummet med den följden att spacklet spricker och det blir en grop. Och det är ju inte roligt om man har slitit med det och spacklat och lackat. Och skall man använda det som man plastat som sidor eller liknande som bara fyller ut och inte hör till själva baslådan så behöver man inte använda så mycket glasfiber räcker gott å väl med bara några lager om man lägger stag eller liknande som stöd och plastar in dessa så blir det stabilare än vad du nån gång kan få med fogskum.

Så jag rekommenderar att man lägger glasfiber det blir mera jobb men det är inte roligt att se sitt arbete gå till spillo om det är nåt som slår i misstag eller liknande mot det och det spricker sönder. Detta allt som jag skrivit är ju efter mina erfarenheter och små test och jag vet ju inte hur mycket fogskum TS skall använda/fylla upp i bagaget det beror ju på.
Senast redigerat av NismoP11 (28 maj 2009)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 maj 2009
Lyssna på Evilaudio i den här tråden, han vet vad han pratar om och det blir bra mycket mindre jobb i längden.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

85 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Jag kan prova det EvilAudio sa men jag behöver fler uppgifter hur man går tillväga då. Hur skaffar man bonocell? hur går man tillväga? och liknande skulle vara tacksam om man fick reda på det då.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95498/670280_5mgcbh.jpg
Jag fog skumma förut för kanske 5 timmar sen. och ska nu vänta på att det torkar så att jag kan ta ur det och börja skära och det. men blir det inte bra så har jag ju provat i alla fall:D Och då kör jag på bonocell om jag får reda på hur det funkar vill säga:P

1 581 Inlägg
28 maj 2009
Får inte ihop den där bilden i huvet vad som är vad.

85 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Fellow skrev:
Får inte ihop den där bilden i huvet vad som är vad.

Det är vänster sidan i bagaget som är skummat näst intill hela vänster sidan. är lite sne bild tongue kommer bättre bilder inom kort!

Sök