4373
Sök

dubbla talspolar, till olika kanaler. (funkar det???)

7 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
hej
jag har en fråga, kan man koppla ihop en bas med 2 talspolar till olika kanaler. tex talspole 1 till stegets första kanal och talspole 2 till stegets andra kanal???
jag har ett Lanzar Vibe steg och tänker på att köpa en Kicker L7 med dubbla 2 ohms spolar,

jag tror inte att det går för stegets kanaler kan ju inte vara exakt likadana(kan ju skillja lite på dom i effekt m.m) enligt min egen teori så kommer inte talspolarna att jobba exakt med varandra vilket som kan resultera i en kass bas efter ett tag. Men detta är ju vad jag tror. skriv gärna vad ni tror/vet.
jag är inte så super bra på detta ämnet.

Mvh Energi

4 554 Inlägg
14 april 2006
jag tror de kommer funka men som du säger så kanske inte maxeffekten är lika uppmätt på båda kanalerna men att basen skulle ta skada av de tror jag inte eftersom dom inte motverkar varandra utan att dom hjälper varandra.. de som skulle ta skada var om du inte får faserna rätt...

7 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
men  tänk om den en talspolen trycker framåt och den andra vill tebaka lite. då jobbar dom ju mot varandra med ett högt motstånd vilket i sin tur kommer att höja temperaturen på spolarna tills dom bräns kanske. (bara en uterligare teori)
MVH Energi

Servicetekniker
300 Inlägg
14 april 2006
Energi skrev:
men  tänk om den en talspolen trycker framåt och den andra vill tebaka lite. då jobbar dom ju mot varandra med ett högt motstånd vilket i sin tur kommer att höja temperaturen på spolarna tills dom bräns kanske. (bara en uterligare teori)
MVH Energi

Det är nog ingen risk för det så länge du inte fasvänder någon av spolarna.

//Erik

Go hard or Go home!

7 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
oki men då provar jag mig lite försiktigt fram! och se vad som händer:) tack för svaren!
MVH Energi

20 Inlägg
14 april 2006
Om slutsteget körs i stereo, så du har höger i ena och vänster i andra kanalen kan det bli skillnader i ljudet, fast basljuden kanske är lika i höger/vänster.

4 554 Inlägg
14 april 2006
Energi skrev:
MVH Energi

du har du ju fasvänt fel:P få faserna rätt och de löser sig.. varför inte brygga ch1 och ch2 kanske inte går? hade vart bättre...

Sök