3494
Sök

Uxväxling i bakaxlarna hur vet man vad man ska ha?

1 028 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan jag har en 740 med t5 motor och bmw ZF M3 låda och org bak axel bör väl vara 3:54 i ut växling 11 kuggar på pinnjongen och 39 på kronhjulet.

Men nu till saken vill att den ska varva mindre den varvar 3000rpm i 100km/h normal bil ca 3000rpm i 130km/h

Ska man har typ 4:10 eller 3:10 i utväxling för de ska bli bra?

Tacksam för svar å frågor angående utväxlingar

Har inget å skriva ännu

21 761 Inlägg
28 maj 2009
#2
Då ska utväxlingen vara lägre än 3,54:1.

1 028 Inlägg
21 761 Inlägg
28 maj 2009
#4
Ja. Det du behöver är ett lägre förhållande mellan pinjongdrev och kronhjul (mindre nedväxling), vilket innebär lägre än 3,54:1. smile

Om 3,10:1 skulle funka vet jag inte riktigt, har inte försökt räkna ut hur stor skillnad det gör i motorvarvtal. Andra som har labbat med bakaxlar får ge bättre svar.

1 028 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#5
ska man ta antalet kuggar på pinnjongen delat med kuggar på kronjulet?

I vilkat bakaxlar hittar man sånna utväxlingar?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#6
om jag har 11 och 39 kugg så skulle du vilja ha att jag har hur många kuggar typ på varje? fler respektive mindre?

Har inget å skriva ännu

21 761 Inlägg
28 maj 2009
#7
Fler kuggar på pinjongdrevet eller färre kuggar på kronhjulet. Man tar kronhjulets kuggar och delar med pinjongdrevets kuggar, då får man fram utväxlingsförhållandet. Exempel:

Kronhjul: 36 kuggar
Pinjongdrev: 11 kuggar
Utväxlingsförhållande: 36/11 = ca 3,27 (alltså 3,27:1).

Kronhjul: 39 kuggar
Pinjongdrev: 12 kuggar
Utväxlingsförhållande: 39/12 = 3,25 (alltså 3,25:1).

12 086 Inlägg
28 maj 2009
#8
3.31 sitter i vissa (om inte alla) 940 LTT

1 028 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#9
okioki i alla ltt? hört att 940 gl axlar med ska vara bra?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#10
vi säger att jag har 3,54:1 idag i sätter i en 3,31:1 vad tror ni att de skulle göra i hastighet om vi säger samma varv 3000rpm

Har inget å skriva ännu

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 maj 2009
#11
5-8 km/h skillnad vid 3000 rpm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

854 Inlägg
28 maj 2009
#12
Med 165/65-15:
3.31 -> 101,7 km/h vid 3000 varv
3.54-> 95,1 km/h vid 3000 varv
6,6 km/h diff

Med 215/35-18
3.31 -> 103.8 km/h vid 3000 varv
3.54-> 97 km/h vid 3000 varv
6,8 km/h diff

Allt beroende på däck, men där har du två exempel.


1 028 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#13
skulle vilja få den liknade org typ 130km/h på 3000 varv istället för 100km/h på de varvet. men 120 hade varit lagom tycker jag men verkar bli svårt?

Har inget å skriva ännu

12 086 Inlägg
29 maj 2009
#14
Det är inte alls svårt, det borde ju finnas en volvoaxel med lägre än 3.31 om inte de duger.
Dieselbilarna borde ju ligga under 3.

1 028 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#15
jo jag satt me å fundera på diesel bilarna men såklart från en manuelldå ju... ingen som vet var man hittar fakto om de? letat över allt tycker jag

Har inget å skriva ännu

854 Inlägg
30 maj 2009
#16
Vad jag vet finns det inte högre utväxling än 3.31 till 740/940. Kanske går att bygga själv men inte original. Vet inte vad de flesta manuella dieselbilarna har för utväxling men polaren har en automat och den har 3.73. Vad jag vet finns bara 3.31, 3.54, 3.73, 3.91 och 4,10 som original.


2 122 Inlägg
30 maj 2009
#17
tycker de borde vara perfekt för en bus bil du skulle nästan ha lite lägre om du ska kapp köra tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

283 Inlägg
30 maj 2009
#18
på min svarta 940ltt-95 jag hade innan hade jag 3.54 i utv. och den gjorde 130 vid 3000 rpm:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
31 maj 2009
#19
zf lådan är väll 1:1 på 5:an?
där av problemet att det varvar

helt klart vanligast utväxlingen är 3.54 på 940turbo med manuell låda och 3.73 på automaten
medans lågtrycksturbon och dom mesta andra 740/940 har 3.73

har aldrig själv sätt någon 700/900 som haft lägre utväxling

Kör fort så hinner inget hända...

140 Inlägg
31 maj 2009
#20
oftast har man ju överväxel på 5 an .. vilket är lägre än 1.1 , 0ftast 0.8 .. så länge du kör med 1.1 på 5 an blir det svårt att på ett enkelt sätt få ner varvtalet på motorväg sad tyvärr , det är ju enklare att få tag på en låda med 0.8 än att få tag på en bakaxel med lägre utväxling än 3.31på volvo ..


Sök