2570
Sök

318is e36, Spricka i grenrör

BFO
130 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Tjena. Har kollat på en BMW e36 318is -92 men som har lite fix. Ett problem var att grenröret spruckit och jag undrar då:

1. Ingen höjdare att svetsa, eller?
2. Passar grenrör från vanliga 318 e36, eller måste det vara IS?
3. Om motorerna är olika, vad är då beteckningen på 318is motorn?
4. Är ett grenrörsbyte något man kan göra utan större problem?
Har inte tummen riktigt mitt i handen så borde man klara det?

Tacksam för snabba svar!

Mvh Johan

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 maj 2009
Jag har svetsat flera grenrör med bra resultat.

rätt lätt kapa upp ett spår där sprickan är med en vinkelslip, sen tar jag pinnsvetsen och bränner på. har hållt i flera åt på BMWn tex.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

BFO
130 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
okej, hittade ett grenrör för 318is som gick på 500kr i fint skick så känns som om man kan byta ut det. Men är det ett stort ingrepp? Kan gissa på att det sitter utav h-e.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 maj 2009
snåla inte på 5-56 så brukar det inte vara några problem att lossa muttrarna/bultarna som håller grenröret
går dom av blire lite jobbigare men allt går lösa
går det som man vill byter du grenrör på 20min

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
29 maj 2009
Gått smidigt på de jag bytt på. bunkra upp med 55-6 eller wd40 eller biltemas varianter och spraya några gånger dagen innan (vet ej om det hjälper men jag brukar göra så om det finns tid)

Dra försiktigt bara och "knacka" gärna på hylsan innan så att man får lite vibrationer och värkligen får på hylsan.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

BFO
130 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Skönt att höra att det inte borde vara för svårt. Ska iväg och kolla på den idag och känna hur den känns:)
Tack för snabba svar!

Mvh Johan

BFO
130 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Var iväg och kollade idag. Men när jag kollade under huven såg det jäkligt trångt ut. Är det mycket som ska veck innan man får utrymme för att dels skruva men sen också få ut det? Jag misstänker att man arbetar underifrån?

Mvh Johan

huh?
10 427 Inlägg
461 Inlägg
1 juni 2009
Svetsa går jättebra, ser inga problem i det?

BMW - Better Make Way

832 Inlägg
1 juni 2009
Finns en liten risk att det spricker eftersom att det är gjutet. Men ska du svetsa så är det bäst att göra det på plats om det går. Som ovan skrev så kan du slipa ur sprickan lite och sen varmköra motorn så du får upp värmen i grenröret sen är det bara att svetsa och hoppas på det bästa. Du kan ju svetsa en cm åt gången och ta en slagghacka och knacka på svetsen så är det mindre risk att det spricker.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök