2664
Sök

Slutstegs bekymmer och tvärdöd huvudenhet.

272 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Hej på er allesammans!

Har stött på lite bekymmer när jag sitter och pillar ihop stranddunka-burken inför sommarens festivaler och strandövningar!

Jag har plockat på mig 3-4st olika bilsteg, vissa från en firma som sålde sin lokal för ett par år sen, och ett från en av mina bilar som ska ha fungerat bra däri hela tiden (de andra från företaget vet jag inte)

Från början så lyckades jag inte få ström i någon utav dem tills jag började förstå mig på lite om hur det här med "remote" fungerar, har sett att flera byglat remote till 12v för att få det att lira, vill bara försäkra mig om hur jag bör göra så jag inte bränner något (har aldrig sysslat med sånt här förut)

http://i493.photobucket.com/albums/rr297/Karolus68/HPIM0967.jpg?t=1243789842

Här på bilden ser ni steget jag vet fungerar, till höger i bilden är porten för ett par högtalare (4 kanals så det finns ett likadant på motsatt sida ur bild) den nedersta mellersta porten i iso stycket som inte har någon sprint leder till en hankontakt i kontaktstycket och en orange sladd.
På steget i bilden står det "use either orange for turn-on" antar att detta agerar "remote" som jag sett på det andra stegen jag har.

Så frågan är ju hur kopplar jag detta steg till ett bilbatteri endast för att få det att gå igång?

Fråga nummer två:
Slutsteg - Ipod, kan jag använda mig av en sånhär lösning?
Vet att jag har lirat ipod på hemmabioförstärkaren med en sådan här sladd förut så det borde väl i praktiken fungera?
http://i493.photobucket.com/albums/rr297/Karolus68/HPIM0968.jpg

Fråga nummer tre:
Har lyckats rädda en pioneer huvudenhet som tyvärr ligger på annan ort nu, men den är relativt modern och fungerade utmärkt när den monterades ur bilen(cd och lågnivåportar och hela kittet), men likt mina andra gamla kasettbandspelare som jag testat med kan jag inte få den att hoppa igång med endast en koppling till bilbatteri, kan det vara så att det finns något motstånd, eller "remote" liknande lösning även på denna för att få den att gå igång?

Somsagt ligger den på annan ort så jag har bara bildminnet kvar av den i huvudet, det står "MOSFET 4x45W" och sladdarna baktill är av exakt samma iso kontakt som på philips.

Återkommer såfort jag vet mer om denna, men hoppas att det är något vanligt bekymmer så det kanske inte behövs tongue

Tack på förhand och ursäkta den rentutsagt KRYPTISKA posten jag just skrivit, har extremt bråttom då jag håller på att byta isp och internet ska ner om en kvart tongue
Senast redigerat av Niotusen (31 maj 2009)

Sierra-döbel

398 Inlägg
31 maj 2009
Niotusen skrev:
"MOSFET 4x45W"

Information om mosfet förstärkare och 4x45w står för 4st 45watts kanaler dvs den kan ge 45w per högtalare om du har 4 st inkopplade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/MOSFET-f%C … C3%A4rkare

fråga 2
Ja, det fungerar att koppla in dådär

Fråga 1
Du kopplar den till remoten på stereon så att det startar samtidigt som den ,annars så kan du ta ett 12v´s batteri och en switch som du kopplar du remoten på det
Senast redigerat av Pierre-na (31 maj 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

1 749 Inlägg
31 maj 2009
Fråga2: svar ja

Åsså han jag inte först med det svaret.
Senast redigerat av patrikke (31 maj 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

jobbar påre
751 Inlägg
31 maj 2009
hmm de dära steget såg inte ut å vara från de senaste åren alltså?tongue de har några år på nacken antar ja?

Remoten är för att starta ssteget.. alltså du kopplar ström,jord till steget (MED ordentliga kablar från batteri/kaross) då startar inte steget utan de har bara ström för att kunna drivas.. SEN för att steget ska starta så ska de även matas in 12v på Remoten. detta ska då stereon göra (brukar vara en blå kabel på stereon).. detta ska då slå av när stereon slår av (när bilen slår av dvs) för att slippa urladdade batterier..
Du kan fixa en så kallad bygling på remoten genom att dra ström från matningen men då är steget igång HELA tiden tills du tar bort kabeln från matningen.. detta är då inget att rekommendera ifall du nu skulle glömma kabeln så får du rulla igång bilen sen...

vad det gäller stereon så finns det ungefär samma som till steget, plus,jord,remote.. remote gör så att stereon startar... denna remote ska då starta när du antingen vrider om nyckeln eller liknande..alltså slå av när du drar  ur nyckeln... sen har du plus. detta är då matning.där ska de finnas ström på hela tiden. det finns oftast kopplingschema för detta på stereon. annars kan du ju ta en bild på kablarna på stereon så finns de många som kan säga vad som är vad på stereon.jag ska inte yttra mig om färger på kablar osv då jag inte har så stor koll på just vilka som är vilka

272 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Tack för svaren gubbar, fick igång huvudenheten efter ett tag, trist att cd spelaren verkar krasslig dock (klarar ca 3 timmar sen börjar cd-skivorna hacka som om de vore repiga)
Blir nog endast slutstegsdrivning trotsallt.

Efter lite bekymmer med att ingenting hände när jag kopplade in stereons remote till +12 med en vippströmbrytare så tittade jag närmare på de andra sladdarna och hittade en gul "backup" som det hade en silvrig text på själva sladden där det stod "feed constant +12v"

efter att ha kopplat in den lirar det hur bra som helst, det fina är att det dessutom är relativt strömsnålt, spelade under ett "testjam" i ca 3 timmar sen började ju tråkigt nog cd läsaren lagga (hade samma problem när den satt i bilen)

den klarade dessa 3 timmar med varierande volym och massa låtbyte utan bekymmer på mitt lilla 12v 6ah batteri från jula, och när jag mätte upp strömmen vid hemkomst så låg den fortfarande på 12.3 (från ursprungliga 13.1)

Sierra-döbel

Sök