3230
Sök

Fråga ang oljeläckage nyare saab 9-5

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag är ute mycket på KVD och kikar på bilar, och är lite intresserade av nyare saab 9-5 från 06 och framåt. Men nästan på varenda står det något om "oljeläckage" "oljespill" eller "oljesöl". Bilarna har liksom gått mellan 5 och 10 000 mil och läcker olja. Är det nått man ska bry sig om eller är saabarna lite klena? 

mvh Emil

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

236 Inlägg
3 juni 2009
Något att bry sig om är det ju förstås, aktiva oljeläckage är enligt svensk bilprovning ej tillåtet i dessa dagar. Finns ingen bil som ska behöva läcka olja om den är fullt fungerande så en 06 saab med oljeläckage är nog inte helt rätt.

4 586 Inlägg
3 juni 2009
nästan alla bilar har det kvd. Min bil hade lite oljespill sedan senaste servicen kan även vara så på saabarna för så dåliga kan dom inte vara

1 562 Inlägg
3 juni 2009
ja dom garderar sig nog, för har dom skrivit oljeläckage kan ingen klaga på besiktningen dom utfört.

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
nästan alla bilar har det kvd. Min bil hade lite oljespill sedan senaste servicen kan även vara så på saabarna för så dåliga kan dom inte vara

joo många har ju de, men de är ju på 90% av alla saabarna, och kanske 20 % av alla audi bilarna de står om oljeläckage...

- Har du champagne?

4 586 Inlägg
3 juni 2009
Ellertz skrev:
jorre83 skrev:

joo många har ju de, men de är ju på 90% av alla saabarna, och kanske 20 % av alla audi bilarna de står om oljeläckage...

sant. men sedan så finns det knappt en enda motor som är helt torr under heller

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Ingen som har en nyare saab som vet om dom läcker mycket olja?

- Har du champagne?

135 Inlägg
5 juni 2009
det vore ju bra om man fick reda på var det läckte, jag har då inte sätt generellt att de läcker olja på saabarna. Det brukar volvo vara bra på annars!wink

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 juni 2009
Ellertz skrev:
Ingen som har en nyare saab som vet om dom läcker mycket olja?

min som hade rullat 27k läckte inte en droppe

2slow

832 Inlägg
5 juni 2009
Problemet med sabbarna är väll vevhusventen men det ska väll vara åtgärdat vid någon årsmodell men kommer inte ihåg vilken.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 Inlägg
5 juni 2009
9-5:orna från o med års 06 framåt brukar läcka ifrån gavelplattan mellan Motor och växelllåda..  på en del av dom var det kampanj det gick på garanti så man rev ner hela växelllådan och byte och tätade me ny sån där rödtäning.. men det blev nog för dyrt för GM så nu byter dom bara 3 st skruvar till gavelplattan om det är garanti på bilen.. tror ej det är nån bra lösning eftersom tätningen där imellan är flytande geleaktig tätning, så det rinner nog bort med oljeläckaget..
Senast redigerat av Samilo (5 juni 2009)

Sök