3600
Sök

Vacum i motorblock.

6 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#1
Kan någon verifiera effekthöjning genom att skapa vacum i motorblock ? Enligt ett proffs jag gaggat med var det den bästa/billigaste trim han gjort, 2 fördelar enligt uppgift:
1. Effekthöjning genom att sänka tryck i block till noll atmosfär = ca 1kg högre kompression andra sidan kolven
2. Luftmostånd för kolv och vev minskas.
Dessutom sugs alla oljeläckage inåt så jag kan parkera längre stund innan oljepölen under blir för stor.

Kan jag använda ac-kompressorn för att skapa vacumet ?
Senast redigerat av knabbjolf (4 juni 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#2
kompressor komprimerar, du behöver en vaccumpump

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
4 juni 2009
#3
Klurade lite på denna och kan snabbt konstatera såhär.
OM detta hade varit en "genialisk idé" hade de stora motortillverkarna redan använt tekniken.
Men jag skall försöka ge lite mothugg smile
knabbjolf skrev:
1. Effekthöjning genom att sänka tryck i block till noll atmosfär = ca 1kg högre kompression andra sidan kolven

• Vilket skulle ge att det är lättare för kolven att färdas nedåt.
Nu vänder ju kolven där nere och går upp igen.....skulle det då vara vacum i vehuset motverkar detta då rörelsen uppåt = det man vinner på väg ner förlorara man på väg upp.
• Vevhuset är inte gjort för att klara -1bar.
Vevaxeltätningarna klarar det t.e.x inte.
knabbjolf skrev:
2. Luftmostånd för kolv och vev minskas.

För vev kan jag köpa men inte för kolv då man som sagt förlorar på väg upp.
knabbjolf skrev:
Dessutom sugs alla oljeläckage inåt så jag kan parkera längre stund innan oljepölen under blir för stor.

Har man läck kommer undertrycket att minska och vinsten skulle i så fall bli mindre.....dessutom skulle det sugas in smuts i oljesystemet vilket är mindre bra.
knabbjolf skrev:
Kan jag använda ac-kompressorn för att skapa vacumet

Oavsett pump kommer det att krävas kraft....och vart får man kraften ifrån roll

Nä.....jag tror "proffset" pratar i nattmössan wink

MVH Jonas
..............

1 867 Inlägg
4 juni 2009
#4
Många inom dragracing som faktiskt gör det här, de har en undetryckspump som suger ur luften ur vevhuset, men verkligen inga -1bar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

140 Inlägg
4 juni 2009
#5
hur får du vacum tätt i kolvringarna ?? det skulle jag veta , dom är ju inte direkt täta efter ett par tusen mil :)och om du har högt undertryck i vevhuset motar inte det när kolvarna vänder uppåt då ??sugeffekt ??inom dragracing kan jag köpa för dom river u maskinen efter varje race och mäter upp allting igen , men på en gatbil är nog detta ett onödigt förfarande smile
Senast redigerat av brk95 (4 juni 2009)

6 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#6
Tack för synpunkter.
Era mothugg väger lätt mot detta proffsets namn, killen jag gaggade med förklarade när jag hittade en märklig burk i motorrummet:
Motor är kompressormatad hemi V8 i en cuda, fixade toppar och vassare kam, exakt effekt fick jag ej men ägaren har bänkat motorn efter varje modifiering och hävdade 10%effekthöjning efter montering av vacumpump. Idén hade han fått från dragrace.
Jag tänker inte teorisera utan prova, killen är klart trovärdig (tänker ej hänga ut någon med namn, har vi tur fyller han själv på i tråden) och vad vore enklare än att montera tebax sketna ac-compressorn ?
Har jag tur så bränner jag ac-kompen så mitt snåla jag kan kasta skräpet, vem behöver äcklig ac-luft i sverige ? Jag förväntar mig aldrig noll atm i blocket, max 0,5atm som bäst, att få tätt i kolvringar etc hör väl knappast hit, det är tryckskillnaden som driver en kolv nedåt i en gamla ottomotorer.
Hur mycket vacum tror ni en delco(GM) ac-kompressor kan skapa på SUGSIDAN (lurar på om det är värt besväret mecka med ac-kompressor) ?

Supraman
2 300 Inlägg
4 juni 2009
#7
knabbjolf skrev:
Tack för synpunkter.
Era mothugg väger lätt mot detta proffsets namn, killen jag gaggade med förklarade när jag hittade en märklig burk i motorrummet:
Motor är kompressormatad hemi V8 i en cuda, fixade toppar och vassare kam, exakt effekt fick jag ej men ägaren har bänkat motorn efter varje modifiering och hävdade 10%effekthöjning efter montering av vacumpump. Idén hade han fått från dragrace.
Jag tänker inte teorisera utan prova, killen är klart trovärdig (tänker ej hänga ut någon med namn, har vi tur fyller han själv på i tråden) och vad vore enklare än att montera tebax sketna ac-compressorn ?
Har jag tur så bränner jag ac-kompen så mitt snåla jag kan kasta skräpet, vem behöver äcklig ac-luft i sverige ? Jag förväntar mig aldrig noll atm i blocket, max 0,5atm som bäst, att få tätt i kolvringar etc hör väl knappast hit, det är tryckskillnaden som driver en kolv nedåt i en gamla ottomotorer.
Hur mycket vacum tror ni en delco(GM) ac-kompressor kan skapa på SUGSIDAN (lurar på om det är värt besväret mecka med ac-kompressor) ?

du ska nog kolla upp vilka du kallar proffs, en av dom som skrivit i tråden e gammal motorbyggare som byggt tävlingsmotorer.

fler skulle använda sig av vacuum om det vore lönt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 059 Inlägg
4 juni 2009
#8
jo vaccumpump sitter det org på vissa volvos tex.
auto verdi har ju en vaccumdel på en av sina torrsumps-pumpar.
Fördelen med det är ju att man kan varva med om man har undertryck o att man har ett stabilare oljetryck i motorn vid höga g-krafter som vid acc eller bankkörning.
Vaccumpump är sista lösningen innan torrsump.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

140 Inlägg
4 juni 2009
#9
annars så sitter det ju vacumpump på de flesta lite äldre diesel bilar , då dom ju inte får vacum till bromsservot annars :9

22 Inlägg
4 juni 2009
#10
Som flera sagt så verkar detta något hokuspokus.

10% mer effekt av vaccum i tråget? Dvs jag skulle få ut 80 hästar till då. De låter ju inte direkt troligt.

Jag är mer innne på Jontes spår, att de du vinner pga vaccumet (om de ens ger något possitivt) förlorar du genom att skapa vaccumet samt kolvens rörelse.

Detta låter som rent bulshit, de ända man kanske kan vinna med vaccum är något possitivt för smörjningen då. Men att få ut mer hästar köper ja verkligen inte då de troligtvis går åt mer hästar att göra vaccumet än de ger.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se

Nattarbetare
173 Inlägg
4 juni 2009
#11
knabbjolf skrev:
vem behöver äcklig ac-luft i sverige ?

Vi lasbils chafförer behöver det smile

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 juni 2009
#12
knabbjolf skrev:
Tack för synpunkter.
Era mothugg väger lätt mot detta proffsets namn, killen jag gaggade med förklarade när jag hittade en märklig burk i motorrummet:
Motor är kompressormatad hemi V8 i en cuda, fixade toppar och vassare kam,

Den burken hittar du i många jänkare där man åker med vassare kam och orsaken är INTE att ordna vacum inne i motorn utan främst till bromservon. Höglyftande kam = uselt vacum i insuget.
Senast redigerat av hotrodder (4 juni 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

832 Inlägg
5 juni 2009
#13
Audis 2,3:a tror jag att det är det vacum i men jag kan vara ute och cyckla. Men skruvar man av oljelocket med bilen igång så stannar den iaf. Trodde först att det var något fel på vevhusventilation eller något men fick sen höra att det skulle vara vacum i motorn. Vet inte om detta är sant men någon auditok kanske vet bättre och isåfall kanske varför det är så.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 688 Inlägg
5 juni 2009
#14
Lurken_85 skrev:
Audis 2,3:a tror jag att det är det vacum i men jag kan vara ute och cyckla. Men skruvar man av oljelocket med bilen igång så stannar den iaf. Trodde först att det var något fel på vevhusventilation eller något men fick sen höra att det skulle vara vacum i motorn. Vet inte om detta är sant men någon auditok kanske vet bättre och isåfall kanske varför det är så.

Samma sak på min bmw och min volvo 740 smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

140 Inlägg
5 juni 2009
#15
lite vacum blir det i de flesta motorer , testa med att släppa olje påfyllningslocket så märks det på motorn att den ändras , men det är olika mycket på olika motorer ,

4 001 Inlägg
5 juni 2009
#16
brk95 skrev:
lite vacum blir det i de flesta motorer , testa med att släppa olje påfyllningslocket så märks det på motorn att den ändras , men det är olika mycket på olika motorer ,

skulle påstå att det är helt tvärtom, det är övertryck i de flesta motorer, kolla på vad som händer när du får en täppt vevhusventilation, då trycks packboxar osv. sönder.
racefan skrev:
jo vaccumpump sitter det org på vissa volvos tex.
auto verdi har ju en vaccumdel på en av sina torrsumps-pumpar.
Fördelen med det är ju att man kan varva med om man har undertryck o att man har ett stabilare oljetryck i motorn vid höga g-krafter som vid acc eller bankkörning.
Vaccumpump är sista lösningen innan torrsump.

Helt rätt, man ska inte ha undertryck utan man strävar efter 0-tryck på undersidan av kolvarna.
Det kan ge en ganska bra effekthöjning på vassa racemotorer.

Det finns ganska enkla lösningar som man kan göra detta på, antingen med en mekanisk vaccumpump som drivs med rem eller liknande eller med en elektrisk, man kan även sätta det i grenröret och använda avgasernas flöde till att suga med sig övertrycket ifrån vevhuset, man sätter i ett rör i "byxan" på grenröret som sitter vinklat längs med avgassystemet och sedan sätter man en ventil som förhindrar att det går bakvägen in i motorn, lämplig ventil för detta är t.ex en EGR-ventil och sedan till vevhusventilationen, detta sättet är inte lagligt men det funkar.
Ganska vanlig lösning på jänkebilar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#17
Tackar för inlägg, några av inläggen tolkar jag som heja-rop så med kombinationen optimism och dumhet tänker jag nu vandalisera min ac-kompressor.
Vill kommentera tanken om att jag skulle "bromsa" kolvarna på vägen upp, tror inte mitt lilla vacum inverkar nämnvärt mot det tryck som byggs upp i cylinder under kompression, teoretiskt isf en förlust i gasväxlingscykle. Dessutom tänker jag mig volymen konstant i blocket, dvs, på min v8 går lika många kolvar upp som ner så ingen kolv kommer skapa mer vacum än ngn annan.
Venturi-effekten mha grenröret som kolvas beskriver låter ju klart lockande men jag tror det kan bli mycket snickrande för att optimera, provar nog först med någon typ av pump. Dock, vid senaste besiktning av min chev smallblock rapporterade besiktningsman bra avgas värden likvärdiga en miljöbil(han skojade inte) så det finns säkert utrymme smyga ner oljedimmorna i auspuff anläggningen. Så slappa regler har vi för miljöbilar.

57 Inlägg
6 juni 2009
#18
nu vet jag inte va du har för bil men jag skulle nog välja och göra som biltilvärkarna gör nu för tin., och dra slangen från vevhus ventilationen till en katchtank som fångar upp ev olja och sedan ansluta till insuget., där man redan har vakum:P


Dr. Turbo
459 Inlägg
7 juni 2009
#19
jag kör vakum i mitt vevhus .... mha turbon
annars är torrsump inte så dumt för att fixa vakum i vevhuset



Sök