fredriko666 skrev:
Jag undrar vad t ex. Ah betyder och hur mkt man ska ha, cca värdet osv...
Koop har reden gett bra svar, jag tänkte bara förtydliga litegrann angående Ah och CCA.
Batteriets Ah mäts oftast med "20 timmarsmätning", man belastar batteriet i 20 timmar med en viss konstant ström tills spänningen har sjunkit ner till 10,5 V. Den ström som används vid belastningen multipliceras med 20 och då får man fram Ah.
Exempel: Batteriet kan belastas med 3 A i 20 timmar innan spänningen sjunker till 10,5 V. 3 A x 20 h = 60 Ah.
Men det innebär inte att batteriet kan belastas med 60 A i en timme, riktigt så enkelt är det inte. Ju högre ström man belastar med desto fortare sjunker spänningen i förhållande till tiden, dvs med 60 A så kommer spänningen att sjunka ner till 10,5 V innan en timme har gått.
När batteriet har belastats med en sån här "låg" ström och spänningen har sjunkit ner till 10,5 V så räknas det som en 100% urladdning, vilket är skadligt för batteriet dels ifall batteriet inte laddas upp inom snar framtid och dels ifall det upprepas många gånger. Startbatterier är extra känsliga för såna djupa urladdningar.
CCA är en förkortning av Cold Cranking Amps, dvs köldstartström. Det finns flera olika mätstandarder (bla SAE, EN och DIN) och varje standard brukar ha sitt eget sätt att mäta. Gemensamt för alla dessa standarder är dock att omgivningstemperaturen (egentligen batteriets temperatur) ska vara -18 grader.
SAE-standarden för denna mätning går till så att batteriet belastas med en viss ström i 30 sekunder och slutspänningen får inte understiga 7,2 V. Den vanligaste mätstandarden (åtminstone i Europa) är dock EN-standard, exakt hur den mätningen går till är jag dock inte helt säker på eftersom det kan stå lite olika fakta på tillverkarnas hemsidor angående mättider och belastning.
När det gäller hur stort batteri man ska välja till bilen, då brukar jag rekommendera så stort batteri som det ryms på batterihyllan (om plånboken tillåter förstås). Jag ser ingen nackdel med detta.