2489
Sök

Xenonkonvertering på helljus Skoda Octavia RS Combi -03

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Ett av mina halvljus börjar ge upp och jag måste då jag har xenon plocka ur strålkastaren för att byta den lampan och tänkte då att medan jag har strålkastaren ur kan byta samtliga lampor och byta till xenon i helljuset också, självklart byter i båda strålkastarna. Mina frågor är nu dessa:
Har någon här gjort detta förut och vet om det är någon speciell ombyggnads-sats som behövs med tanke på eventuella kontrollsystem i bilen beträffande ljusen? Har kollat runt lite och läser att en del satser kräver att bilen har can-bus.
Någon som vet hur det är i en -03 Octavia RS?
Vad är det för lampor till dimljus o parkeringsljus i strålkastarna? Då jag även tänkt byta dom till diod-lampor men behöver veta vad det är för fattning på dom o hittar inget i boken om det.
Vet någon vart man får tag i xenon-lampor till halvljuset utan att behöva handla det på V.A.G?

/Peppe

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Supraman
2 300 Inlägg
6 juni 2009
#2
Hör med killarna på t,ex xenonkungen så vet dom precis vad du ska ha för att det ska funka

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

282 Inlägg
7 juni 2009
#3
Titta där för att hitta rätt lampa.. http://www.lighting.philips.com/se_sv/c … mp;lang=sv

Lampsorter till en RS 1.8 T:
Dimljus fram:H3
Halvljus: (xenon D2S)    (Halogen: H4)
Helljus:   (xenon H1)      (Halogen: H4)
Positionsljus: W5W
Framblinkers: PY21W

Antar att du har en färddator med ljusövervakning i din bil eftersom att den är så ny, så du är nog tvungen att köpa ett xenonkit med CANBUS som tar bort alla felmedelanden på displayen/instrumentbrädan.. (inte så kul om det tutar och blinkar medans man är ute och kör)

Det du måste göra när du beställer ett kit är att veta vilken modell du ska ha på lampsockeln, samt om du har canbus eller inte..

Kolla på www.xenonkungen.se  eller www.humanhabit.se så ska det nog ordna sig.. Välj 50 watt för max ljus. Tänk även på att xenonlampor lyser mycket kallare än halogen, och gör så att isen på lyktglasen inte smälter lika bra/inte alls.. men med 55w så smälter det nog..

Diodlampor till dimljus hittar du på xenonkungen..
Hoppas detta kunde vara till någon hjälp.. Mvh Jonas


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 juni 2009
#4
Du måste har också automatisk nivåreglering så att du inte bländar mötande trafikanter.
Jag har ett brev i datorn som förklara vad som gäller med xenon konvertering, jag ska leta efter.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 juni 2009
#5
Nu hittade jag det, man kanske kan går förbi men bra att veta vad som gäller.
********************************************
Detta är en lånad text
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

282 Inlägg
8 juni 2009
#6
alain skrev:
Du måste har också automatisk nivåreglering så att du inte bländar mötande trafikanter.
Jag har ett brev i datorn som förklara vad som gäller med xenon konvertering, jag ska leta efter.

en sak bara.. Han har redan xenon, så han behöver nog inte oroa sig..


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 juni 2009
#7
Då är det helt ok!
Det är många som konverterar och får problem med nästa besiktning eller vanligt polis kontrol och kan bli körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Inte alltid kul att hamna i en sådana situation.
Senast redigerat av alain (16 september 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 juni 2009
#8
Dom kan väl gnälla över xenonet i helljuset när bilen är heltypsgodkänd?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

282 Inlägg
8 juni 2009
#9
alain skrev:
Då är det helt ok!
Det är många som konverterar och får problem med nästa besiktning eller vanligt polis kontrol och kan bli körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Inte alltid kul att hamna i en sådana situationer.

Jo jag vet.. Gamla bilar har "refflade" glas som gör att ljuset sprider sig åt alla jäkla håll, det gör så att ljuset kan bli bländande.. (även fast man har justerat ljusbilden så det ska stå lågt)


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#10
tack för alla svar då vet jag nu lite bättre vad jag jag skall titta efter smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

308 Inlägg
25 augusti 2009
#11
Hej. Hoppar in lite sent här i tråden. Har en RS -01 som jag tänkte göra precis samma sak på. Var det knepigt att installera xenonkitet i bilen??


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#12
Hejsan! Jag har ännu inte bytt lampor då det började fungera igen, men nu när jag åkte hem från jobbet ikväll så såg jag att vänster halvljus lös rött/lila och det verkar som det är helt kört med den lampan nu och bilen skall besiktas i slutet av månaden så nu skall det beställas lampor. Sedan får vi se hur det går med byte av lamporna o vad besiktningen säger om hel-ljuskonverteringen o diod-lampor i parkeringsljuset.
/Peppe

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

308 Inlägg
1 september 2009
#13
Jag gjorde faktiskt mina helljus i helgen. Eftersom man har xenon i halvljusen så kan dom ju inte säga nått. Dioder däremot vet jag inte men jag vill ha det oxå så hör av dej vad dom sa sen efter du varit där smile
Var för övrigt lite småknepigt att konvertera men tar man bara sin tid på sej så fixar man det. Jag fick fila lite för att få in xenonlampan i hålet för den är lite grövre än original H1 lampan. Men fila nån millimeter bara så gick det fint.
Och vilken jäkla skillnad i ljus det blev på mörka vägar..klart värt tiden.


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#14
Hur starka lampor satte du i?

Jag har nu beställt samtliga lampor till mina ljus.
Det vart 2-pack D2S 6000kelvin(tradera), H1 xenonkit superslim 6000kelvin(tradera), H3 55W White till dimljuset(xenonkungen), W5W Led 1xSMD ljusnyans 6000kelvin(xenonkungen) allt gick på 1175:- totalt.
Så nu återstår bara att montera när grejjorna kommer hem och se vad bestiktningen säger om Led-lamporna i parkeringsljuset när jag besiktar bilen 21/9.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

308 Inlägg
3 september 2009
#15
Det var xenonkungens superslim. Minns inte riktigt vilken K jag köpte men det var 35W.  Men du slänger i halogen i dimljuset? Jag funderade ju på om det fanns dioder till det oxå. Skitsamma om det inte lyser så mycket man använder ju knappt dom till det dom är tänkta för ändå smile
Men det viktiga jag känner är iaf parkeringsljuset för dom är ju igång jämt. Vore snyggt med några som matchade halvljuset.


638 Inlägg
3 september 2009
#16
alain skrev:
Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

Hm jag skulle iaf chansa och köra utan nivåreglering. Lamporna går att få för 2 - 2500:- och jobbet är då gratis. Du ska åka fast sjukt många gånger för att det ska gå över 10 - 15k vilket knappast händer om du nu inte har världens mesta otur.

Kommer väl nånting här snart!

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#17
YipYip skrev:
Det var xenonkungens superslim. Minns inte riktigt vilken K jag köpte men det var 35W.  Men du slänger i halogen i dimljuset? Jag funderade ju på om det fanns dioder till det oxå. Skitsamma om det inte lyser så mycket man använder ju knappt dom till det dom är tänkta för ändå smile
Men det viktiga jag känner är iaf parkeringsljuset för dom är ju igång jämt. Vore snyggt med några som matchade halvljuset.

Det finns diod-lampor med H3 fattning(säljs bla av xenonkungen) som skulle fungera i dimljuset men det lyser bara upp reflektorn o får därför enbart användas som drl(day running lights) så jag sätter i halogen H3white(blått glas) köpta på xenonkungen i dimljuset så lyser dom både lite mer vitt/blåaktigt o fungerar fortfarande att köra som dimljus. Diod-lamporna som jag skall ha i parkeringsljuset är köpta på xenonkungen o skall ge en färgton som motsvarar 35W(6000K). Dom D2S lampor jag har köpt är på 35W o ger 6000K o konverteringsatsen till helljuset innehåller även den 35W(6000K) så jag tror att parkeringsljuset kommer matcha halv o helljus i färgton då det motsvarar lika många kelvin.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

308 Inlägg
4 september 2009
#18
Najs. Ta en bild på hur det blir sen så kanske man skickar in ännu en beställning smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#19
Skall så fort jag har bytt lampor lägga upp bild/er så du får se hur det vart. Får se om jag får xenon-lamporna innan helgen så att jag kan fixa det i helgen. Hoppas på ett lysande resultat big_smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

308 Inlägg
4 september 2009
#20
Jag fick mina på 1 dag bara...beställde natten till onsdag och på torsdagen anlände dom med postabilen.



Sök