2713
Sök

Varför Skenar min 940 turbo i laddtryck så fort 3" downpipe kommer på?

SKÅNE
22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder, så fort jag får på mitt 3" Jt system så skenar laddtrycket till 1.5bar sen bryter den (men att den bryter kan man skita i, vill ha ett stabilt tryck på mellan 1bar - 1.2bar.) men iallafall för att ha det sagt. Har orginal turbo "mitsubishi" med "dumplock" på och sedan en öppen dump på insugssidan.
Har också bytat Wastegateklocka till en ställbar från 740 turbo.
Så förstår inte problemet? Någon som haft liknande problem?

En fråga till, passar 740ins turbo (TD04?) rakt i 940in ? förutom oljereturen och grenröret? passar det med längd på downpipe osv?

Mycket tacksam för svar

/ Jocke

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 juni 2009
slipa upp wastegate-hålet i turbon

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

8 252 Inlägg
7 juni 2009
Va är det för grundtryck på wg-klockan, kan ju va där bekymret ligger. Skruva ut staget så det blir så långt som möjligt och kolla vad du får för tryck då.

SKÅNE
22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Va är det för grundtryck på wg-klockan, kan ju va där bekymret ligger. Skruva ut staget så det blir så långt som möjligt och kolla vad du får för tryck då.

Orginal wg klocka på 940in va inte ställbar. så körde med pysventil då, skenade i laddtrycket då också, så jag bytade till en ställbar klocka från en 740 och tog bort pysventilen, trodde den gjorde felet.

Har provat skruva ut staget så långt som möjligt och fick då ett laddtryck på 0.5 och seg som fan i laddtrycket, men sen när man varva ut en bit, så skenade hon endån, upp emot 1.5 .. men gick mycket sämre, kändes som ja fick "plåga" upp den för att ladda... ?

sad

854 Inlägg
7 juni 2009
Konstigt att du får problem... Är ju rätt många som kör med 3" på 940 utan skenladd. Men som det sagts tidigare, slipa upp WG-hålet så är ditt problem löst.

SKÅNE
22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Konstigt att du får problem... Är ju rätt många som kör med 3" på 940 utan skenladd. Men som det sagts tidigare, slipa upp WG-hålet så är ditt problem löst.

Ja precis, har polare som kör med det också, inga problem där.. sad men tänkte slänga i en TD04 turbo istället, en 740 orginal snurra, om ni läst det jag skrev innan, tror ni det passar "rakt på" ut över olje returen som jag tar från en 740 också? laddtrycksproblemet kanske försvinner då också? om jag får på en sådan?

/ jocke

854 Inlägg
7 juni 2009
Nej, håll inte på att byta turbo om du inte vet vad du gör för något. Sen tror jag inte att den passar på DP:en. Det är inte din "plus-funktion" som spökar? Det jag tror är det bästa är att ta bort turbon och slipar upp WG-hålet. Enkelt och det löser ditt problem. Skaffa dig inte mer problem/jobb genom att chansa med att byta massa saker i onödan.

SKÅNE
22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Nej, håll inte på att byta turbo om du inte vet vad du gör för något. Sen tror jag inte att den passar på DP:en. Det är inte din "plus-funktion" som spökar? Det jag tror är det bästa är att ta bort turbon och slipar upp WG-hålet. Enkelt och det löser ditt problem. Skaffa dig inte mer problem/jobb genom att chansa med att byta massa saker i onödan.

Turbon måste bytas ivilket fall hmm har en Td04 liggandes så.

8 252 Inlägg
8 juni 2009
Frågan är om det enklaste felet kanske förbisetts: är slangen till wastegaten hel?

En sån där klocka har inte mycket till grundtryck, och skruvar du ut staget ska du i princip inte få nåt laddtryck alls, därför jag funderar om slangen är hel.
Senast redigerat av Marlboroman (8 juni 2009)

SKÅNE
22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Frågan är om det enklaste felet kanske förbisetts: är slangen till wastegaten hel?

En sån där klocka har inte mycket till grundtryck, och skruvar du ut staget ska du i princip inte få nåt laddtryck alls, därför jag funderar om slangen är hel.

Förlåt för jag inte skrev det innan, men slangen är bytad !

hmm

Ingen som kan hjälpa mig med om Td04 passar i 940in?

SKÅNE
22 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Silversand skrev:
Marlboroman skrev:

Förlåt för jag inte skrev det innan, men slangen är bytad !

hmm

Ingen som vet?? sad

-.-
383 Inlägg
11 juni 2009
Sitter plus-paketet kvar ??
Om det gör det så ta bort det.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 juni 2009
Silversand skrev:

940 turbo har väl mitsuTD04 orginal?

SKÅNE
22 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Silversand skrev:

Ja kan stämma! med dumpen intregrerad!
740ins td04 har lite större avgashus och kompressorhus?

SKÅNE
22 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
JonasK skrev:
Sitter plus-paketet kvar ??
Om det gör det så ta bort det.

plus paketet är borta! smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 juni 2009
Silversand skrev:
NITROUS skrev:
Silversand skrev:

740 har jag för mej har garret TB03?

SKÅNE
22 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Silversand skrev:
NITROUS skrev:

Mycket möjligt, men frågan var, passar den? hmm

SKÅNE
22 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Silversand skrev:
NITROUS skrev:
Silversand skrev:

Mycket möjligt, men frågan var, passar den? hmm

? sad

Tekniker
624 Inlägg

Sök