2385
Sök

Kan man montera 4-punktsbälte utan bur?

26 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har sökt i forumet men inte hittat någon direkt info.
Min fråga är som rubriken, kan man montera 4-punktsbälte i en "vanlig" bil utan bur? Alltså ingen specefik bilmodell. Annars är väl det vanligaste att du fäster bälterna i buren?

Mvh / David

Hej Bönder.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juni 2009
#2
ja, vart ska du fästa dom annars? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
8 juni 2009
#3
Det handlar lite om säkerheten oxå, att sitta fast i ett 4 punktsbälte och inte kunna glida ner om taket trycks ihop är mindre skoj! Tänk på det innan du börjar använda 4-punktsbälte utan bur.

Men visst kan man GÖRA det om man nu vill det.
Senast redigerat av 323tii (8 juni 2009)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
8 juni 2009
#4
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Audis in Scandinavia Crew

737 Inlägg
8 juni 2009
#5
vilken bil?  sparco har en harnessbar till vissa bilar och har du baksäte så kan du använde dej av dom bakre bältesfästena


Avstängd
962 Inlägg
9 juni 2009
#6
NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.
Senast redigerat av prodrive (9 juni 2009)

5 710 Inlägg
9 juni 2009
#7
LeafBox skrev:
ja, vart ska du fästa dom annars? tongue

De flesta billigare bälten fäster du inte runt buren utan i öglor i golvet.

Vad är syftet med bältet?

MVH Jonas
..............

564 Inlägg
9 juni 2009
#8
Precis som prodrive skrev så bör man nog akta sig för att montera dom i golvet då det blir för stark vinkel upp över stolen. Ryggstödet är inte gjort för att stå emot belastningen av bälena vid en krock. Helst bör bälterna monteras nästan rakt bakåt för optimal vinkel. (där bältesröret brukar gå på en bur).

Mvh Johan

VD Hammar
613 Inlägg
9 juni 2009
#9
prodrive skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

MVH Johan

4 767 Inlägg
9 juni 2009
#10
opela skrev:
prodrive skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

Det stämmer faktiskt det prodrive skriver.

Tänk dig vinkeln på bältet bakom stolen, snett nerifrån. Och när du krockar, och du pressas frammåt, så vill bältet rätas ut, och då, speciellt om man har en no-name-stol som dom flesta har.., så spricker stolen och bältet trycker på dina axlar rakt neråt, och din kropp kan inte komma längre ner eftersom du sitter på stolen, och då pressas din kropp ihop och din ryggrad knäcks.

Summa sumarum, om du inte har en riktig stol, och bältet fäst i ett riktigt stag, använd inte fyrpunktsbälte.
Och helst ska man ha iallafall halvbur, om taket trycks in. Trepunktsbältet är utformat sådant att du kan glida ur det åt sidan om taket anfaller. Med fyrpunktsbälte går inte detta.

Jag har fyrpunktsbälte i min bil, som satt i när den kom från japan, men jag använder det inte just för att jag inte har bur i bilen, ännu.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

26 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#11
Tack för många bra och snabba svar! Har fått all info jag undrade över, summa sumarum så är trepunkts bättre om man inte satsar på både bur hel/halv och då kompletterar med 4-punkts.

/ David

Hej Bönder.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 juni 2009
#12
vill bara tillägga att man borde väl kunna fästa dem i hatthyllan på sedaner? eller?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 juni 2009
#13
Tänk bara på trafiksäkerheten också! Det blir ju omöjligt att vrida på sig i stolen för att tex. titta i döda vinkeln.

Jonas

9 Inlägg
13 juni 2009
#14
Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Honda Prelude NOS

4 670 Inlägg
13 juni 2009
#15
Aleko skrev:
Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Har du bara svetsat ett rör rakt över?

Om så är fallet vad händer om någon smäller i din sida? de där röret lär ju ta med dig på en åktur du inte vill vara med om isf!

En bur är ju byggd för att vid ev krock stabilisera hela karossen och behövs de så ger den vika på "Rätt ställen"

Den är byggd för din säkerhet därför svetsningen måste vara korekkt!

Men o bara svesta in ett rör rakt över karossen är nog inget ja skulle vilja åka med om vi säger röret sitter mellan 2 karossdelar rakt över bak. en lastbil kör in i dig

Antingen lossnar svetsen eller så kommer de där röret följa med karossen när den böjer sig, o du sitter med 4 punktsbälte du kan ju fundera ut vart du kommer vara då!

Säger detta pga din säkerhet!

Men har ja fel om hur du byggt så förklara gärna!
Senast redigerat av mickius (13 juni 2009)


1 827 Inlägg
14 juni 2009
#16
AcesHigh666 skrev:
vill bara tillägga att man borde väl kunna fästa dem i hatthyllan på sedaner? eller?

Absolut... Många gamla tävlings BMWs mm har det monterat där ist för i buren tex...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
14 juni 2009
#17
Aleko skrev:
Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Totalt livsfarligt... Vad tror du händer dom du får en sidosmäll och röret böjs bakåt... hade du spända bälten innan är det ingenting mot vad du får då...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

5 089 Inlägg
14 juni 2009
#18
Jag köpte färdiggängade plattor på Meca och svetsade sedan fast dom i hatthyllan.. Självklart måste hatthyllan förstärkas också tongue
Samma sak i golvet.

Så gjorde jag iaf. sen om det är farligt eller inte vet jag inte ;P

\Lindgren

32 Inlägg
1 juni 2012
#19
men om man har sportstolar, hur kan man fästa 4-punktsbälena utan bur? har en volvo 945 så? och så man kan ha passagerare i baksätet?
Senast redigerat av Claesson_volvo (1 juni 2012)


Bonntrimmare
620 Inlägg
1 juni 2012
#20
Claesson_volvo skrev:
men om man har sportstolar, hur kan man fästa 4-punktsbälena utan bur? har en volvo 945 så? och så man kan ha passagerare i baksätet?

Men vilken del av det som tidigare skrivits var det som var oklart

Erick skrev:
opela skrev:
prodrive skrev:

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

Det stämmer faktiskt det prodrive skriver.

Tänk dig vinkeln på bältet bakom stolen, snett nerifrån. Och när du krockar, och du pressas frammåt, så vill bältet rätas ut, och då, speciellt om man har en no-name-stol som dom flesta har.., så spricker stolen och bältet trycker på dina axlar rakt neråt, och din kropp kan inte komma längre ner eftersom du sitter på stolen, och då pressas din kropp ihop och din ryggrad knäcks.

Summa sumarum, om du inte har en riktig stol, och bältet fäst i ett riktigt stag, använd inte fyrpunktsbälte.
Och helst ska man ha iallafall halvbur, om taket trycks in. Trepunktsbältet är utformat sådant att du kan glida ur det åt sidan om taket anfaller. Med fyrpunktsbälte går inte detta.

Jag har fyrpunktsbälte i min bil, som satt i när den kom från japan, men jag använder det inte just för att jag inte har bur i bilen, ännu.

bra samman fattat Erik

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök