opela skrev:
prodrive skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?
Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.
nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak
Det stämmer faktiskt det prodrive skriver.
Tänk dig vinkeln på bältet bakom stolen, snett nerifrån. Och när du krockar, och du pressas frammåt, så vill bältet rätas ut, och då, speciellt om man har en no-name-stol som dom flesta har.., så spricker stolen och bältet trycker på dina axlar rakt neråt, och din kropp kan inte komma längre ner eftersom du sitter på stolen, och då pressas din kropp ihop och din ryggrad knäcks.
Summa sumarum, om du inte har en riktig stol, och bältet fäst i ett riktigt stag, använd inte fyrpunktsbälte.
Och helst ska man ha iallafall halvbur, om taket trycks in. Trepunktsbältet är utformat sådant att du kan glida ur det åt sidan om taket anfaller. Med fyrpunktsbälte går inte detta.
Jag har fyrpunktsbälte i min bil, som satt i när den kom från japan, men jag använder det inte just för att jag inte har bur i bilen, ännu.