Anledningen till att Saab har gått dåligt genom tiderna har varit många. Under investors ägande så var det utvecklingskostnaderna och för att inte tala om ledtiderna man hade på bilarna vilket till en stor del säkerligen berodde på en gammal konstruktion. Det var nog framförallt ledtiderna som gjorde att Saab inte gick med vinst under 80-talet.
När GM köpte sig in i Saab var tanken att de skulle attrahera premiumkunder i europa. Det som har hindrat Saab under ägandet av GM är troligtvis den amerikanska bilkulturen. I USA är bilar billiga och så ledes en slit och släng produkt. GM har gått bra utan att egentligen ha satsat särskilt mycket på utveckling. Man har klarat sig med att kunna sälja föråldrade bilar. Energipriserna har varit låga och det har därför inte gjort något om bilarna har dragit någon halvliter extra. Nu har denna trend vänt i USA och GM sitter där och undrar vad som egentligen hände.
När GM köpte Saab trodde de helt enkelt att de helt enkelt att premium-marknaden fungerade som i USA där man inte behöver satsa så mycket pengar på utveckling. Detta visade sig tidigt när de bestämde sig för att ng900 i princip skulle vara baserad på en veteranbil. Trots detta gick Saab med en knapp vinst åren kring släppet av ng900. Men när nyhetens behag lade sig så hade man ett andra problem som hette 9000.
Turen i oturen var att 9000 var en grymt bra bil för sin tid, men att tro den skulle hänga med bland bilarna i andra halvan av 90-talet var väl lite väl friskt vågat. Samtidigt visade sig ng900 vara en enormt problemfylld bil och Saabs anseende sjönk liksom försäljningen.
Den tiden jag trodde mest på Saab var precis när ng9-3 kom. Då kändes deras modellprogram ganska nytt och fräscht. Men för att slåss i premiumsegmentet krävs det mycket mer än så.
Kvalitén har varit hyfsat god (bortsett från oil-sludge), men den upplevda kvalitén i Saabar är under all kritik! Man kan inte slåss med de stora drakarna från Tyskland om bilarnas inredning består billig och knakig hårdplast som dessutom inte är omöjlig att skära sig på om man nu så skulle vilja!
Jaja, ta nu denna text för vad den är. Ett flummigt filosoferande utan särskilt mycket substans
kenny_crx skrev:
Jag har stora tvivel att bara för att Von Koenigsegg har gått in och köpt en ANDEL! i saab skulle betyda någon förändring i kvalite eller design! lär knappast bli något sammarbete mellan parterna liksom är jy inte själva företaget Koenigsegg som köpt en del av saab det e jy ägaren av Koenigsegg, så saab folket ska kanske inte hoppas på att det kommer göra saab till en bättre bil precis..Saab kommer vara samma bil som förr och kommer säkerligen gå lika dåligt med tanke på kvaliten som dom byggs med
Jo, givetvis köper de upp Saab och driver det på samma vis som innan. Det har ju varit ett lyckat koncept? Nu ska jag inte vara den som är den men en något alternativ intelligens kanske du besitter trots allt