3501
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 juni 2009
doch skrev:
HAHA!! xD Deras försäljning har ökat dom senaste åren... Har för mig att jag läste "20%" någonstans... smile

Ja, med tanke på att man producerar 20 bilar om året så är det en ökning med fyra bilar... roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

946 Inlägg
12 juni 2009
blacken skrev:
Det är väl licenstillverkade Pratt&Whitney som sitter i den snabbaste "Saaben"...

Nja, det är en Volvo Aero RM12 som egentligen är en General Electric F404 som sitter i, men alla Saab-fantaster retasr sig lite på det. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 juni 2009
Dave_C70 skrev:
doch skrev:
HAHA!! xD Deras försäljning har ökat dom senaste åren... Har för mig att jag läste "20%" någonstans... smile

Ja, med tanke på att man producerar 20 bilar om året så är det en ökning med fyra bilar... roll

Fyra bilar som kostar runt 3-4 mille stycket....

Dvs minst 12 miljoner i ökning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 juni 2009
Dave_C70 skrev:
blacken skrev:
Det är väl licenstillverkade Pratt&Whitney som sitter i den snabbaste "Saaben"...

Nja, det är en Volvo Aero RM12 som egentligen är en General Electric F404 som sitter i, men alla Saab-fantaster retasr sig lite på det. smile

Men det alla du kallar saab-fantaster vet är att volvo flygmotor har lika mycket med volvo PV att göra som bilmärket saab har med flygindustrin att göra.

Det är ungefär som att säga att min saab är bättre än din för motorn i din bil tillverkas av fiat, samma sak tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 001 Inlägg
12 juni 2009
jonnielahti skrev:
Rand skrev:
hahahahaha småpojkar som blir arga över att man retas om saab, väx upp å bli inte så Sura! big_smile

att du ens orkar skriva roll
saab e en mkt härligare bil att köra än dina gammvolvos,
saaben kränger inte alls nånstans, till skilland för dina volvos, riktigt otäcka att en åka i .
den ända sköna volvon jag åkt i e de som e tillverkade efter 92, alltså 850-och nyare.

ge er nu, tråden handlar om vad som kommer att hända om Koenigsegg köper SAAB!
(Skrev om eftersom affären inte är klar ännu)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

stahre
12 juni 2009
Koenigsegg lär väl utöka sin personalstyrka lite, just nu har dom 40 arbetande i sin fabrik:)

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juni 2009
Hehe... det kan faktiskt bli rätt fett  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

946 Inlägg
12 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Dave_C70 skrev:
doch skrev:

Fyra bilar som kostar runt 3-4 mille stycket....

Dvs minst 12 miljoner i ökning.

Absolut! Men det lät på hans text som att 20% skulle innebära att en ny fabrik skulle behöva byggas i Trollhättan. smile

946 Inlägg
12 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Dave_C70 skrev:
blacken skrev:

Men det alla du kallar saab-fantaster vet är att volvo flygmotor har lika mycket med volvo PV att göra som bilmärket saab har med flygindustrin att göra.

Det är ungefär som att säga att min saab är bättre än din för motorn i din bil tillverkas av fiat, samma sak tongue

Hehe! Japp, jag vet. Volvo lastvagnar och PV har ju heller inget gemensamt mer än loggan typ. Trots de flestas vetskap om det med namnen är det många som känner förtret när man skriver just det där med Volvo-motorn. big_smile

946 Inlägg
12 juni 2009
Elda skrev:
Dave_C70 skrev:
doch skrev:

Kvalitet före Kvantitet.

Helt klart nåt jag förespråkar i dagens slit-och-släng-samhälle. smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 juni 2009
Ingen aning om vad som händer, om det är bra eller inte på lång sikt.
Vet man inte förrän man vet vilka det egentligen är som står för kapitalet, men det var ju snack om att de va såpass kapitalstarka att de inte skulle behöva lånet från staten.

712 Inlägg
12 juni 2009
hoppas saab kommer igång igen.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Trucker
2 710 Inlägg
12 juni 2009
Vad tror ni det kommer bli för bilar då? Eller har det läkt ut nånstans kanske..?

Än en gång: som saabägare är jag GLAD för att inte nån tata lr geeley tog över yikes

Tror inte heller att Koenigsegg haft nåra speciella planer som fick GM o tappa hakan utan GM såg ngt i samarbetet med norge snarare wink

Som tidigare nämnt har ej den svenska sportbilstillverkaren visat några "härliga" siffror.

Fart missbrukare

Inläggskritiker
990 Inlägg
12 juni 2009
Glader9991 skrev:
Volvo kan ju iallafall hoppa upp och ta sig i brasan;)

Hehe deras trötta R modeller får det svettigt framöver smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
12 juni 2009
Rand skrev:
Journeyman2 skrev:
Rand skrev:
hoppas dom köper saab och bygger om hela bilen totalt. för saab är så jävla fula bilar.. det kanse kan bli bra va!?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/36199/684168_9ntc9b.jpg
tror saab gillar starwars! varge gång jag ser en saab så påminer det om en sådan här figur?! så sant va! as fula!

Saab har mycket omtanke bakom varje ny modell..Säkerhet ligger dom oftast i topp med och att så många som möjligt ska gilla bilmodellerna men JA det behövs göra mera olika bilmodeller och det är ju på Gwink Som det har varit nu så har många tittat på andra märken neutral se vad som händer nu då!

Men att kalla Saab fula är på en sandlådenivå som ex: 9/3 cab har sålt mycket bra ,för den är ibland dom snyggaste cabbarna enligt mig(Tog ett ex)...

Sedan detta med star wars detta har inget med Saab att göra men varför dom vill ha med detta som tema är lite lustigt,men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

jag säger bara som jag tycker. jag tycker saab är en riktigt ful bil helt enkelt alla saab bilar ochså för dom har en sådan rund form på bilen å det tycker jag inte om. men visst saab är säkert jätte bra bilar  ; )

Volvo 240 eller 740 är väl knappast nåt designer genombrott de heller hahaha.
Senast redigerat av Hammarslag (12 juni 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

268 Inlägg
12 juni 2009
AndreasPlars skrev:
De som skriver att Saab ska bygga bilar med V8:or och bakhjulsdrift kan ju varken leva i verkligheten eller känna till ett spån av Saabs historia eller känneteckan.
När alla i bilvärlden går mot mindre motorer med bibehållen effekt så skulle personbilstillverkaren Saab göra precis tvärt om?
Nej, turbofyror och maximalt en turboladdad sexa är vad som passar.
Sedan kan man ju bråka med om bilen ska driva fram eller bak.

M.V.H.

Va f*n...man kan väl få drömma lite va! big_smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

653 Inlägg
12 juni 2009
Hammarslag skrev:
Rand skrev:
Journeyman2 skrev:
Saab har mycket omtanke bakom varje ny modell..Säkerhet ligger dom oftast i topp med och att så många som möjligt ska gilla bilmodellerna men JA det behövs göra mera olika bilmodeller och det är ju på Gwink Som det har varit nu så har många tittat på andra märken neutral se vad som händer nu då!

Men att kalla Saab fula är på en sandlådenivå som ex: 9/3 cab har sålt mycket bra ,för den är ibland dom snyggaste cabbarna enligt mig(Tog ett ex)...

Sedan detta med star wars detta har inget med Saab att göra men varför dom vill ha med detta som tema är lite lustigt,men tror att dom vill  att man ska se att dom (har med flyg att göra och inte bara me bilar)

jag säger bara som jag tycker. jag tycker saab är en riktigt ful bil helt enkelt alla saab bilar ochså för dom har en sådan rund form på bilen å det tycker jag inte om. men visst saab är säkert jätte bra bilar  ; )

Volvo 240 eller 740 är väl knappast nåt designer genombrott de heller hahaha.

Verkligen inte, volvo har hittat ett sätt att bygga en låda som rullar...

Smoke tires not drugs

1 024 Inlägg
12 juni 2009
kolvas skrev:
jonnielahti skrev:
Rand skrev:
hahahahaha småpojkar som blir arga över att man retas om saab, väx upp å bli inte så Sura! big_smile

att du ens orkar skriva roll
saab e en mkt härligare bil att köra än dina gammvolvos,
saaben kränger inte alls nånstans, till skilland för dina volvos, riktigt otäcka att en åka i .
den ända sköna volvon jag åkt i e de som e tillverkade efter 92, alltså 850-och nyare.

ge er nu, tråden handlar om vad som kommer att hända om Koenigsegg köper SAAB!
(Skrev om eftersom affären inte är klar ännu)

haha volvo står ju inte still iallfall!

normal people are scary
57 Inlägg
12 juni 2009
Saab_Robin skrev:
Glader9991 skrev:

hahaha   kommer nog få en köpare dem med.

vem vill köpa en ford??

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 juni 2009
MrJim skrev:
Saab_Robin skrev:
Glader9991 skrev:

hahaha   kommer nog få en köpare dem med.

vem vill köpa en ford??

Om jag minns rätt så får man VOLVO motor i vissa fordar... så det verkar inte bättre än att ford köpte upp volvo och tog godbitarna till sina egna bilar smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (12 juni 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök