4404
Sök

9-5 2.3t till aero! men hur?

124 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#1
hje. har en 9-5 2.3t 185hk -03 som jag vill göra om MOTORMÄSSIGT till en aero. vad skiljer mer än turbo egentligen? har för mig att någon snackade om toppen? så min fråga lyder vad ska jag göra för att få den till en aero? är det värt det eller ska jag köpa ett komplett trim kit på typ speedparts?
mvh mattias


321 Inlägg
12 juni 2009
#2
Prova att söka lite så hittar du svar på din fråga!


2 164 Inlägg
13 juni 2009
#3
Från -01 är de samma topp på alla 2,3t motorer.
De är bara -00 de skiljer.
Kom inte ihåg nu när de blev samma topp på 2,0t.

MVH


124 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#4
okej. vad är det då som skiljer bilarna från varandra mer än programvaran och turbon? har för mig de e en td04 turbo i aeron va? men det borde ju inte spela någonroll eftersom jag har "hört" att man kan använda original turbon till ca 270hk.
/mattias


888 Inlägg
14 juni 2009
#5
Om jag minns rätt så räcker Aero turbon till runt 300hk. Orginal i 185hk till runt 250-260hk.

Hårdast
143 Inlägg
14 juni 2009
#6
Enkelt sett är det bara turbo och programvara som skiljer.
vill man gräva ner sig, är det säkert en del chassi grejor som är annat än 185hk.

2 164 Inlägg
15 juni 2009
#7
Byter du turbo och sen programvara kan du max få upp den i strax över 300hk men då ska du byta kolvar i motorn för annars får du kolv haveri för max gränsen ligger runt 300 på standard kolvarna.

Kolla med pris vad de skulle kosta hos Maptun och Nordic som ligger hos dalbäck nu.

MVH


rangerare
115 Inlägg
15 juni 2009
#8
de enda som skiljer i motor är turbon och kopplingen om du inte ska använda nyare aero grejer på en gång så kan du använda den så kallade kungskobran.
Men gå in på speedparts så har de ett färdigt kitt utan programvara. men de e bara å köpa en aero styrbox från skroten och ge den till saab så kan de programera om den för din bil kostar 1100 å programera om sen kommer ja inte på nå mer på rak arm.



Sök